Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fråga om periodlängd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• fråga om periodlängd

Hej

Jag är nybörjare och har inte hittat svar på hur man ställer in perioden,
    i t.ex. mov(c,p,s) betyder p perioder, motsvarande glidande medeltal för p=20 perioder. Men hur ställer man in periodens längd, 1 min, 5min eller fast 15 min?
    har hittat en variabel i text som heter I, som borde göra det jag är ute efter, men i de färdiga ordermodellerna behandlas aldrig periodens längd?

henryb

Det stämmer, i används som intradayprefix när man kör intradayscript.

Tex:

ej_innehav:=eqv(portfolio(v),0)
    stigande_close:=gt(c,aref(c,1))
    i15(
    köp=and(ej_innehav,stigande_close)
    mult(köp,10)
    )

Det här scriptet är bara ett enkelt exempel, men det visar hur man kan testa om Close är högre i nuvarande period än stängningskursen i förra. Dessutom testas om innehavet är noll, och om båda villkoren är sanna samtidigt blir hela scriptet sant.

i15 definierar periodlängden till 15 minuter.

Comment

ix() kommandot

Hej

1. jag skulle ännu vilja precisera den exakta syntaxen

- i30
      - i30()
      - i30(kommando innanför klammrarna)

vilke är rätt eller går alla?

2. fråga om stop loss mini. Säljer den innehavet vid slutet av dagen? vad skall ma ta bort, om man vill ha den flera dagar , eller på dagskurser?
      den tycks vara ständigt löpande, alltså tänkt att om man vill ha den för ett visst isntrument, kommer den automatiskt på då man köper av instrumentet?
      om kursen mot förmodan börjar sakka direkt, så säljer den väl instrumentet med max förlust = definierad stop loss?
      stop loss mini tycks beakta sälj/köp kurser inte close, så den lämpar sej för t.ex bull/bear certificat, right?

3. trend line är på sitt sätt fiffigt, jag vill bara säkra att om man drar en trendlinje, så blir det ju för gången tid. det är väl tänkt så att programmet fortsätter trendlinjen framåt i tiden så långt det behövs?

Comment

periodlängd fråga

hej

ännu om periodlängd:

1. periodlängden tas från instrumentets diagram var svaret tidigare. Nu kan man lägga en automatorder via start-orderinlägg eller via lista av instrument och då behöver nödvändigtvis inte ett diagram för instrumentet alls vara öppet, varifrån tas periodlängden då?

2. om periodlängden tas från diagramfönstret, så hur går det ifall man vill se på olika periodlängder på instrumentet. Jag brukar ofta vilja se dagsdiagram, minutdiagram och 15 eller 30 min diagram, Om då automatordern ändrar periodlängd synkront med växlingarna, för sälj /köp vid medeltal helt andra lägen och en oönskad köp/sälj funktion kan uppstå.

3. jag kan tänka mej att ansluta stop loss mini eller sälj vid medeltal på ett antal instrument, som man inte handlar dagligen, utan vill säkra större kursfall på typ månadssikt mer som dag eller intradagsikt. passar stop loss min /sälj vid medeltal direkt, eller vilka ändringar bör göras?

4. för certificat där man måste gå enligt köp/sälj kurser är väl endast stop loss min anpassad till. t.ex. medeltalskorsning kör på close kurs och kräver sålunda en ändring.

hälsningar

henry

Comment

Ursprungligen postat av henryb Visa inlägg
          Hej

1. jag skulle ännu vilja precisera den exakta syntaxen

- i30
          - i30()
          - i30(kommando innanför klammrarna)

vilke är rätt eller går alla?
          Svar: andra och tredje alternativet skulle jag säga. Man kan tex skriva:

mv1:=mov(c,20,s)
          i15(add(mv1,0))

eller

mv1:=mov(c,20,s)
          i15(
          add(mv1,0)
          )

2. fråga om stop loss mini. Säljer den innehavet vid slutet av dagen? vad skall ma ta bort, om man vill ha den flera dagar , eller på dagskurser?

Svar: Nej, Stoploss mini säljer inte per automatik vid slutet av dagen, utan bevakar köp- och säljnivåerna löpande över flera dagar, så den är mycket lämplig för certifikat, minifutures osv där det kanske inte sker någon handel hela tiden.

den tycks vara ständigt löpande, alltså tänkt att om man vill ha den för ett visst isntrument, kommer den automatiskt på då man köper av instrumentet?
          om kursen mot förmodan börjar sakka direkt, så säljer den väl instrumentet med max förlust = definierad stop loss?
          stop loss mini tycks beakta sälj/köp kurser inte close, så den lämpar sej för t.ex bull/bear certificat, right?

3. trend line är på sitt sätt fiffigt, jag vill bara säkra att om man drar en trendlinje, så blir det ju för gången tid. det är väl tänkt så att programmet fortsätter trendlinjen framåt i tiden så långt det behövs?

Svar: Ja, trendlinjen fortsätter "in i framtiden", och om man klickar på verktygssymbolen i trendlinjemode så kan man kryssa för "flyt höger" så visas den även löpande i takt med att diagrammet fortsätter.
          Ursprungligen postat av henryb Visa inlägg
          hej

ännu om periodlängd:

1. periodlängden tas från instrumentets diagram var svaret tidigare. Nu kan man lägga en automatorder via start-orderinlägg eller via lista av instrument och då behöver nödvändigtvis inte ett diagram för instrumentet alls vara öppet, varifrån tas periodlängden då?
          Svar: Om ett script utan intradayprefix kopplas till ett diagram tas upplösningen från diagrammet. Det kan vara användbart när man använder grafiska script eller script som ritar något. Däremot triggerscript körs då som dagsupplösning. Har man ett triggerscript med intradayprefix körs det alltid i den upplösning man ställt i scriptet. Även om du inte har något diagram öppet alls.

2. om periodlängden tas från diagramfönstret, så hur går det ifall man vill se på olika periodlängder på instrumentet. Jag brukar ofta vilja se dagsdiagram, minutdiagram och 15 eller 30 min diagram, Om då automatordern ändrar periodlängd synkront med växlingarna, för sälj /köp vid medeltal helt andra lägen och en oönskad köp/sälj funktion kan uppstå.
          Se svar ovan

3. jag kan tänka mej att ansluta stop loss mini eller sälj vid medeltal på ett antal instrument, som man inte handlar dagligen, utan vill säkra större kursfall på typ månadssikt mer som dag eller intradagsikt. passar stop loss min /sälj vid medeltal direkt, eller vilka ändringar bör göras?
          Det finns redan en standardmodell Sälj på kors MA, den kan man modifiera lite om man vill att den ska slå till direkt vid träff på medelkurvan, eller vänta en dag och sälja på öppning dagen efter osv. Stoploss mini är mer lämpad för kortsiktiga innehav.

4. för certificat där man måste gå enligt köp/sälj kurser är väl endast stop loss min anpassad till. t.ex. medeltalskorsning kör på close kurs och kräver sålunda en ändring.
          Om man handlar certifikat bör man ställa elastisk:=0 i stoploss mini-scriptet så att den tittar enbart på köp- och säljkurserna.

hälsningar

henry

Lite svar ovan i blått.

Comment

det blev klarhet

Hej

Nu har det klarnat att sälj och köp på kors av medeltal inte fungerade då ordermodellen jobbade med dagsupplösning och jag trodde den gick med intraday.
            kommandot i30 eller i(30) tycktes inte hjälpa utan man man måste lägga nåt mer inom parentesen, som visat av rikard.

men här kommer då ännu en fråga som rikard antydde.

när marknaden är så irrationell med stora kast hit och dit, så sker handeln med köp sälj på medeltal för sent, då man väntar till periodens slut före handel. kursen har då gått för långt från medeltalet.

man borde kunna göra handeln mycket nära medeltalet för att minimera förlusten .

hur gör man då? skall man använda köp/sälj kurser istället (B,S) för slutkurs för perioden (c). detta gäller ju i såfall endast handel med intraday kurser.

henry

Comment

Det kanske är så att meddelvären kan vara för långsamma? Du behöver dock inte vänta till periodens slut. Du kan scripta att modellen ska signalera vid kors inne i stapeln. Medelvärden anävnder för tidigare perioder close kursen för respektive period. Sedan går det att signalera på aktuell kurs i innevarande period. Detta snabbar på signalen, men beror på hur långa medelvärderna är. Du kan även minska längden på medelvärderna. Risken finns dock för fler whipsaws.

Comment

Working...
              X