Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är NAT något för nybörjare inom aktiehandel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Jag återupptar en gammal tråd...

När man handlar med terminer på Nordnet, konsoliderar då Nordnet alla transaktioner i samma riktning? Ett exempel, om jag handlar med ett terminskontrakt och går lång 10 gånger och går kort tio gånger under en och samma dag, dvs. tjugo transaktioner enligt nedan. Kommer då detta resultera i endast en nota för köp (med tio avslut) och en nota för sälj (med tio avslut) och ett totalt courtage/avgifter om 99 x 2 + 40 x 3.5 = 338 kr.

Så här transaktionerna ut: 1 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 1
    Om jag förstått det rätt slår Nordnet ihop 3 avslut åt samma håll per nota. Verkar dock som det är en halv vetenskap det här med courtaget så någon som är mer insatt en mig kan säker komma med något bättre svar.

Comment

Nordnet buntar ihop affärerna 3 och 3.

Edit: Var visst lite sen här
      När det gäller courtaget betalar man 20 kr per kontrakt som icke prokund och 10 kr som pro.

Det innebär att om man exempelvis handlar med 4 kontrakt varje gång blir det 20x4x3=240kr per nota som icke prokund och 10x4x3=120kr per nota som prokund. Handlar man med mindre antal kontrakt är minimi-courtaget 99kr per nota. Till kostnaderna ovan skall läggas 3,5kr/kontrakt som går till Nasdaq Omx.
      Last edited by LillWicke; 2012-05-13, 03:04.

Comment

OK, tack för den redogörelsen. Vad gäller de 3.50 kr per kontrakt, innebär detta att om man går från +4 i terminer till -4 så kommer det kosta 3.50 x 8 = 28 kr (till Nasdaq OMX)?

Comment

Jepp.
          så räkna med 13.50 för varje handlat kontrakt (Pro-kund)

Comment

Pro-kunder betalar 59 kr i minimicourtage.

Comment

Working...
            X