Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medelvärde volym 90 dagar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Medelvärde volym 90 dagar

Hej,

Sitter i kalkylforskaren och testar filtreringsscript.
    Vill få fram en lista som visar aktier med medelvärde
    på minst 200k under de senaste 90 dagarna.

Har skrivit in detta filtret:

{ Average volume the last 90 days }
    avgvol:=mov(v,90,s)

{ Average volume larger than 200000 shares }
    vol:=gt(avgvol,200000)

Syntaxtestet ger ok, men jag upptäckte att resultatlistan
    innehåller aktier som har lägre antal i volym.

Även när jag tittar i diagram med volym aktiverad för
    att se om det varit några volymspikar bakåt i tiden som
    ställer till det så får jag inte ihop det.
    Se bifogade screenshots.

Är det något man måste tänka på när man använder den
    inbyggda funktionen V ?

/Robban
    Attached Files
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

vol är delnamn av avgvol, så det blir troligen konflikt där. Prova att ändra till tex vol1 eller nåt sånt. Och avsluta scriptet med en funktion, tex bara gt(avgvol,200000)

Comment

Tack Rikard.
      Det blev inte riktigt som jag tänkt ändå, för vissa instrument som är allmänt konstiga
      visar volym med noll eller i varierande grad från noll och uppåt kommer fortfarande med i listan.

Med konstiga menar jag instrument med data som slutar runt 2011 eller ibland står det 1858
      och/eller ser märkliga ut i diagram med blandat normala candlesticks och som ser ut som streck vissa dagar.

Verkar vara något mysko med datainsamlingen som jag inte förstår.
      Det fungerar bra nog för tillfället och för det jag vill göra, men jag behöver titta mer på det i framtiden
      för att försäkra mig att inga konstigheter ställer till något när jag ska backtesta och senare gå skarpt.
      Last edited by shadowtwister; 2013-12-31, 13:24. Anledning: snygga till texten
      Handelsstrategi

Typ: Swing trading
      Marknad: Trendföljande
      Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
      Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
      Indikatorer: Stochastics
      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
      Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

Har också problem att få ett medelvärde på volym, mitt ser lite konstigt ut. Ligger väldigt högt mot vad jag skulle gissa är rimligt. Samma sak oavsett om jag använder viktat, simple eller exponentiellt. Kanske missat något i scriptet?

i60(

nivå=mov(ref(v,-1),20,w)

draw(nivå,1,rpvw)

köp=gt(v,mult(nivå,5))
        mult(köp,10)
        )

mvh calle
        Attached Files

Comment

nivå=mov(ref(v,-1),20,w)

Du har ett minustecken framför ettan prova med att ta bort det.

Comment

Det blir skalat automatiskt så att medelvärdeskurvans högsta värde utgör toppen i skalan till skillnad från volymstaplarna där högsta stapeln utgör toppen.

Comment

Minustecknet är bara för att inte räkna med nuvarande stapel i medelvärdet, gör det lite lättare att "bryta igenom" om det blir hög volym. Ok Rickard, inte riktigt säker på att jag hängde med. framförallt undrar jag varför medelvärdet konstant är högre än datan(volymen)? eller är det bara grafikskt, skalningen som ställer till det?

Comment

Ursprungligen postat av Holfve22 Visa inlägg
                Minustecknet är bara för att inte räkna med nuvarande stapel i medelvärdet, gör det lite lättare att "bryta igenom" om det blir hög volym.
                Och som jag sa tidigare, om du vill åstadkomma detta skall du inte ha något minustecken i funktionen.

Comment

hm, hur menar du? Det enda den gör är ju att flytta medelvärdet en period bakåt?

Comment

Ref och Aref tittar redan bakåt. 1 innebär en period bakåt.

Comment

aha, där trillade polletten ner. Tack!

Comment

Minustecknet är bara för att inte räkna med nuvarande stapel i medelvärdet, gör det lite lättare att "bryta igenom" om det blir hög volym. Ok Rickard, inte riktigt säker på att jag hängde med. framförallt undrar jag varför medelvärdet konstant är högre än datan(volymen)? eller är det bara grafikskt, skalningen som ställer till det?
                        Jo det är bara skalningen som blir enligt medelvärdeskurvans topp inom det område grafen omfattar. Själva värdet är alltså ett riktigt medelvärde. Bifogar ett litet exempel på hur man kan göra annars, tex rita volymstaplarna inifrån script skalat automatiskt, och därefter rita även medelvärdeskurva från samma script skalat med P-parameter för att få "Previous" så får den samma skalning.

Attached Files

Comment

Okej då förstår jag, tackar!

Comment

hm, hur menar du? Det enda den gör är ju att flytta medelvärdet en period bakåt?
                            Jag körde ett test och även negativa periodvärden verkar fungerar. För att vara säker skulle jag dock använda positiva som i manualen.

Comment

Working...
                            X