Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kurser till AT8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kurser till AT8

Idag kommer inga kurser till terminen i AT8. Har Nordnet slutat med att skicka data som kan tas emot av programmet?

Nja, inte riktigt ännu, det kan vara något API-strul. Men nu när det ändå kommer upp kan jag nämna att vi precis fått besked att gamla APIet kommer stängas snart eftersom det inte längre uppfyller säkerhetskraven. Vi förbereder information till de som fortfarande kör AT8.

Comment

Vilka säkerhetskrav syftar du på?

Comment

Det är Nordnet som har krav på sig. Vissa saker kollas inte i gamla APIet, och när nya bestämmelser träder i kraft inom kort får de inte köra vidare med det APIet.

Comment

Inga kurser till terminen i AT8 idag heller!

Comment

Du förstår kanske varför vi inte kan köra vidare med det gamla APIet...

Comment

Ja, fungerar det inte är det inget att lägga krut på. Det är däremot synd att det inte alltid fungerar att föra data från NAT till AT8. Ibland fungerar det inte alls.

Comment

Är det möjligt att se till att AT8 fungerar för backtesting fram tills NAT PRO kommer?
                Spelar det ingen roll om det bara går att uppdatera kurserna via KS efter börsen är stängd bara man har ngt att testa i.
                Kanske bättre att göra så och stänga ner kursfeed AT8 om den ändå krånglar
                men möjlighet att testa är vi nog många som behöver.

Comment

Ursprungligen postat av Åke Sturefelt Visa inlägg
                  Ja, fungerar det inte är det inget att lägga krut på. Det är däremot synd att det inte alltid fungerar att föra data från NAT till AT8. Ibland fungerar det inte alls.
                  Backtesting fram till PRO är ett måste för mig.
                  Vad har du för problem vid import från NAT? Jag har inte haft några problem. Fungerar det bra behövs ingen KS. Den finns alltid för NAT.

Comment

AT8 har svårt att klara realtidsdatat från KS vilket är ytterligare ett skäl att lämna den gamla plattformen. Däremot har det fungerat fint att importera från en NAT-installation även för mig. Tom index och terminer som har väldigt stora intradaydatabaser har funkat utan problem. AT8 kan fortsätta köras på det viset, vi har inget behov av att stänga programlicenserna bara för att APIet stängs.

Vi kör själva mycket backtestning i AT8.

Comment

Problemet vid import från NAT till AT8 är att det helt enkelt inte kommer över någon data för vissa dagar. Jag brukar kopiera hela datamappen till ett fickminne för att enkelt läsa från detta i en annan dator. Och det är inte så att jag klantar mig på något vis, jag vet mycket väl hur detta skall göras. Allt detta har fungerat helt perfekt under lång tid att föra över data från en AT8 till en annan AT8-installation.

Eftersom det är så har jag länge samlat egna kurser på en AT8 installation för att kunna köra backtestning. Men nu är ju denna möjlighet stängd. AT8 skriver hela tiden "Ej inloggad - ny inloggning görs..." Jag har inga fel på mina inloggningsuppgifter.

Kan det möjligen vara så att några filer i programmet har blivit för stora och borde tömmas?

Comment

Ursprungligen postat av Åke Sturefelt Visa inlägg
                        Problemet vid import från NAT till AT8 är att det helt enkelt inte kommer över någon data för vissa dagar. Jag brukar kopiera hela datamappen till ett fickminne för att enkelt läsa från detta i en annan dator. Och det är inte så att jag klantar mig på något vis, jag vet mycket väl hur detta skall göras. Allt detta har fungerat helt perfekt under lång tid att föra över data från en AT8 till en annan AT8-installation.

Eftersom det är så har jag länge samlat egna kurser på en AT8 installation för att kunna köra backtestning. Men nu är ju denna möjlighet stängd. AT8 skriver hela tiden "Ej inloggad - ny inloggning görs..." Jag har inga fel på mina inloggningsuppgifter.

Kan det möjligen vara så att några filer i programmet har blivit för stora och borde tömmas?
                        Jag har aldrig fått detta problem. Kör du inte allt för många instrument kan du prova att flytta Datamappen(AT 8). Nästa gång skapas en ny. Importera från den filen och datamappen blir mindre.

Comment

Kan vara ide att prova att köra Komprimeringsfunktionen i NAT innan man exporterar till AT8. Möjligen kan allt outnyttjat space ställa till det för AT8.

Comment

Tack Rikard! Komprimeringen gjorde susen, nu funkade det som förväntat.

I AT8 har jag alltid haft en inställning som stoppat insamlingen av data några minuter före nominell stängning för att slippa få med de sista ofta snabba kursrörelserna. Denna funktion fungerar inte i NAT.

I NAT "Egenskaper för programmet" har jag följande inställning:
                            Insamling aktiv
                            Start 09:01
                            Stopp 22:00
                            Acceptera kurser efter nominell stängning -5.

Starten fungerar, insamlingen börjar alltså kl 09:01.
                            Däremot struntar NAT i att jag har skrivit -5 för stängningen.

Ska man inte kunna göra på samma sätt som i AT8, eller är det ett fel som borde rättas?

Comment

Har inte testat med nominell stängning -5 minuter själv, men jag har riggat upp det på en maskin bara för att se hur det fungerar.

Comment

Working...
                              X