Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säljorder av autostock!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Säljorder av autostock!

Jag använder Obi wan som bas och gör manuella trades under tiden. Idag blev jag nöjd vid 14 tiden och sålde rubbet. När jag tittar in på eftermiddagen har en säljorder dykt upp? Jag paniksälljer och undrar vad som har hänt.
    Kl 16:20 kommer ännu en säljorder?

Vad är det som händer? dagen slutar med en stor förlust som resultat. Vad är det som händer?

Inga ordnar via mail har angivits.

En bra förklaring skulle behövas i detta läge.

/hoocke

När du säger säljorder, menar du Short eller Exit?

Skicka gärna Tradelog och urklipp ur Larmfönstret då tittar vi efter vad som skickats. Dagens Short-signal var aktiv betydligt längre än vanligt i samband med en del signalsystemarbete, annars har inget oväntat synts. Det är ju möjligt att du gick ur manuellt medan Short-signalen fortfarande var aktiv.

Comment

Hej!
      Jag råkade idag ut för samma sak. Gick ur med Take Profit med liten vinst med Obo-Wan shortade på direkten. Upprepade med samma resultat. Liten vinst blev till stor förlust. Misstänker att Obi-Wans shortsignal låg ute kontinuerligt. Skrev om detta även i Rankors forum.

Comment

Hej igen
        Har svårt att skicka filer pga semester.
        Det är fler än jag som har haft problem med detta och det har hänt förut( se rankor forum). Är det verkligen så att ni behöver min tradelog.txt så skickar jag den i helgen. Men jag antar att problemet inte ligger lokalt hos oss.

Jag kan inte acceptera att säljorder kan dyka upp hur som helst, och att jag skall ta en förlust som jag själv inte har gjort eller accepterat.

Som sagt jag vill ha en bra förklaring hur detta är möjligt.

Obi-wan Shortade vid 16.20(ej ok)och gjorde en exit 17:23
        Jag skickar tradelog i helgen.

/hoocke
        Last edited by hoocke; 2012-02-07, 21:49.

Comment

Nja, det är nog ingen nytta med Tradelog. Signalen låg ute under längre tid än vanligt och det förklarar varför du fick nya entrys. Normalt nollas signalen efter några minuter, men idag hängde den kvar i samband med arbeten i signalsystemet. Alla som haft innehavet kvar hela tiden har alltså inte fått några nya signaler, utan endast om man gått ur "vid sidan av strategin" (vilket alltså är helt ok under normala omständigheter). Självklart är det trist att signalen inte nollades lika snabbt som vanligt.

Comment

Är inte riktigt nöjd med ditt svar
            Skall detta fortsätta eller vad tänker ni göra åt det?

Jag vill ju inte höra att det är ett problem, utan vad som kommer att göras.
            Eller menar du vi skall acceptera att en säljsignaler kan dyka upp när som helst?
            /hoocke

Comment

Det är normalt inget som händer, utan helt och hållet en följd av dagens uppdatering där vi fick boota om signalservern. Inget planerat precis, och alternativet hade varit att signaler hade uteblivit helt. Just den här situationen har aldrig uppstått tidigare, men som med alla datorbaserade system uppstår det ibland situationer då saker måste startas om. Normalt medför det inga problem för våra signalsystem, men idag låg alltså en signal ute längre än vanligt. Observera att inga felaktiga signaler skickats utan endast de avsedda - men med längre duration än planerat. Om det är ett problem får vi överväga att ändra specifikationen av tradingmodellerna och aktivt rekommendera att inte gå ur en position helt på eget bevåg. Man kan skydda sig mot den här situationen genom att inte stänga positionen helt, så länge det finns någon enda andel kvar kommer scripten inte att reagera på utestående aktiv signal åt samma håll. Undantaget är Symphony som alltid försöker synkronisera sig med börvärdet i signalen som skickas. Men även här arbetar systemet med ganska kort duration, och efter ett par minuter försvinner signalen (under normala omständigheter).

Comment

Detta kommer alltså att kunna hända varje gång någon pillar på servern.
                Att boota om under pågående handelsdag, skulle ni kunna lägga detta på nätterna i stället?

Att inte själv kunna bryta en position som Obi wan har gjort är ju inte vad jag hade hoppats på.

Jag ser vad du skriver, men har svårt "ta in"hur lätt du verkar ta på detta.

Hoppas det löser sig....

/hoocke

Comment

Självklart är det ingen som "pillar med servern" under drift såvida det inte behövs. Vi var tvungna att boota om den, annars hade ingen fått några signaler alls idag. All utbyggnad eller andra ändringar görs när börsen är stängd, men just idag hade en uploader fått problem och vi kunde inte lösa det utan att boota om. Det har inget med att vi "tar lätt" på vår verksamhet att göra, då hade vi knappast suttit och försökt reda ut det här kvällstid......

Comment

Som sagt jag har förlorat stora pengar på Obi-Wans spöksignaler. Bedömer att jag är inne och handlar med terminen manuellt 90% av alla dagar. Obi-Wan använder jag för att få första signalen, sedan går jag ut manuellt eller med Take Profit.
                    Det är ett absolut måste att signalen inte får ligga ute mer än några minuter varje gång.

Comment

Det här har hänt en enda gång, och jag hoppas alla förstår att vi gör allt i vår makt för att se till att alla system rullar utan problem. Den extra längden på signalen idag drabbade bara de som stängt en position manuellt innan signalen nollställdes, och om det är fler än ett fåtal får vi helt enkelt lägga till det i specifikationen för strategierna - att frångå grundstrategin får ske på egen risk men att det är ok att stänga positionen delvis så är man skyddad från en sådan här situation.

Comment

Nja, detsamma hände ju vid serveruppgraderingen 30/1, då råkade jag också illa ut med min manuella trading. Man borde kanske modifiera scriptet i framtiden så att det inte reagerar på multipla signaler åt samma håll.

Comment

Jag måste säga att jag är förvånad att det tydligen inte räckte med nyhetsutskick innan helgen när vi uppgraderade webbservern, samt en extra varning innan börserna öppnade på måndagen om att driftstörningar kunde förekomma pga kvarvarande DNS-fel efter serverbytet.

Comment

Som Bertil säger, detta har hänt förut!

Ok
                            Nu har vi som kund talat om problemet, och hoppas att ni gör vad som måste göras.

God natt/hoocke

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                              Som sagt jag har förlorat stora pengar på Obi-Wans spöksignaler. Bedömer att jag är inne och handlar med terminen manuellt 90% av alla dagar. Obi-Wan använder jag för att få första signalen, sedan går jag ut manuellt eller med Take Profit.
                              Det är ett absolut måste att signalen inte får ligga ute mer än några minuter varje gång.
                              Det har hänt en gång, vilket inte är bra(2:a gången var det förvarnat). Det gäller att minimera fel, men det går aldrig att helt gardera sig. Över tid är det en ganska bra statistik. Att sedan skylla Autostock för dåliga resultat då detta gäller en trade är ju löjligt. Jag har inget med detta att göra, men kunde inte låta bli.
                              Last edited by seadragon; 2012-02-08, 09:26.

Comment

Working...
                              X