Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kursstapel (candle) och verkligheten skiljer sig åt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kursstapel (candle) och verkligheten skiljer sig åt?

Tittar jag på dagens (2013-01-08) candle i dagsupplösning av TeliaSonera så visas ett litet rött candle. Samtidigt står det i diagrammets "huvud" att kursen ska ha gått upp 7 öre, 0,2% och stängt på 45,19:-

Vid en kontroll med Nordnet så visar det sig att 45,19/0,07/0,2% är helt riktigt. Frågan är ju då varför NAT (version 1.9.9.7) visar ett RÖTT candle?

Slår man över till intraday och tittar på t ex 15 min candles så får man kanske en liten del-förklaring. Då ska nämligen TLSN ha öppnat dagen på 45,22 kr och stängningskursen (enligt grafen) ska vara 45,16 kr. I så fall en nedgång med 6 öre! Detta förklarar i så fall varför NAT ritar en liten RÖD candle i dagsupplösning.

Jag undrar nu om någon kan förklara varför NAT har med verkligheten överensstämmande information i "huvudet" på grafen, men presenterar informationen grafiskt felaktigt?

Är det fler som upplever samma problem?!

NAT har på mångas begäran tagit bort intradaykurserna under dagens sista 5min (slutcallen)

Om en aktie gått upp eller inte mäts som skillnaden mellan dagens stängning och gårdagens stängning. För Telia blir det enligt NAT:s diagram 45,16-45,09= +0,07
    Vilket stämmer med verkligheten.

Telia öppnade på 45,22 (gapp upp från gårdagens stängning) och stängde på 45,16 (enligt NAT) och 45,19 (enligt verkligheten) och i båda fallen ska candelsticket visa en röd stapel, eftersom candelsticketets kropp mäter skillnaden mellan öppningskurs och stängningskurs.

Summa sumarum kan jag inte se att NAT i detta fall presenterar grafiken på ett felaktigt sätt mot verkligheten.

Last edited by LillWicke; 2013-01-09, 04:48.

Comment

Tack LillWicke - det klargjorde en hel del för mig!

Comment

Working...
      X