Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NAT-datorn går ned i viloläge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• NAT-datorn går ned i viloläge?

Jag har ett underligt problem - som egentligen inte har med NAT att göra. Jag kör NAT på en dedikerad laptop (modern) hemma. Jag brukar koppla upp mig från jobbet mot laptopen mha LogMeIn-tjänsten.

På sistone har jag upplevt att laptopen med NAT gått ned i viloläge och således "stängts av" och det enda jag kan göra är att gå hem och slå på den igen. Mycket irriterande. Jag börjar misstänka att det är LogMeIn-tjänsten som spökar.

Är det någon som upplevt något liknande?

Det låter mer som inställningarna för Energisparfunktioner, dessa brukar finnas under Windows Start-meny > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energisparfunkioner

Om det ser korrekt ut där skulle man kunna misstänka strömavbrott, tex en slutkörd nätadapter?

Comment

Kan du inte gå in i kontrollpanelen>Energialternativ och göra de nödvändiga inställningarna, så att den inte slås av?

Här är en länk som kanske kan vara till hjälp.
      http://windows.microsoft.com/sv-se/w...sked-questions

EDIT: Jaha, jag blev visst lite sen här.
      Last edited by LillWicke; 2013-04-11, 19:01.

Comment

Tyvärr så är det inte så enkelt. Har kollat detta på flera olika sätt. "Avstängningarna" förefaller inträffa i samband med att jag är inloggad via LogMeIn. Mycket märkligt...

Comment

Det finns en inställning i Logmein som låser datorn t.ex. när den tappat kontakten eller du stängt ner fjärrstyrningen, kanske datorn stänger av sig när den varit låst ett tag?
          Sen finns ju Wake on lan, är den aktiverad borde du ju kunna väcka den från viloläge.
          Dom inställningarna är standard från början så prova med att den första är avaktiverad och att den andra aktiverad.

Comment

Bra tips mikola! Wake on Lan funkar bara om man kör med TP-kabel, ej via trådlöst.

Comment

Mikola, det är inte det heller. Men tack ändå!

Jag letade efter WoL-funktionen i BIOS, men det var ganska få BIOS-inställningar man kunde göra (typiskt laptops).

Som ett led i min felsökning ska jag prova att inte accessa NAT-datorn via LogMeIn under några dagar.

Comment

WOL finns i Logmein men finns inte funktionen på moderkortet så hjälper det kanske inte.
                bäst att kolla utan logmein som du säger.

Comment

Prova det här.
                  http://www.teamviewer.com/sv/

Comment

Working...
                  X