Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga upp nya instrument

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag ska inte säga att jag är hundra på vad lagen säger men De Giro tillåter blankning från sin ISK? Vet inte om det har att göra med att de är utländska och kommer runt det hela?

Jag antar att man borde kunna öppna flera ISK'ar hos Nordnet för att komma runt problemet med kapitalgränserna.

Comment

Det går bra att öppna flera isk. Administrativt blir det enklare. Dock kan flytt mellan olika isk resultera i insättningar och därmed skatt. Inte så hög nu. Det går att scripta så att flera strategier kan handla andelar av depån. Särskilt om ett eller fåtal instrument handlas.

Finns det någon hake då blankning görs i en isk hos de Giro? Tänkte främst på om likviden vid blankning räknas som insättning. Dagsavräkning in för terminer räknas som insättning hos Nordnet.
      Last edited by Henric; 2016-01-23, 18:44.

Comment

Någon hake har jag inte kunnat identifiera under min trading därifrån. Varje blankning registreras som en negativ post på ISKen som sedan går tillbaka när man köper tillbaka aktien.

Den regel de har för blankning är att de delat upp alla aktier i olika klasser som kräver olika mycket backning i form av kapital som säkerhet. Klasserna utgår väl från någon form av uppskattad risk som den specifika aktien medför. Jag har för mig att de olika klasserna har 50%, 100% och 200% kapital som krav.

För intresse så nördade jag lite på det här med att flytta värdepapper och kapital mellan ISKar och sprang på Claes Hembergs blogg där han nämner det: http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/...ra-isk-konton/

"Att flytta fonder eller aktier mellan ISK-konton, kostar inte en krona eller skatt. Så du kan lätt städa och ändra mellan kontona. Nackdelen är att flytta pengar mellan isk-konton och systerkontot kapitalförsäkringar kostar 0,27% skatt. Eftersom de är en annan kontotyp. Så undvik det"

Comment

En annan aspekt när man blankar aktier "direkt" är avgifterna, normalt får man betala en övernattningsavgift - eller åtminstone var det så förr. Finns den kvar? Den slipper man ju med ETPer, och numera slipper man ju även courtaget när man handlar ETPer.

Comment

Working...
          X