Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalkylforskaren kraschar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalkylforskaren kraschar

    Jag använder kalkylforskaren regelbunder och den brukar alltid fungera bra. Senaste i förra veckan någon gång fungerade allt. Idag får jag tyvärr problem. Följande händer:
    - Startar kalkylforskaren
    - Väljer en kalkyl i listan, Det verkar inte spela någon roll vilken jag väljer.
    - Efter 10-15 sekunder kraschar Autotrader.

    Några idéer?

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Ojdå, är det urvalet som blivit ändrat? Kör du extremt många instrument? Prova också att starta om hela datorn, det skulle kunna vara minne som är allokerat till andra saker som gör att det slår i taket.

    Comment


    • #3
      Jag lade nog till en lista med instrument till de som används för en av kalkylerna när jag körde senast. Det är riktigt många instrument, tror ca 4000. Går det på något sätt att ändra detta utan att starta kalkylforskaren? Någon datafil eller liknande som kan ändras?

      Comment


      • #4
        Ah, det kanske blir time out. Testa att stänga av kursinsamlingen under tiden. Inställningar > Anpassa kursinsamling > kryssa ur Insamling aktiv.

        Då disablas en del funktioner i watchdogen. Kan vara bra som test - fungerar det då vet vi att det är timeout. Kraschar det ändå, ja då är det nog att RAM-minnet överfylls.

        Comment


        • #5
          Jag testade att stänga av kursinsamlingen och då fungerade kalkylforskaren normalt.

          Sen testade jag att starta om datorn men det gjorde ingen skillnad. AT kraschade ändå när jag tog upp kalkyklforskaren (med kursinsamlingen på som vanligt).

          Så det verkar vara timeout. Vad kan man göra år det?

          Comment


          • #6
            OK, körde du kalkylen inifrån kalkylforskaren eller direkt från Kalkylmenyn i arbetsytan? Alltså om du lagt den som favorit?

            Comment


            • #7
              Jag försökte göra följande:

              - Starta kalkylforskaren,
              - Välja en kalkyl
              - Visa redigering
              - Köra kalkylen via knappen i kalkylforskaren

              Men jag har inte kommit längre än att som längst trycka på "visa redigering" innan AT kraschar.

              Comment


              • #8
                Hm, ok så innan den ens körs? Har du möjlighet får du gärna ringa in så kopplar vi upp TeamViewer. tel 0346-711210

                Comment


                • #9
                  Om någon annan skulle ha liknande problem: Jag fick det att fungera genom att ändra antalet instrument som en kalkyl kördes med. Problemet dök upp när jag lagt till en instrument lista till en kalkyl som gav lite drygt 4000 instrument. Genom att plocka bort listan igen fungerade allt.

                  Comment

                  Working...
                  X