Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kurser till AT8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Rikard hur gick ditt experiment med -5 i inställningen?

Jag har under några dagar i förra veckan ställt stoppkursen på 17:25. Detta fungerar så att sista datat för dagen blev 17:26. När man gör så stänger man också av USA-börsen vid den tiden.

När jag sedan använder dessa data för att uppdatera AT8 visar sig ändå stora spikar vid dagens slut. Jag har nu satt stopptiden till 17:20, för att se om det är möjligt att bli av med dessa förhatliga spikarna.

Om detta inte lyckas kan jag konstatera följande:
    1. Det går inte längre att samla data till terminen i AT8 (troligen Nordnet som ställt till det igen utan att meddela.)

2. Om inte datat från NAT (även från kundservice) är fullt användbart i AT8 är backtestningen borta vilket betyder att vi i dagsläget har ett mycket sämre program för handel än vi hade förut, vilket känns mycket tråkigt.

Comment

Har haft "major" datahaveri på kontoret och det tog nästan två veckor innan den nya maskinen var klar med skärmar etc, så jag har inte hunnit prova inställningen -5. har ändrat nu dock så får vi se hur det går ikväll.

AT8 har inte lika effektiv spikhantering som NAT vilket gör att det kan bli spikar vid slutet av dagen. Det borde inte påverka backsimuleringen om man filtrera bort sista minuterna i scripten.

1. Det gamla APIet är fullt med brister, och kommer stängas sista juni eftersom det inte längre uppfyller gällande säkerhetskrav.
      2. NAT-data ser ut att gå att använda. Man får eventuellt vara lite noggrannare med tiderna i scripten. Ny backsimulator till NAT är på gång och med den kommer man kunna testa mycket mer exakt än tidigare, dessutom blir den enklare att använda.

Comment

Det är klart att spikarna påverkar simuleringen. I fredags hade jag en spik i terminen upp till 1106 trots att datahämtningen avbröts 17:25. Men som jag skrev skall jag tidigarelägga detta ännu mer så får vi se vad det gör. Det borde ju göra susen tycker man.

Comment

Det beror lite på hur villkoren ser ut, men om man använder High och Low i sista stapeln kan det påverka. Annars går det ju enkelt att filtrera bort "momentana" signaler som baseras på Close genom att inte tillåta dessa i sista minuterna osv.

Comment

Under den senaste veckan har jag ställt stoppkursen till 17:20.

Detta har fått till resultat att jag har kunnat samla data i NAT och skickat över dessa till AT8 utan att få irriterande spikar i AT8. (Att hämta från kundservice funkar ju inte i detta avseende.) Kanske kunde kundservice se till att inte samla dessa "spikar" sent på dagen!

Detta medför att USA-börsen stängs vid samma tid 17:20 och då får man förlita sig på kundservice, men det funkade inte i fredags då där inte fanns någon data att hämta.

Jag får nog köra så här tills det finns någon smartare upplaga av NAT!

Comment

Idag gick det gamla API-et i graven, ingen kursfeed mer till AT8.

Tänk vad trevligt det hade varit om man, till dess att en ny NAT är på plats, hade kunnat tanka nya kurser från kundservice.

För det lär väl dröja ytterligare ett tag till dess att vi får se en ny NAT?

Comment

Nja, APIet är inte stängt än vad jag vet. Det ska rulla till sista juni. Och som vi nämnt tidigare går det utmärkt att tanka data från en NAT-installation.

Comment

Rikard, det gamla API-et har för teminen slutat att fungera för mer än en månad sedan. Det har fungerat för OMX-indexet när jag har provat. Men när jag efter ett antal dagar har fört över data från NAT till AT8 fick jag väldiga problem med spikar i slutminutrarna. Detta kunde fixas om man slutade samla data efter 17:20. Dock är datat från kundservice ofta helt värdelöst i detta sammanhanget. Så frågan blir: Varför samla in detta skräp i slutet på dagen som bara ställer till problem. Att sedan NAT har ett filer som tar bort skräpet hjälper ju inte när man för över datat till AT8.

Hela problemet börjar med att ni stänger ett helt fungerande program (AT8) innan ni fått uppföljaren på plats. Ni har tydligen fokuserat mer på översättningar till andra språk före att få t.ex. dagskurser att visa sig automatiskt i ett diagram. m.m. i NAT.

Jag har mailat en del synpunkter men jag känner att det är ganska svårt att få gehör för dem.

Finns det någon mer än Lasse som jobbar med detta? Eller är det fortfarande så att det är ett "frididsjobb" för honom? Hur har ni tänkt er framtiden?

Comment

Att AT8 inte klara av realtidsdata utan problem är inte så konstigt, det bygger ju på 13 år gammal teknik! Så att påstå att det är ett fullt fungerande program är väl att ta i? Dessutom är det inte vi som stänger ner APIet, det är Nordnet som har säkerhetsregler som de måste följa och det gamla APIet uppfyller helt enkelt inte längre de krav som ställs numera. Därför måste det stängas. Tills simulatorn är på plats i NAT kan man importera data från NAT, det fungerar hjälpligt. För de som fortfarande använder AT8 är det inte helt ovant att få scripta en del för att filtrera bort kursspikar etc, det är ju en ganska enkel sak att ta bort skräpet som kommer sista minuten om man vill simulera något i AT8.

Jag skulle inte kalla Lasses arbete för ett "fritidsjobb", han har varit heltidsanställd hos oss i snart 2,5 år. Synpunkter tar vi gärna emot, men vi har helt enkelt inte möjligheter att tillgodose alla önskemål som kommer. Vi jobbar näst intill dygnet runt med det som är mest efterfrågat hela tiden, och utan tvivel är det backsimulatorn just nu.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      Synpunkter tar vi gärna emot, men vi har helt enkelt inte möjligheter att tillgodose alla önskemål som kommer. Vi jobbar näst intill dygnet runt med det som är mest efterfrågat hela tiden, och utan tvivel är det backsimulatorn just nu.
                      Det är bra Rikard, keep up the good work. Jag vet att ni jobbar häcken av er, med de resurser ni har spela med. Jag tror nog att alla som är någorlunda insatta förstår det och uppskattar er vääääldigt mycket för det.

Comment

Rikard, en sak måste jag kommentera!
                        Att Lasse arbetar heltid hos er numera hade jag ingen aning om! När Autostock tog över verksamheten tog Lasse ett annat jobb och ni hyrde in honom då och då vad jag har hört. Någon annan information har jag inte sett. Med detta i beaktande är det kanske inte så konstigt att jag uttryckte mig som jag gjorde.

Men detta var glädjande information. Lasse är ju en mycket kompetent kille vad jag har förstått!! Då finns det nog hopp om att vissa saker i NAT som idag inte fungerar optimalt kan rättas till!!

Comment

Omxs302g

Går det att kopiera termin G från NAT till AT8? Då menar jag inte dagsdatan den har jag kopierat i flera månader men nu upptäckte jag att kommande terminer inte finns i min AT8 från G osv. utan det blev den värdelös jag har använt Analysbänken varje dag. Finns det någon fil att kopiera över i så fall vad heter den och fungerar den ihop med åttan?
                          MVH
                          Berra

Comment

Det går att lägga upp nya instrument i AT8 och därefter ladda över data från NAT.

Se granntråden:

http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=2836

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Det går att lägga upp nya instrument i AT8 och därefter ladda över data från NAT.

Se granntråden:

http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=2836

Attan va bra det funkade hur bra som helst, bugar o tackar
                              Berra

Comment

Jag har inte lyckats få in dagsdata i AT8 sedan någon gång i början av maj. Det funkar varken direkt via Kundservice eller att importera från NAT. Däremot importeras intradaydata in utan problem för samtliga värdepapper? Någon annan som har detta problem? Har jag missat något?

Comment

Working...
                                X