Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varierande courtage beroende på aktielista

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varierande courtage beroende på aktielista

Hej,

Har blivit dags för scriptning av beräkning av positionsstorlek
    och stötte på en utmaning med hur man kan få med courtage
    på ett bra sätt i beräkningen.

Det är så att jag tänkt köra med Nordnet Minikonto och courtaget
    varierar där beroende på vilken aktielista som aktier är noterade på:

Mini-courtage:
    Aktier på Stockholmsbörsen och Burgundy: 0,15 %, Min. 39 SEK
    Aktier på Aktietorget, First North & NGM: 0,15 %, Min. 59 SEK

Har lärt mig att crcid() kan vara praktisk för att identifiera enskilt instrument
    men det blir klurigare när man ska identifiera aktielistor.

Finns det motsvarande unika id även för aktielistor som man kan
    använda i en kontroll av vilken aktie som huserar var ?

Ungefär som crcid(listid) eller något åt det hållet och sedan villkora
    med en if-sats för att välja rätt courtage ?

/Robban
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Jag vet inget sätt att identifiera en lista och samtidigt använda olika courtageklasser. Courtaget är ändå globalt för projektet. Det finns ett omständigt sätt genom att använda scrpar för att identifiera courtageklass per instrument(kanske bara fylla i en identifiering för den minst använda klassen). Sedan beräkna courtaget i prisscriptet. Priset justeras med beräknat courtage. Köppriset ökas med courtaget och säljpriset minskas med courtaget. Därefter körs projektet utan courtage. Går även att använda denna metod för terminer som har courtage+avgift i fast belopp per kontrakt. Någon annan kanske har en bättre lösning?

Edit: Eftersom att det är minicourtaget som skiljer måste prisscriptet veta ett målantal som ska handlas. Courtageklass i bänken kanske är något som ska läggas till önskelistan.
    Last edited by Henric; 2014-01-03, 18:12.

Comment

Ok, jag började titta i vad som finns i autostocktrader.ini och hittade saker som verkar
      relaterade till listid.

T.ex. finns en sektion som heter SEMarketLists:

[SEMarketLists]
      List0=6,First North SE
      List1=8,Large Cap Stockholm
      .
      .

Testade med att köra två kolumner i kalkylforskaren med en kolumn som kör:
      crcid(8)

..och en som kör:
      crcid()

för att se om värdena skiljer sig. Intressant nog gjorde de det, men jag vet inte
      om det är rätt då värdena i sig inte säger mig så mycket.

Tog med ett screenshot på det.
      Attached Files
      Last edited by shadowtwister; 2014-01-03, 18:26. Anledning: felstavning
      Handelsstrategi

Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

Intressant. Något för Rikard. Däremot kan inte analysbänken köra courtageklasser. Ett courtage för projektet.

Comment

Nja, det är som Henric säger, enda rimliga sättet att simulera courtage dynamiskt är att mata in en "courtage-kod" i något fält i indata script och därefter låta scripten läsa av det med scrpar(). Då kan man ganska enkelt ändra pris i prisscripten så att man inkluderar mer eller mindre courtage. CRCID() genererar i princip en numerisk version av instrumentets ID.

Comment

Ok, då vet jag hur jag kan ta mig an denna lilla utmaningen.
            Tack Henric och Rikard för att ni guidade mig rätt.
            Handelsstrategi

Comment

Working...
            X