Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga upp nya instrument

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lägga upp nya instrument

Hej!
    Jag har problem att lägga upp nya instrument. Väljer Sverige,Terminer och fyller i omxs303b men får ingen träff. Kan inte hitta några instrument alls utöver index. Gör jag något fel eller ligger kundservern nere just nu?
    undrar
    Bertil

Du kan inte lägga upp nya instrumet efter midnatt.
    Autostock har tänkt på vår hälsa, man skall sova vi den tiden.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
      Du kan inte lägga upp nya instrumet efter midnatt.
      Autostock har tänkt på vår hälsa, man skall sova vi den tiden.

du är rolig du LillWike
      Berra

Comment

Detta hände idag, hade inget innehav, ny termin.
        09:00 ANALYS "sl) Stoploss Mini lång OMXS303B" kurs 0.00
        09:00 ANALYS "sl) Stoploss Mini kort OMXS303B" kurs 0.00
        09:00 ORDER "sl) Stoploss Mini kort OMXS303B" kurs 0.00

Comment

Det kan bli så om det inte har gjorts något köp/sälj av instrumentet.
          En fakeorder skickas.

http://www.autostock.se/vbulletin/sh...t=3057&page=10

Comment

Jag passar på att uppdatera denna tråd då även jag har problem med att lägga upp nya instrument/index.

Jag har egenskaper för hela programmet > handel, sökt och lagt upp nya, sedan har jag via underhåll kursdatabaser laddat hem data men trots det finns inte instrumentet när jag drar upp ett listfönster för t.ex bnp. Jag kan heller inte köra analysbänken med de nya instrumenten trots att de ligger med i den listan?

Jag har f.ö uppdaterat programversionen men vet inte vad felet är?

Comment

Ursprungligen postat av Silvius Visa inlägg
              Jag passar på att uppdatera denna tråd då även jag har problem med att lägga upp nya instrument/index.

Jag har egenskaper för hela programmet > handel, sökt och lagt upp nya, sedan har jag via underhåll kursdatabaser laddat hem data men trots det finns inte instrumentet när jag drar upp ett listfönster för t.ex bnp. Jag kan heller inte köra analysbänken med de nya instrumenten trots att de ligger med i den listan?

Jag har f.ö uppdaterat programversionen men vet inte vad felet är?
              Har du startat om programmet efter själva uppläggningen? Detta måste man göra.

Comment

Jag har startat om flera ggr både efter uppläggning och efter nedladdande av kursdata. Jag har också strul med att få upp t.ex SP500.

Comment

Ursprungligen postat av Silvius Visa inlägg
                  Jag har startat om flera ggr både efter uppläggning och efter nedladdande av kursdata. Jag har också strul med att få upp t.ex SP500.
                  Hmm, kanske instrumentet har hamnat bland "Nytillkomna"?

Comment

Alla nyupplagda instrument läggs upp enligt följande (om du kör programversion 2.9.0.5 eller senare):

(saxat ur manualen)

Nya instrument som söks upp och läggs till enligt ovan styrs till olika listgrupper beroende på vilken typ av instrument det rör sig om enligt följande:
                    •Aktier - LargeCap, MidCap och SmallCap styrs automatiskt till resp börslista. Nordiska aktier utanför dessa listor hamnar i

Nytillkomna aktier Sverige
                    Nytillkomna aktier Norge

•Terminer på Stockholmsbörsen hamnar i listan Terminer Sthlm
                    •Aktier på New York-börsen hamnar i Nytillkomna aktier USA
                    •Amerikanska ETFer som tex SPY, QQQ och SQQQ hamnar i Nytillkomna ETFer USA
                    •Aktier på Toronto-börsen hamnar i Nytillkomna aktier Canada
                    •Aktier på Xetra-börsen hamnar i Nytillkomna aktier Tyskland
                    •Bull och Bear-certifikat hamnar i Nytillkomna ETNer Sverige
                    •ETFer som tex XACT eller SpotR hamnar i Nytillkomna ETFer Sverige
                    •Minifutures hamnar i Nytillkomna minifutures Sverige
                    •Minifutures BEST och Unlimited Turbos hamnar i listan Nytillkomna Unlimitied Turbos Sverige

PS. SP500 finns ännu inte klart hos Nordnet för nExt2.

Comment

Ok då vet jag, det har säkert med det att göra då vissa minis verkar funka och andra inte.

Tack för sedvanligt mycket snabba svar.

Comment

De minis som räknas som Unlimited Turbos (eller Minifutures BEST som i princip är samma sak) hamnar i listan Nytillkomna Unlimited Turbos. "Vanliga" minifutures eller Classic som de heter hos Commerzbank lägger sig i listan Nytillkomna Minifutures Sverige.

Om du har dessa listor upplagda som knappar och via Starta > Listfönster blir det enkelt att hitta allt nytt. Det är enkelt att lägga upp listorna också via Inställningar > Egna grupper med instrument om de inte finns där nu.

Comment

Hej! De lägger sig i listan Nytillkomna ETNer Sverige. Listan skapas automatiskt, men du får lägga till knapp och menykoppling första gången i Inställningar > Egna grupper med instrument. Därefter kan den nås via Starta > Listfönster.

Vi har samlat en del historik på dessa certifikat också faktiskt.

Comment

Jag löste det precis och tog bort mitt inlägg men då hade du redan varit snabb att svara

Jag kan fortfarande inte förstå att man är hänvisad till ETN'er bara för att Nordnet inte tillåter blankning i ISKen. Vad handlar det om egentligen?! De som påstår sig vara en bank för traders.

Sen har jag en säkert enkel fråga men som jag bara vill dubbelkolla med er: Jag vill köra3 botar simultant på ett konto, säg att kontot är på 100ksek för enkelhetens skull. Om jag då vill att varje bot ska få handla för 33000, fungerar det då att sätta limiten på varje bot till 66000 eller blir det då så att om en bot handlar upp sina 33000, slutar de andra då att köpa eller "vet" de att de 33ksek som handlats inte hör till deras pott?
                            Last edited by Silvius; 2016-01-23, 15:00.

Comment

Härligt!

Det är inte Nordnet som stiftat lagarna runt ISK, de hade säkert inte haft några problem med att tillåta blankning i ISK men lagen säger stopp tyvärr. ETNer ger ändå vissa fördelar jämfört med naken blankning. Risken begränsas till vad du köpt för tex, istället för att få en oändlig risk som du får när du blankar en aktie. Emittenten tar den risken istället för en ETN. Det viktigaste att komma ihåg är att använda rätt instrument för rätt uppgift - ska man ligga kortsiktigt i en position fungerar ETNer bra, men är det en position som kan vara öppen i flera veckor är oftast minifutures ett bättre val.

Om du vill köra flera strategier samtidigt på ett och samma konto så uppstår just problematiken med tillgänglig kapital. Det finns inget perfekt sätt att styra det per strategi, det enda man kan göra är att begränsa "tillgängligt att handla för" till en viss nivå för resp strategi, tex:

Strategi 1: Får handla ner till 66000 kr kvar på kontot
                              Strategi 2: Får handla ner till 33000 kr kvar på kontot
                              Strategi 3: Får handla för hela kontot

Det blir inte vattentätt eftersom Strategi 3 i princip skulle kunna göra slut på alla pengarna och de andra två inte får något kvar att handla för. Då kan man åtminstone välja att låta den snabbaste strategin ha det högsta reservationsbeloppet, så är sannolikheten högre att den strategin handlar först och nästa strategi (som är medelsnabb) handlar ner till 1/3 av kontot, medan den långsammaste strategin får handla för det som är kvar.

Comment

Working...
                              X