Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inga kurser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

kursinsamling

Hej

jag har nu ställt in starttid till både 8:57 och 8:55, men det hjälper inte.

sista uppdatering är c:a 17:25 2012-09-10.

om jag nu skulle få igång den imorgon, fattas då kursdata för en dag , och diagrammen (medeltalskurvor, osv) ritas fel.

bull omx x5 N har inte heller lyckats samla in kursdata på, för jag har inte hittat den bland instrument man kan samla in.

henry

Comment

Oj, men om du startar om programmet, får du kontakt med kontot överhuvudtaget?

Kursdata för idag kan man alltid ladda hem efter kl 18 så du får kompletta diagram.

Om du vill lägga upp nytt instrument, tex BULL OMX X5 N kan du göra det via Inställningar > Egenskaper för hela programmet > Handel > Sök nya instrument

BULL OMX X5 N räknas som aktie, och om man väljer Land samt Visa av typ=Aktier och fyller i BULL OMX får du fram alla som matchar.

Det hamnar i listan Nytillkomna aktier Sverige efter omstart av programmet.

Lite mer info finns i manualen:

http://www.autostock.se/NATmanual/La...nstrument.html

Comment

svar

nehe , ingen kontakt till kontot?
        vad nudå?

jag har laddat upp bull omx..., och den hamnar under nytillkomna aktier.

men då man skall ladda in kursdata i underhåll av kursdatabaser finns inte nytillkomna aktier alls där, och alltså inte heller bull omx x5 n?

henry

Comment

Det första problemet måste lösas, om inte inloggningen fungerar låter det som problem med lösenordet eller liknande. Har du bytt lösen hos Nordnet? I så fall måste det bytas även i programmet.

Comment

fortfarande fel

Lade meddelande till nordnet om att inloggning inte fungerar, nustartade den.

men problemet med bull omx x5 n blev värre.

Nu fanns den inte mera i min portfölj, den fanns inte bland nytillkomna sverige, och då jag försöker lägga till kommer texten:
            Inget genomfört - något fel?
            så den går inte att lägga till.

och fortfarande anser jag att det inte går att ladda kursdata för nytillkomna sverige

henry

Comment

https://www.nordnet.se/web/kampanjer...agefri_handel/

Comment

Henry, prova att starta om NAT och sök upp BULL igen. När den hamnat i Nytillkomna aktier kan man välja in den i vilken annan börslista som helst via Inställningar > Egna grupper med instrument. Alternativt, lägg ut listan Nytillkomna aktier som en egen lista i programmet så kan du använda den direkt, och den blir synligt i Starta > Listfönster och Underhåll kursdatabaser:

1. Gå in på Inställningar > Egna grupper med instrument
                2. Markera listan Nytillkomna aktier Sverige
                3. Klicka på pilknappen till höger så att den snabbvalsknapp skapas på högra sidan.
                4. Klicka på Spara snabbvalspanelen
                5. Välj fliken Menykopplingar
                6. Markera åter listan Nytillkomna aktier Sverige till vänster
                7. Klicka på pilknappen till höger, så skapas en menykoppling
                8. Klicka på Spara menykopplingar
                9. Klart, nu kan du öppna listan via Starta > Listfönster

Comment

svar till eric

Tack för informationen.

Orsaken varför jag valt nordeas bull är

- handelsvolymen, när jag just kollade var oc 26880, och n 350k

- spreaden oc köp/sälj var 72,29/72,64, och n var 50,08/50,25

det jag inte kollat hur de båda räknar x5, där finns skillnader.

mvh

henry

Comment

svar till rikard

Hej

Har startat om autotrader, men får fortfarande inte fram bull omx x5 n, vid lägg till rutan säger den att det inte lyckas.

den visar också i spalten upplagd ja.

men den syns ingenstans.

Nu har jag autotrader i två maskiner, äldre och nyare version av programmet.

Samma lösenord i båda.

försökte starta också den äldre (den nyare var nere), för att se om den kunde synas där, men den får inte kontakt med nordnet.
                    och efter att jag stängt programmet i den äldre maskinen, och laddar upp den nyare , så har kontakten till nordnet försvunnit också där.
                    Meddelade nordnet, hoppas de kan fixa det.

henry

Comment

fortfarande ingen bull

Med hjälp av nordnet samlas data från nordnet igen.

men bullen kommer inte:

- den kommer inte på listan nytillkomna sverige
                      - den finns på basuppgifter för instrument grupp 62
                      - hitta och lägg till instrument finns den plats 11+A
                      - diagrammet uppdaterar inte kurser
                      - i depåinnehav syntes den inte, fanns den fanns, sålde bort via nordnet på dagen

vad nu?

henry

Comment

Från kundservice enbart en kurs kl 13.06.
                        Ulla-Britt Gråbacke

Comment

fungerar bättre

Hej

Det tycks vara så att i Egenskaper för programmet - kursinsamling måste nytillkomna sverige vara valda för att bull omx x5 n skall synas på listorna.

kom fram till det genom att pröva mej fram.

men i "underhåll av kursdatabaser" kan man inte välja nytillkomna sverige, för det är inte ett valbart alternativ, så man kan följaktligen inte samla in äldre data.
                          Endast genom att ansluta det aktuella instrumetet till någon av de grupper som är uppräknade under rubriken "instrument som inkluderas i operationen"

jag tycker programmet är uppbyggt väldigt komplicerat, det går massor med tid till att reda ut olika saker som dessa.

henry

Comment

Om du skapar en knapp för listan Nytillkomna aktier Sverige så syns den på andra ställen i programmet. Likaså en menykoppling för att kunna öppna listan i Starta > Listfönster.

Tanken är att man ska kunna arbeta med listor i listredigeringsverktyget utan att behöva ha dessa listor synliga överallt annars i programmet. På samma sätt är tankegången att endast instrumentlistor som är aktiverade i Inställningar > Anpassa kursinsamling syns på andra ställen i programmet. Detta för att hålla antalet synliga instrument nere - sådant som man ändå inte samlar in kurser på behöver ju inte synas.

Det är ändå några tusen instrument som ligger på 7 olika marknader som hanteras, så det blir lätt omfattande. Lägg därtill att man kan ansluta upp till 64 script per instrument, och valfritt antal ordermodeller till valfritt antal instrument samt individuella konton så tror jag det ändå känns rimligt lätthanterligt i menyerna.

Comment

Working...
                            X