Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på dagsdata 26 juli large cap?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fel på dagsdata 26 juli large cap?

Normalt sett har jag denna datorn på hela dagarna, varför kursinsamlingen fungerat. Men, inte nu under semestern och när jag försökte uppdatera kursdata från er per Fredag 26 Juli så ser jag i min largecap-lista för svenska aktier att datumet fortfarande står 25/6. Om jag klickar på charten så ser jag att det finns minutdata, men dagsstaplar saknas. Har försökt komprimera databasen, uppdatera listans innehåll, startat om, laddat ned mer än en gång, inget hjälper. Vad göra?

Detta med avsaknad datakvalite är ett stort problem med NAT

Det är inte datakvaliteten som är problemet, utan att dagsdatabasen inte byggs om med nytt data under helger när marknaden är stängd. På måndag när börsen öppnar igen bör du få dagsdata som vanligt igen, det kan möjligen behövas att du skiftar någon gång mellan intradaydata och dagsupplösning så att databasen "flushas".

Comment

Ok, låter dock som ett tekniskt problem som bör prioriteras att lösas. Förvisso har jag fler än en mjukvara för analys, men ändå... Det händer ganska ofta att man hoppar över någon dag i samband med ledighet, sedan behöver man analysera på helgen, för att ha koll på grejerna när börsen öppnar.

Comment

Det var nu den 25 Juli som jag senaste hade igång denna dator intradag (pga semester). Så fort New York är stängt på kvällen (eller om det är helg), och jag därefter startar NAT, så återgår kurslistorna till att visa 25 Julis kurser (detta trots att jag har uppdaterat varje handelsdags kurser på kvällstid). Detta medför i sin tur att kalkylfunktionen inte är användbar sent på kvälllen, dvs jag måste använda andra programvaror för att finna mina swingtrades. Är det verkligen meningen att ett såhär pinsamt och störande(!) FEL skall fortleva länge till i NAT?

Comment

Vår tanke med AT är att programmet ska vara igång under börstid - det är ju ingen större vits med ett program för automatisk handel som är offline på dagarna. Kundservicefunktionen är tänkt mer som en hjälp att fylla på data om man av någon anledning har missat något under dagen. Det är inget problem om man normalt sett är online på dagarna så att databaserna används (en laptop drar runt 10-20 watt effekt, och det finns ju även en mängd VPS-tjänster på nätet nu). Om man konsekvent laddar ner data endast under de tider börsen är stängd, och aldrig är online medan den är öppen så blir det som du beskriver. Vi har noterat det och ska se om det är något som kan lösas, men det är viktigt att man vet om tanken med programmet.

Comment

Även om det finns möjlighet att pausa handel och låta NAT vara på för kursinsamlingens skull, så vill jag inte detta med tanke på tex brandrisk, hackers mm när det är helt oövervakat. Att betala för molntjänst är onödigt dyrt.
            Jag tror att det är många, med mig, som använder NAT på flera olika sätt! Jag använder NAT till autohandel, utveckling och test av strategier och analysstöd för manuell handel. Kalkylfuntionen är alldeles ypperlig för analys av setuper för manuell swinghandel, då jag lägger alla order på kvällen för detta. Synd bara att det inte fungerar om NAT inte vart på under dagen.

Comment

Idag har jag datorn på under dagen, så ser jag att den data jag läst in mellan 26/7-4/8 nu är borta, syns som ett hål i diagrammen. Vad är detta, vad ska man göra!? Snacka om märklig databas till NAT...

Comment

Om du växlar mellan intraday och dagsupplösning, får du inte datat i dagsdiagrammet?

Vi håller som sagt på att undersöka om det är något vi kan vässa med just inläsning av data under icke-börstid. En annan viktig sak är ju att kolla så att omfång i antal dagar är tillräckligt högt ställt i Inställningar > Egenskaper för hela programmet.

Comment

Har kollat ovan saker. Konstigt nog så fungerar just OMX index inte, men de flesta av aktierna verkar ok.

Comment

Working...
                  X