Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sektorsökning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sektorsökning

Hej, lite nybörjarefrågor.

Jag försöker hitta all marknadssektorer för svenska marknaden och lägga upp i en egen lista för att sedan kunna göra en sektoranalys.

Har efter en del sökande på Nordnet's hemsida förstått att de kallas "OMX SSE [namn]", t.ex. OMX Stockholm Food & Beverage PI. De verkar inte finnas med i existerande börslistor så jag gjorde en sökning på nya instrument och då dök några av dem upp.

Det verkar dock som att inte alla hittades. Sedan finns vissa index endast i AT och vissa endast listade på Nordnet's hemsida. Det finns även en dublett i AT för Health Care.

Se screenshot av de som dök upp i AT med dubletten, och screenshot från Nordnet's hemsida.

Känns lite rörigt. Hur kan man veta att man hittat alla sektorindex och vad de har för namn, och varför är vissa listade bara på Nordnet och inte i AT och vice versa ?

Har ni några tips på saker som jag kan ha missat eller missförstått ?

/Robert
    Attached Files
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Vi har lagt upp en del index efter feedback från kunder så det är inga problem att lägga upp fler som kan behövas. Dubletten är dock två olika index, de heter ju 4000 resp 4500 så någon skillnad är det. Troligen finns den bästa infon på NasdaqOMX hemsida.

Vi lägger gärna upp fler index om du ger oss en lista.

Comment

Hej Rikard,

Tack för hjälpen. Jag är lite ny på alla namn och beteckningar, men jag har fått ihop
      en lista över de sektorindex som jag är intresserad av. Har bifogat de i två textfiler och som
      kommaseparerat format (.csv var inte tillåtet att bifoga).

Vissa index verkar redan finnas upptäckte jag, fast med gamla namn men det verkar som att både
      gammalt och nytt namn är aktiva så jag får nog se efter vilka gamla namn som mappar mot nya.
      Det kan ju vara så att några av dessa redan finns med.
      Nasdaq OMX är duktiga på att krångla till det.

Har kollat den som jag trodde var en dublett också på Nasdaq OMX.
      Det är intressant att de innehåller exakt samma instrument, men det är nog någon anledning till
      att de väljer att göra så. Något jag kan luska ut själv tror jag.
      Det viktigaste är ju vilka instrument som indexet innehåller.
      Attached Files
      Handelsstrategi

Typ: Swing trading
      Marknad: Trendföljande
      Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
      Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
      Indikatorer: Stochastics
      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
      Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

Working...
      X