Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spikar på avslut Flex long omx 2 oc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Spikar på avslut Flex long omx 2 oc

    Hej Rikard,

    Jag har följt avsluten på detta instrument en tid och ser att vid signal från NAT får några alltid betala mycket mer än de andra.

    Idag blev det 56 öre eller 0,5% som mest!

    På Flex long omx 4 oc diffar det i stort sett nada.

    Dessa spikar måste Öhman få bukt med!

    Se bifogad bild på dagens köp.
    Attached Files

  • #2
    Är det bara på x2 som det brukar skilja?

    Comment


    • #3
      Hej Henric,

      Har inte följt x4 lika noggrant, men jag vill minnas att det kan diffa även där ibland.


      På x2 diffar det alltid och oftast när det köps ett större antal.

      Comment


      • #4
        Vi har en dialog med Öhman och håller extra koll på det nu.

        Comment


        • #5
          Låter bra.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
            Hej Rikard,

            Jag har följt avsluten på detta instrument en tid och ser att vid signal från NAT får några alltid betala mycket mer än de andra.

            Idag blev det 56 öre eller 0,5% som mest!

            På Flex long omx 4 oc diffar det i stort sett nada.

            Dessa spikar måste Öhman få bukt med!

            Se bifogad bild på dagens köp.
            Kan det vara så att marketmaker använder algoritmer för prissättning som ska maximera deras vinst, vilket gör att vid en ökning i volym i uppgång så höjs säljpriset lite snabbare än vad index gör och vice versa vid nedgång?
            Men vid jämförelse mellan X2 och X4 så faller det resonemanget eftersom X4 har nästan dubbla volymen men inte den ändring i pris som på X2...

            Prisscriptet i NAT kanske ställer säljpriset för högt vilket gör att sälj-roboten hos Öhman ställer ett högre säljpris till kunden som vill betala 1% över gällande säljpris? Motsvarande sker ju inte på X4.

            Om jag var marketmaker och det dimper in order med 1% högre pris än säljpriset så skulle jag inte var sen med att höja priset med 1%. Det är som att sno godis från barn...

            Comment


            • #7
              Nja, det vore väldigt bad business att tillåta priserna att stiga iväg för långt vid orderexekvering konsekvent. Vi undersöker varför det blev en prisdiff på några avslut senaste ihop med Öhman, och gör allt för att bygga bort risken. Det är helt avgörande för oss att execution i marknaden sker så snyggt det överhuvudtaget är möjligt. Öhmans kvotering är inte grundproblemet, min gissning är att volymen helt enkelt var onormalt stor och att det samtidigt var dålig likviditet i marknaden. Normalt hanteras detta snyggt av systemen men någon gång missar det såklart. Att höja priserna hos emittenten vid köp är rena självmordet eftersom NDX och marknadsövervakningen direkt är där och undersöker i så fall. Glöm inte den stenhårda konkurrensen på marknaden. Emittenterna är väldigt måna om att sköta sig så snyggt som marknaden tillåter i varje tillfälle.

              Om man får ett avslut i marknaden som man anser vara felaktigt har man möjlighet att reklamera det inom 10 minuter till handelsplatsen.

              Comment


              • #8
                Fick precis besked från Öhman och uppdatering har gjorts i kvoteringsmotorn. De kunder som fått dåligt pris kontaktas av Nordnet för kreditering.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Fick precis besked från Öhman och uppdatering har gjorts i kvoteringsmotorn. De kunder som fått dåligt pris kontaktas av Nordnet för kreditering.

                  wow.

                  bra hittat av Wheelie.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Öhmans kvotering är inte grundproblemet, min gissning är att volymen helt enkelt var onormalt stor och att det samtidigt var dålig likviditet i marknaden. Normalt hanteras detta snyggt av systemen men någon gång missar det såklart.
                    Volymen har enligt mig inte varit onormalt stor utan varje gång tex Symphony har lagt ett köp har vissa fått betala förmycket. Detta har varit återkommande under den tid jag har följt avsluten.

                    Men det viktiga är att Öhman erkände felet och att Nordnet krediterar.
                    Detta ger förtroendet åter till Öhman och detta instrument från mig.

                    Tack Rikard för ditt arbete.

                    Comment


                    • #11
                      Härligt, bra när det löser sig på rätt sätt. Hörde att de kommer kreditera mer än diffen också. Vi upplever Öhman som ytterst seriösa och värdesätter den direkta dialogen vi har med dem.

                      Comment

                      Working...
                      X