Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera instrument i ett diagram?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flera instrument i ett diagram?

Går det eller är jag helt fel ute?
    Tycker det är lättare att se vissa mönster om man kan dra in graferna i samma diagram, värdet på instrumenten kan man ju inte visa i rena kronor, om dom inte kostar ungefär lika mycket, annars får man göra värdet dimensionslöst och bara visa rörelserna.

Nån som vet?

//Richard

Man skulle kunna skala om priserna med ett script och låta det rita ut sin kurva i diagrammet för ett annat instrument:

abb:=cmpref(c,0,a)
    offset:=0
    add(abb,offset)

{@A(5,ABB )}

Scriptet ritar ABB-kursen i 5-minuters upplösning i SWED-diagrammet med den färg som du valt i scriptdialogen. Skalning=kurser

Om man ändrar värdet på offset kan man flytta kurvan upp och ner så att den passar i diagrammet för en annan aktie. Går fint att bygga flera sådan script och rita fler aktier i samma diagram.

Attached Files

Comment

Ahaa, ok, det visste jag inte, tack så mycket!!

Comment

Jag har ett liknande problem. Jag försöker med hjälp av en global variabel överföra ett beräknat värde från ett instrument till en beräkning i ett annat instrument och hade hoppats på 5 sekundersupplösning. Men jag upplever att upplösningen är lite godtycklig.

Script till instrument 1

i1(
        --bla bla
        derivata=sub(mve,mvs)
        SetGVarIf(derivata,32,1,T)
        )

och i det andra viktiga instrumentet som jag handlar med

i1(
        bla..
        derivatadax=Add(Mult(GetGvar(32),15),mve)
        Draw(derivatadax,2,gqb1)
        bla...
        )

Men som sagt jag tycker inte GetGvar(32) uppdateras var 5:e sekund. Har jag tänkt fel?
        mvh
        Bertil

Comment

Det globala värdet blir inte en dataserie utan endast det momentana värdet "just nu". Viktigt att komma ihåg när man använder globala celler.

Varianten med extra objekt blir däremot en dataserie och ser därför kanske bättre ut i diagram. Det blir ju också betydligt enklare att beräkna historiska signaler på det.

Comment

Tack för svar, men jag förstår inte riktigt. Om jag vill överföra min beräknade dataserie derivata från instrument 1 till instrument 2 för vidare beräkning hur gör jag då?
            mvh
            Bertil

Comment

Du kan föra över ett momentant värde i taget, men du kan inte rita en kurva eftersom endast det senaste värdet lagras i den globala cellen.

Comment

Men, om man använder extra objekt kan man även rita kurvan eftersom hela dataserien överförs. Alltså, scriptet kopplat till Aktie 2 kan läsa in data från Aktie 1 via CmpRef(), och då gör man helt enkelt analysen för båda aktierna i samma script. Upp till 3 extra objekt kan importeras i samma script. (vi har planer på att utöka detta)

Comment

Jo du talar om cmpref men av manualen framgår inte hur den skall användas.
                  Hur får jag in dataserien i cmpref och hur läser jag ur den?
                  Skall jag i instrument 1 skriva

i0)
                  ...
                  Cmpref(derivata,0,a)
                  ...
                  )

och i instrument 2
                  i0)
                  ....
                  överfördvariabel=Cmpref(derivata,0,a)

....
                  )

Comment

Vet inte om du sett scriptreferensen:

http://www.autostock.se/NATscriptref..._d_p_ABC_.html

Kodexemplet där läser in C från index på första raden via tilldelade namnet OMXI. Denna kan därefter användas i scriptet för analys.

OMXI:=cmpref(c,0,B)
                    omxdif:=roc(OMXI,1,%)
                    nudif:=roc(c,1,%)
                    i5(gt(nudif,omxdif))

Ett annat exempel kan vara scriptet nedan som läser in kursen från ABB, som vi gör ett medelvärde på. Det kan i sin tur används för att mäta skillnaden i Rate of Change jämfört med motsvarande medelvärde på aktien som scriptet är anslutet till:

abb:=cmpref(c,0,a) {här läses close-kursen in från Extra Objekt A}
                    mv1:=mov(abb,5,s) {medelvärde på ABB-kursen beräknas}
                    mv2:=mov(c,5,s) {medelvärde på C för den aktie scriptet är anslutet till}
                    lutn1:=roc(mv1,5,%)
                    lutn2:=roc(mv2,5,%)
                    i10(
                    diff=sub(lutn1,lutn2) {jämförelse lutn1 och lutn2, dvs ABB och aktuell aktie}
                    )

{@A(10,ABB )}

så får du fram skillnaden mellan ABB och den aktie du ansluter scriptet till.

Den sista raden med @A definierar extra objekt A som ABB i 10 minuters upplösning. Denna rad skapas automatiskt om du klickar på Extra Objekt-knappen i scriptdialogen och väljer in den eller de aktier du vill ha som extra objekt. Vilken upplösning som helst som är "sämre" än eller samma som scriptets egen upplösning är tillåten. Extra objekt är också ett enkelt sätt att läsa in tex dagskurser från samma instrument man redan jobbar med i ett intradayscript.

Comment

Visst har jag läst exemplen, men fattar inte.

Kan du inte bara tala om vad jag skall skriva i i instrument 1

i0)
                      bla
                      Hur jag får in dataserien i Cmpref
                      bla
                      )

Instrument 2
                      i0)
                      bla
                      hur jag läser ur Cmpref
                      bla
                      )
                      mvh
                      Bertil

Comment

Inget behövs för aktie 1, vitsen är att scriptet som är kopplat till aktie 2 direkt kan importera kurserna från aktie 1 genom att använda två rader, en cmpref() och den sista raden som skapas automatiskt. Man gör alltså analysen för aktie 1 i scriptet som är anslutet till aktie 2.

Så scripten ovan är alltså avsedda att kopplas till aktie 2.

Comment

Nu först fattar jag att det finns en knapp som heter Extra Ojekt. Det framgår inte av manualen för Cmpref. Dessutom står där att d i CmpRef(d,p,ABC) kan vara dataserie eller returvärde från annan funktion som returnerar dataserie,men hur får man in det. Det är väl endast c,b eller s som man för över?
                          mvh
                          Bertil

Comment

Vi har lagt till en textrad till och en screenshot i Scriptreferensen under Cmpref(). Kan behöva reloada sidan i webbläsaren.

Comment

Working...
                            X