Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det var mer en generell beskrivning av mitt tänk och ingen invänding. Jag visste inget om din DD. För mig är inte 10% extremt mycket. Inte lite heller. Helt förståeligt. Det är nog helt normal DD med tanke på rörelserna och att simuleringarna för DAX inte täcker 2008 eller 2011. Monte Carlo kan visa de värsta tänkbara situationerna historiskt. Det jag menar med att stapla exponeringar är något annat. Jag syftar på total exponering vid varje tidpunkt. Jag visste inte orsaken till din DD. För mig med tex 10 strategier med lika fördelning kan max exponering bli x1 om allt ligger åt samma håll. Sedan kan hävstången ökas för kombinationen och/eller annan fördelning mellan modellerna. Om varje strategi har sin egen hävstång och metod för antal, etc vet man inte på förhand vad max exponering kan bli. Inget rätt eller fel (en gardering för att det inte ska uppfattas som kritik).
    Last edited by Henric; 2020-03-24, 20:48.

    Comment


    • Tack, det är bara bra med feedback och tips .

      Det är kanske just det med total exponeringen som har varit lite läskigt med system häv x2 (också 10 strategier med lika fördelning här) och sen att jag inte var uppmärksam på hur mycket hävstång dom enskilda strategierna själv har i kombination med ett par multiedge strategier. Då ser det plötsligt ganska tomt ut på kontot när flera strategier tycker det blåser åt samma håll.
      Mindre häv och färre syltfingrar får det bli

      Comment


      • Är det värsta över dvs är allt lugnt och fixat nu eller har vi det värsta framför oss?
        Alla kan ju konstatera att det inte är lugnt och fixat med ekonomin och det finns ingen färdplan för när det kommer att bli bättre eller hur stor återhämtningen kommer att bli.
        De krispaket som utfärdas bygger ju på lån och då det blir bättre tider så kommer ju alla lån att tynga ner ekonomin.
        Slutsats: Det värsta ligger framför oss. Se grafen på 1929 kraschen. Visst marknaden kommer att vända inom ett par år och kurserna kanske kommer att bli mycket högre än tidigare all time high, men det är vägen hur vi kommer dit som vi måste trada på.
        Nedgångar är nästan alltid brantare än uppgångar. I min ordermodell Gneta sälj vänd har jag ett villkor som ensamt får trigga, nämligen om förlusten är större än 8 punkter. Detta gör att strategin alltid vänder kappan efter vinden.
        Om det kommer ett snabbt nedställ så är det viktigt att sälj vänd ordermodellen inte får missa. Just nu säljorderlägger jag på 3:e köpnivån för att vara säker. Jag har inte upplevt att terminen varit utsatt för high frequency trading dvs att någon annan aktör gör vinst på aktuell köpnivå och 3:e köpnivån som jag orderlägger, utan jag får oftast avslut på aktuell köpnivå.

        Lyckad daytrading önskar
        Bertil Spekulerare

        Comment


        • Hurra för dagens uppgång!

          Dagens bild.



          mvh
          Bertil Bild
          Attached Files

          Comment


          • Om man justerar för inflationen, hur lång tid tog det för Dow Jones att varaktigt återhämta sig efter kraschen 1929? Svar: 63 år.

            DJ var ju uppe över 1929 års nivå i mitten av 60-talet men sjönk sedan igen. Frågan skulle kanske ställas om hur lång tid tog det för DJ att inflationsjusterat komma över 1929 års nivå utan att strax efteråt sjunka under igen.



            Info från Mike Maloney se https://www.youtube.com/watch?v=RClNB4K_rcA

            På hans hemsida kan man även gratis ladda ner hans bok. https://pages.goldsilver.com/freebook (Har inte hunnit göra det själv ännu )

            mvh
            Bertil Långsiktig


            Edit: En bra tradingstrategi är att undvika börskrascherna och bara ligga lång i marknaden däremellan.
            En bättre tradingstrategi är att blanka börskrascherna och ligga lång däremellan.
            Attached Files
            Last edited by Bertil; 2020-04-02, 10:19.

            Comment


            • Väldigt avvaktande handel just nu på börsen. Alla tittar på varandra (förlåt på skärmarna) och undrar om trenden blir uppåt eller neråt. Personligen tror jag på en liten nedgång före påsk då det kan vara lite risky att ligga lång över påskhelgen, även om det inte låter så (långfredagen vet la du ).

              Personligen tror jag ju på en längre nedgång enligt inläggen ovan. Stimulanspaketen som de olika ländernas regeringar talar om är ju mestadels lån som kommer att belasta företagen en längre tid framöver även om coronaviruset blåser bort.

              De flesta större företag har en vinst som är lägre än 10% av omsättningen med mycket stora fasta kostnader i botten (personallöner, industrilokaler, utrustning, hyror, lånekostnader mm mm). Det som dras in på först är ju konsulter och personal (kompetens). Övriga fasta kostnader tickar ju på som vanligt. Då det vänder så kommer alla företag att börja med att kämpa i en rejäl uppförsbacke. Det kommer att ta mycket lång tid innan det blir "business as usual" igen. När börsaktörerna börjar inse detta blir det volatilt och nedåt.

              mvh
              Bertil Pessimist
              Last edited by Bertil; 2020-04-08, 12:14.

              Comment


              • Undrar om Dead-Cat-Bouncen fortsätter i veckan eller om det är ner som gäller?




                mvh
                Bertil


                Edit: Är det svarta som man ser i bilden kattens skugga eller är det ett svart hål katten kommat att ramla ner i?
                Last edited by Bertil; 2020-04-13, 12:51.

                Comment


                • Terminen för Western Texas Intermediate oljan sjönk kraftigt i måndags.


                  Man betalade alltså kunden $35 per fat bara för att bli av med oljan!

                  Vad händer med shortminisarna om priset faller mer än 100%. I det här fallet alltså -292% ?
                  Är det någon här som handlar oljeminisar (WTI) som har några kommentarer?

                  mvh
                  Bertil Barrel


                  https://www.youtube.com/watch?v=wQuXDvA8l24
                  Last edited by Bertil; 2020-04-21, 00:26.

                  Comment


                  • Har inte följt. Tror dock att negativa priser är för termin med förfall i april. Vet ej, men de har nog ändå rullat till nästa konraktsmånad. Annars gäller väl generellt avräkning i belopp som vanligt? Det är nog panik för att undvika fysisk leverans då lagren är fulla.

                    Comment


                    • Länge sedan jag gjorde ett inlägg i denna tråd.

                      Här har jag gjort en sammanställning för mina strategier inklusive gamla som jag inte kör skarpt längre.
                      Trendig, Volymsving, Mach1 och SPI är ju swingtrading.
                      Gul bakgrund betyder out of sample.


                      Just nu kör jag ju bara Gneta och Häpp som är daytrading. Hur går era affärer Daytrading levererar inte tillräckligt. SPI är länge sedan jag körde skarpt. Trendig är för långsam. Mach1 levererar inte bra för D och F terminerna. Volymsving var kass för A och B terminerna men levererar förvånansvärt bra för C-F terminerna speciellt som de är out of sample.

                      mvh
                      Bertil Simulant
                      Last edited by Bertil; 2020-06-21, 00:39.

                      Comment


                      • Vän av ordning frågar sig nu vad som skulle hända om man körde Gneta och Häpp som swingtradingstrategier istället för som daytradingstraegier. Vilken tur att jag redan förberett det svaret!



                        Vi ser att Gneta som gör fler avslut än Häpp får sämre resultat vid swingkörning. Häpp däremot får bättre resultat. Häpp!
                        Eftersom både Gneta och Häpp är optimerade för daytrading så får man väl betrakta att båda strategierna är out of sample vid swingtrading.

                        mvh
                        Bertil Testare


                        Edit: Enda skillnaden mellan Day och Swingtrading ovan är att jag för swingtrading tagit bort exitvillkoren varje dag 17.23 och istället lagt till exit tisdagar i terminens lösenvecka kl 17.23
                        Last edited by Bertil; 2020-06-21, 00:46.

                        Comment


                        • Hörde jag en ny fråga från vän av ordning som undrade hur vinstutvecklingen ser ut med swingvarianten av Häpp? Som tur är har jag förberett även det svaret!



                          mvh
                          Bertil Häpp


                          Edit: Resultatet är utan courtage och utan återinvestering. Courtage minskar resultatet något, medan återinvestering ökar resultatet, särskilt eftersom vinstutvecklingen är så jämn.
                          Last edited by Bertil; 2020-06-21, 12:20.

                          Comment


                          • I dagsläget är ju börsen makrostyrd. Det kan inträffa fler händelser under en helg som styr makro än under en natt. Öppningskursen efter en helg är assymetrisk dvs det är större risk att börsen öppnar ner 50 punkter än att den öppnar upp 50 punkter.
                            Detta betyder att det är lite kymigt att ligga lång över helgen, men helt komfortabelt att ligga kort.
                            Vad händer då om jag till Häpp SW lägger till en ordermodell som säljer på fredagkväll ifall strategin ligger lång?

                            ..............Häpp SW.....Häpp SW ej lång över helg
                            ......0A......25,75............1,50
                            ......0B.....-51,50.........-22,00
                            ......0C.....396,55........503,30
                            ......0D....,176,50........170,75
                            ......0E.....244,35........255,60
                            ......0F.....254,55........279,30
                            Summa..1046,20...1188,45

                            Där ökade vinsten plötsligt 142 punkter. Häpp!
                            Draw down blev visst lägre också.




                            mvh
                            Bertil Korthelg


                            Edit: Lägg särskilt märke till att Häpp bara tittar max 60 handelsminuter bakåt.
                            Last edited by Bertil; 2020-06-23, 01:17.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                              Dagens bild.



                              mvh
                              Bertil Bild
                              Börjar den stora kraschen nu kommande vecka?

                              mvh
                              Bertil Pessimist

                              PS: Strategierna Gneta och Häpp borde kunna hantera en dylik turbulens.

                              Comment


                              • Jämförelser

                                Den stora nedgången kom inte. Istället kom den stora uppgången.
                                Nåväl den stora nedgången kommer väl nästa år istället.
                                Här har jag gjort en sammanställning av simuleringar för mina olika strategier för 2020.



                                Summeringarna är för hela året, första halvåret, andra halvåret samt de tre senaste månaderna.
                                Jag kör endast de tre gröna strategierna skarpt.
                                Trendig4 är den långsammaste strategin och konstigt nog klarar den sig bättre för det första halvåret än för det andra. Men totalt är den kass och skall inte köras.
                                Daytrading ger inget speciellt utan kostar bara courtage (som inte är med i sammanställningen) och skall heller inte köras.
                                Nya BolVol8 klarar sig bra under första halvåret men är en katastrof under det andra och skall därför inte heller köras.
                                Nya Mach1 klarar sig bra både under första och andra halvåret, speciellt för de sista tre månaderna och skulle kunna köras, men presterar för ojämnt mellan terminerna.
                                SPI+SPI31+Mach2 klarar sig hyfsat trots att den är en relativt långsam strategi, men jag står ändå över att köra den skarpt då jag tycker att den handlar för oförutsägbart.

                                Gneta kör jag ju skarpt. Gneta presterar bra under det första halvåret (är ju optimerad för detta) men klarar inte alls det andra halvåret och presterar näst sämst av alla för de sista tre månaderna. Jag sätter därför Gneta på paus.
                                Häpp Daytrading och SWingtrading är ju liksom Gneta optimerade för det första halvåret, men presterar OK för det andra halvåret och får vara kvar.

                                Alla är välkomna att kommentera resultaten i denna tråd.

                                mvh
                                Bertil
                                Attached Files
                                Last edited by Bertil; 2020-12-19, 17:33.

                                Comment

                                Working...
                                X