Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NAT i Molnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • NAT i Molnet

    Hej,

    Är det någon som har erfarenhet av köra NAT i molnet, dvs installerad på moln dator. (eller erfarenhet från likande)

    Kostnad, problem, är det möjligt.

    Mvh
    Ingemar

  • #2
    Ursprungligen postat av i00006 Visa inlägg
    Hej,

    Är det någon som har erfarenhet av köra NAT i molnet, dvs installerad på moln dator. (eller erfarenhet från likande)

    Kostnad, problem, är det möjligt.

    Mvh
    Ingemar
    Ja, vi kör vår master-pc i molnet för Omx Obi-Wan hos amazon.com i deras EC2-lösning, fungerar väldigt bra, gratis första året sedan kostar det några hundralappar per månad.

    http://aws.amazon.com/ec2/

    Du får en 64bit windows server 2008 r2 som är online dygnet runt och däri kör vi Nordnet Autotrader.

    Comment


    • #3
      Vi kör Glesys som ligger här i Falkenberg med en modern serverhall:

      http://www.glesys.se/vps.php

      Funkar kanonfint på absolut lägsta specen, kostar ca 330 kr/mån.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Vi kör Glesys som ligger här i Falkenberg med en modern serverhall:

        http://www.glesys.se/vps.php

        Funkar kanonfint på absolut lägsta specen, kostar ca 330 kr/mån.
        Är dålig på sånt här, men går det då att köra skärmdelning så man kan installera NAT och allt? Kan ju vara smidigt om man tex befinner sig utomlands och vill ha en server i Sverige som man kan lita på?

        Comment


        • #5
          Skärmdelning? Du menar fjärrstyrning? Man får en java-konsol där man loggar in på VPSen och kan styra den ungefär som vilken dator som helst. Inte så hög skärmupplösning osv, men om man är ute efter en stabil och driftsäker miljö funkar det kanon. Det verkar räcka gott med minsta specen så håller man nere priset. Vi kör en NAT på vår test-VPS som genererar Tracker-signalerna, kör ett dussin uploaders och skickar email och SMS osv.

          Den har startat om en enda gång sedan december, och det är den enda driftstörning vi haft på den.

          Comment


          • #6
            Hej,

            har tidigare provat Amazon EC2 med NAT. Tar ca några timmar/en dag för en datorkunnig att lära sig och komma igång från registrering till att ha en Windowsmiljö uppe. När man väl kommit igång och förstår de olika termerna som Amazon använder för olika saker, är det imponerande lätt att administrera det mesta. Datacentret i EU ligger på Irland.

            har bara tittat lite på Microsofts moln
            http://www.windowsazure.com/sv-se/

            Anledningen att jag inte gick vidare med moln nu är:
            Vågade inte köra på den minsta och prisvärda specen (ca 700 MB internminne), då jag var osäker på om det är tillräckligt med minne för NAT att köra stabilt.

            Jag har tänkt att moln är bra när man är bortrest längre perioder och vill betala 500-600 kr extra i månaden, villket en spec enligt NAT minimikrav verkar kosta ungefär. Det är ett hopp i kostnad från minsta specen på EC2 som syftar till utvärdering och att köra lättare applikationer som t.ex. webservrar, till en "liten spec" men mer normal spec. t.ex. för likna en vanlig dator.

            Eller om man dagligen inte har bra möjlighet att komma åt datorn remote (VPN, styra strömmen vid behov av kallboot). Eller saknar intresse/tid/kunskap.



            Så istället har jag kört vidare med egen kraftfull server, virtualizering, VPN för remote access, remotestyrd strömförsörjning för kallboot på distans..
            Dock är det inte lika optimalt som om det driftades i datacenter, så om priset blir ok så ska jag överväga igen.

            Enligt NATs systemkrav så bör man ha:

            Minsta systemkrav
            PC med Windows XP SP2 eller senare, processor 1 GHz eller snabbare.
            Internminne minst 2 GB
            Skärmupplösning minst 1024 x 768
            Minst 10GB ledigt hårddiskutrymme
            Bredbandsuppkoppling 0,5 MBit eller snabbare
            Nordnetkonto (programmet har stöd för multi-inloggning om du har fler konton)

            Dock kanske det finns stor felmarginal så ca 700 MB är ok. Rikard?

            Nästa fråga är också om nästakommande versioner av NAT, NAT PRO har lika krav på dator så att det går att köra med minsta spec fortsättningsvis.

            Comment


            • #7
              Det verkar som att det funkar att köra med 1 GB minne, (som vi provat enligt ovan en längre tid). Svårt att säga i nuläget vad Pro-versionen kommer behöva, men gissningsvis kan det blir mer minne när man kör tyngre scriptoptimeringar osv där ett stort antal körningar ska lagras och hämtas snabbt. Det blir långsamt om maskinen måste utnyttja disken i det läget, men det fungerar ju.

              Comment


              • #8
                Jag ordnade en server på GleSYS idag. Var relativt smidigt. Lite jobbigt med den låga upplösningen, men eftersom man inte behöver sitta och jobba med servern varje dag spelar detta mindre roll. Valde dock att kosta på lite uppgraderingar eftersom jag inte vill att hårdvaran ställer till något problem.

                Körde på 2GB RAM, istället för 1 GB, och 4 CPU-kärnor istället för 1. Ni som håller på med utvecklingen av NAT, vad är viktigast av processor eller ram? Kommer 2 GB vara tillräckligt i PRO, eller kan det bli en flaskhals?

                Comment


                • #9
                  Hej,

                  jag har provkört en gång till på Amazon EC2 moln, på den minsta instansen man kan ha som heter micro, den har ca 700 MB och man får bara delar av CPU kärnor upp till två beroende på tillgänglighet från tid-till-tid.

                  Jag rekommenderar inte micro då CPU utilization (användning) stod ofta på 100 procent. Minnet verkade räcka precis lagon. Låg om jag minns rätt på ca 70-80 % procent. Jag hade dock stängd av kursdata på de instrument jag inte använder, dvs nästan alla.

                  Ska man köra Amazon är det nog "small" instancen man ska ha. dock tyckte jag inte den var så prisvärd. Man måste ju tänkte på de totala kostnaderna relativt avkastningen.

                  Det jag gillade annars med amazon, är dess enkelhelt och att man kör remote desktop, dvs det inbygga fjärrprogrammet i Windows, hyfsat bra upplösningen.

                  Jag har även försökt mig på Windowsazure igen. Men tror inte man kan köra VPS (dvs renodlad windows), ifall hittade jag inte det under den tid jag avsatt att utvärdera, så där gav jag upp. Tror inte priset kändes rätt här heller.

                  /Jimmy

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JMillard81 Visa inlägg
                    Jag ordnade en server på GleSYS idag. Var relativt smidigt. Lite jobbigt med den låga upplösningen, men eftersom man inte behöver sitta och jobba med servern varje dag spelar detta mindre roll. Valde dock att kosta på lite uppgraderingar eftersom jag inte vill att hårdvaran ställer till något problem.

                    Körde på 2GB RAM, istället för 1 GB, och 4 CPU-kärnor istället för 1. Ni som håller på med utvecklingen av NAT, vad är viktigast av processor eller ram? Kommer 2 GB vara tillräckligt i PRO, eller kan det bli en flaskhals?
                    Minnet är viktigare än CPU vanligast, 2 GB räcker dock ganska ok i alla normala fall. Svårt att säga vad backsimulering och optimering kommer att sluka, men det är ju busenkelt att ändra specen på Glesys-servern. I värsta fall får man starta om den vilket tar ca 1 minut.

                    Comment

                    Working...
                    X