Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem att nå autostock.se och PRO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • problem att nå autostock.se och PRO

    Jag har frekvent problem att nå autostock.se och därmed även detta forum!

    Jag kan nå "alla" andra websidor (alla jag provat hittills) utan problem men alltså inte autostock.se. Det spelar ingen roll om jag använder IE eller Google Chrome som webläsare, båda uppträder likadant.

    Dessutom har jag problem att få upp PRO-versionen när jag startar programmet eller att jag haft den uppe och tappat den trots att datorn och programmet snurrat kontinuerligt. Vet inte om dessa två saker inträffar samtidigt. Någon som vet vad detta kan bero på?

  • #2
    Själv har jag aldrig haft något problem att nå hemsidan eller få upp PRO-verisonen.

    Jag gissar lite här nu.
    Kan det vara så att du har något antivirus-/brandväggsprogram installerat som blockar cookies eller något annat som har med hemsidan att göra och att du därför har svårt att komma in på sidan?

    Jag har för mig att datorn måste få kontakt med autostockför att få upp PRO-versionen. Det medför i sin tur att om något blockas får du alltså ingen PRO.
    Last edited by LillWicke; 2013-07-25, 15:57.

    Comment


    • #3
      Låter som att det är relaterat. Om programmet inte når hemsidan blir det ingen licenskontroll. Brandvägg, hispigt virusprogram eller liknande gissar jag.

      Comment


      • #4
        Hei.
        Her hos meg har Autostock Bas hatt problemer i hele dag. Loggen er full av slike:
        19:36 Marknad öppen - kurser startas upp
        19:42 Marknad öppen - kurser startas upp
        19:47 Marknad öppen - kurser startas upp
        19:53 Marknad öppen - kurser startas upp
        19:58 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:04 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:09 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:15 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:20 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:25 Marknad öppen - kurser startas upp
        20:31 Marknad öppen - kurser startas upp

        Kan det være relatert?

        Comment


        • #5
          För tillfället får jag in börskurser och kan surfa in på autostocks hemsida, men i NAT så finns inte analysbänken (Pro). Ska prova att starta om NAT och se om den då hittar PRO...

          ... Nä, hjälpte inte... Ska prova att starta om datorn...

          ...Efter omstart fungerar NAT men fortfarande utan PRO och jag kan surfa in på autostock.se ...

          För säkerhets skull: -Man ska kunna använda analysbänken medan börsen är öppen va...?

          Vad är minimikraven för att köra NAT Pro? RAM-minne osv...

          Blir inte klok på varför det fungerar ibland och ibland inte. Jag har alltså kört analysbänken och testat ordermodeller så jag VET att det funkar som det ska... ibland alltså...
          Last edited by swedtraders; 2013-07-26, 11:45. Anledning: Felsökning, förtydligande

          Comment


          • #6
            Jag har också haft problem med att analysbänken inte finns tillgänglig ibland! Någon gång har det hänt efter att NAT låst sig av okänd anledning, jag fick starta om datorn och då hittades inte analysbänken. Problemet löstes först när jag valde att uppdatera programversion av NAT bas i menyn. Andra gånger försvann analysbänken när jag hade problem med internetuppkopplingen. Helt klart är det något mycket ologiskt i NATS programkod som orsakar dessa irriterande driftsproblem.

            Comment


            • #7
              Jag får visst högst tillfälligt bukt med problemen genom att starta om routern... Det tar nämligen allt från nån timme till ett par dagar tills problemet dyker upp igen utan att vare sig routern, datorn eller NAT startats om däremellan!

              Någon som vet varför detta problem dyker upp? Min internetleverantör verkar helt oförstående och har nog aldrig stött på samma problem tidigare verkar det som...gäller

              Är det något ovanligt med autostock.se som site och NAT som program när det gäller åtkomst via internet? Nån okonventionell lösning eller nåt? FÖR modern lösning osv??
              Last edited by swedtraders; 2013-07-29, 21:32.

              Comment


              • #8
                Vilken nätleverantör har du, och vilken typ av uppkoppling?

                Comment


                • #9
                  Vi kör vår webbplats hos glesys.se som hostar tusentals andra siter, så det är en högst konventionell lösning utan något "lull-lull". NAT är inte heller något extremt, det kommunicerar via port 80 och 443 med ett TCP/IP-baserat SSL-protokoll. Inget konstigt alls. Hur gammal är routern? En gissning (från min tid som hemelektronikdesigner/tekniker) är att nätdelen till routern är defekt, tex uttorkad elektrolytkondensator som orsakar högt rippel i drivspänningen till routern. Kan fungera bra en stund, för att sedan "låsa sig" spontant. Om du tex drar ur nätkabeln till den och väntar någon timme så att allt kallnar borde det blir väldigt mycket värre när du startar om den igen om den teorin håller. En "long shot" helt klart, men fullt möjligt.

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer ett annat long shot och varför jag frågade om vilken nätleverantören var.

                    Om routern har någon form av enkel intelligens inbyggd, kan det hända, beroende på vilka inställningar som ligger där, att routern stänger vissa portar om kommunikationen där är intensiv. Routern tror att datorn är på väg att bli hackad och vill därför skydda dig.

                    Comment


                    • #11
                      Har du testat utan routern, om det är möjligt.

                      Jag har bredbandsbolaget och har fått ett nytt modem som har inbyggd router. Eftersom jag redan hade tre routrar som var tvungna att gå igenom ytterligare en router så fick jag en massa problem med internet. Supporten ställde om den nya modem/routern till "bridge mode" så funkar det som det ska igen.

                      Comment


                      • #12
                        Fakta

                        Jag har mobilt 4-g-bredband från tre med helt ny router (simkortet sitter i routern utan dongel), e5172 från Huawei.

                        Jag bytte från 3-g till 4-g för att få en stabilare uppkoppling! Snacka om att bli besviken... Jag får ringa supporten på tre igen... (femtielfte gången nu) och kräva att få prata någon som faktiskt KAN tekniken.

                        Om nätdelen skulle vara defekt på något vis så borde väl inte bara autostocks sida vara drabbad? Jag kan ju nå alla andra sidor på internet... Port 80 och 443 kan vara bra att veta när jag ringer tres support.

                        Ifall routern stänger vissa portar om den tror att jag blir hackad, borde inte andra websidor än autostock.se vara blockerade då?

                        Jag kör Norton 360 som antivirus och har gjort undantag för allt NAT-relaterat (det har fungerat tidigare med samma AV men med Dovado 3gn-router+dongel). Hade Norton 360 varit felkonfigurerat så borde det ju inte fungera alls att köra NAT, varken före eller efter routerbytet!??

                        Svårt att felsöka sånt här. Det kan ju vara routern, Norton, min dator eller nåt annat som strular... Jag vill tro att det är routern som är problemet, men hur ska man veta...??

                        Tre-supporten nästa då ifall ingen här kommer på nåt konkret att testa med denna nya info!?

                        Comment


                        • #13
                          Om du har kvar dovado routern så kan du prova den ifall kommunikationen fortfarande fungerar med den. Funkar inte den längre så är det inte routern som är problemet.

                          Comment


                          • #14
                            Funkar 4g-simkort i dongel för 3g?

                            Comment


                            • #15
                              Ja det gör den

                              Comment

                              Working...
                              X