Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ETN:er saknar data och syns inte i kalkylforskaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ETN:er saknar data och syns inte i kalkylforskaren

Hej,

Kör lite tester på beräkningar av olika profit targets. Ett test vill jag köra
    på ETN:er som ett sätt att kunna blanka i en ISK.

Jag har gjort en egen listgrupp med ETN:er från Nordea och Handelsbanken.
    Listan i sig dyker upp snällt med alla ingående papper när jag väljer
    Starta -> Listfönster -> listnamnet.

Om jag öppnar ett diagram på ett av dessa papper är det dock tomt.

Tittar jag då under Inställningar -> Anpassa kursinsamlingen för att se om jag
    missat att ta med dessa i insamlingen så ser jag att de är med och även
    tickboxen "Insamling aktiv" är ikryssad.

Allt ser rätt ut, men jag upptäckte att dessa instrument hamnar i en lista
    som heter "Nytillkomna aktier Sverige".

Det var något lurigt med denna listan där man behöver göra några manuella
    steg för att instrument ska hamna rätt internt i programmet om jag förstår det rätt.
    Det kan kanske vara orsaken till problemet ?
    Hur gör man för att få ordning på listan "Nytillkomna aktier Sverige" ?

Ett annat intressant fenomen är att om jag tar med en ETN i en lista som
    jag vill göra beräkningar på i kalkylforskaren så dyker inte ETN:en upp
    i resultatlistan när jag kör testet. Endast "vanliga" aktier kommer med.

Behöver lite guidning här.
    /Robban
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Gjorde en extra koll i manualen ang. Nytillkomna aktier.
    Så här står det:

"Var hamnar nytillagda instrument?
    Nya instrument som söks upp och läggs till enligt ovan styrs till olika listgrupper beroende på vilken typ av instrument det rör sig om enligt följande:
     Aktier - LargeCap, MidCap och SmallCap styrs automatiskt till resp börslista.

Nordiska aktier utanför dessa listor hamnar i
    Nytillkomna aktier Sverige

Nytillkomna aktier Norge

 Minifutures, Warranter och Teckningsoptioner på Stockholmsbörsen hamnar automatiskt i listan TO/Warranter Sthlm
     Terminer på Stockholmsbörsen hamnar i listan Terminer Sthlm
     Aktier på New York-börsen hamnar i Listgrupp 63
     Aktier på Toronto-börsen hamnar i Listgrupp 64
     Aktier på Xetra-börsen hamnar i Listgrupp 65

Från dessa listor kan man skapa nya listor, eller redigera in de nya aktierna i andra befintliga
    listor enligt avsnittet Börslistor"

Några frågor:

Vad för slags kategori bedöms ETN:er falla under ?

Om de inte faller under någon kategori, hamnar de då automatiskt i
    kategorin "Nytillkomna aktier Sverige" ?

Om ovanstående är ett sant antagande, vad måste jag göra praktiskt
    steg för steg för att kunna få kursinsamling av dessa instrument ?

Om ovanstående är ett falskt antagande, vad måste jag göra praktiskt
    steg för steg för att kunna få kursinsamling av dessa instrument ?

Det är inte lätt att få ett grepp om hur man ska göra här så en tydlig
    beskrivning känner jag att jag behöver.

Förklara det gärna på samma sätt som man förklarar för en treåring varför
    en boll inte passar i ett fyrkantigt hål.
    Handelsstrategi

Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

Ursprungligen postat av shadowtwister Visa inlägg
      Om jag öppnar ett diagram på ett av dessa papper är det dock tomt
      Om du klickar i "Rita köpkurs" (&sälj) så ser du priset.
      Många instrument har inte historiska kurser så du ser bara priset fr.o.m. tiden du la till instrumentet.

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
        Om du klickar i "Rita köpkurs" (&sälj) så ser du priset.
        Många instrument har inte historiska kurser så du ser bara priset fr.o.m. tiden du la till instrumentet.
        Aha. Jag provade med det.

I dagsupplösning visar det fortfarande tomt, men i intradayupplösning
        ritas två linjer (köp -och säljkurser). Verkar inte fungera med candlesticks dock.

Så om man vill ha historiska kurser för vissa "specialinstrument", i mitt fall
        ETN:er så är det Nordnet man ska fråga ?

Det blir ju svårt att handla om man ska gissa vad som hänt tidigare.
        Handelsstrategi

Comment

Det finns många ETN:er som inte har något avslut på flera dagar, då finns ju ingen closekurs och utan closekurs inga dagsstaplar.

Tänk på att då du skriver script för ETN:er så bör inte parametrarna C,O,H och L finnas med utan bara B och S.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

Candelsticks visas bara när det sker ett avslut i just det instrumentet.
            Det är Rikard som kan ta fram historisk data ibland, men har ingen begärt det förut så har inte han heller nån data. Du får kolla hur underliggande gått historiskt.

Comment

Ok, verkar som att ETN:er inte kommer att passa in i mina kriterier för handel
              om det inte finns likviditet och omsättning. :/

Tråkigt att missa hälften av möjliga handelstillfällen p.g.a blankningsförbud i ISK:er.

Tack för hjälpen mikola och Bertil. Jag lärde mig något i alla fall.
              Handelsstrategi

Comment

Jo, dom har alltid likviditet, det står utgivaren för. Det har inget med omsättningen att göra när det gäller ETN:er.
                Men skriv dina script på underliggande och handla ETN:er.
                Kan iofs skilja på likviditet och spred mellan olika utgivare.

Comment

Det finns massor av likviditet i ETN:er!! Det ser marketmaker till. Titta bara på volymen på köp och säljkurs! Däremot om det är stor omsättning i en ETN eller ETF så har marketmaker vissa regler att de bara omsätter en viss volym varje vecka så på fredag kan marketmaket ha dragit síg tillbaka (hände förr ofta för Commerzbanks ETF:er för guld och silver). Numera har några börser regler att man inte får handla om marketmaker inte är närvarande för då kan kursen bli felprissatt i förhållande till underliggande instrument.
                  Med vänlig hälsning
                  Bertil

Comment

Hm.. märkligt. Kollar jag på t.ex. Nordea sida för ETN:er på aktier så är omsättning,
                    senast kurs, högst och lägst tomma. Bara köp och säljkurser som du säger Bertil.

Kanske de dragit sig tillbaka i fredags då. Det här känns som allmänt opålitliga instrument.

Tillägg: Hittar ingen hög volym för köp och säljkurs. Bara ett fåtal verkar ha volym, vilket ju borde vara omsättningen.
                    Last edited by shadowtwister; 2014-02-02, 12:24. Anledning: tillägg
                    Handelsstrategi

Comment

Hm.. märkligt. Kollar jag på t.ex. Nordea sida för ETN:er på aktier så är omsättning,
                      senast kurs, högst och lägst tomma. Bara köp och säljkurser som du säger Bertil.

Kanske de dragit sig tillbaka i fredags då. Det här känns som allmänt opålitliga instrument.
                      Instrumenten är mycket pålitliga och likviditeten ofta bättre än för aktier på smålistorna. Att det inte sker någon omsättning är bara bra för då är likviditeten bättre. Det är bara om omsättningen är väldigt stor som marketmaker kan dra sig tillbaka. Dvs om du har hög omsättning och senaste avslutskurser men inga köp och säljkurser, då har marketmaker dragit sig tillbaka.
                      Med vänlig hälsning
                      Bertil
                      Last edited by Bertil; 2014-02-02, 12:25.

Comment

Handlar ingen det instrumentet så blir det ingen omsättning, senast kurs, högst och lägst.
                        Det betyder inte att instrumentet är opålitligt.
                        Tar du omxs så finns det massor av instrument med olika hävstång, bara att välja och vraka.
                        Kolla även på RBS, BNP, SC osv.
                        Last edited by mikola; 2014-02-02, 12:30.

Comment

Tror jag börja förstå lite mer nu.

Hög omsättning = open interest ?
                          I så fall kan det ju så klart vara att många orders ligger ute men ingen har kanske nappat
                          = inga avslut, inga senaste kurser, nada, förutom köp och säljkurser.

Med market maker som garanterar likviditet så går det ändå att komma in och ut ur
                          pappret relativt snabbt, och man använder då köp/säljkurs istället för senast avslutskurs ?

Känns lite som hur man ska tänka om man handlar med optioner i så fall.
                          Handelsstrategi

Comment

Med market maker som garanterar likviditet så går det ändå att komma in och ut ur pappret relativt snabbt, och man använder då köp/säljkurs istället för senast avslutskurs ?
                            Nja, avslutskurser använder du aldrig när hu ska handla. Köp och säljkurser är det du använder vid handel oavsett papper (Volvo t.ex).

Avslutskurser kan däremot vara bra när du gör analysen, men som sagts högre upp i tråden gör analysen på underliggande papper i stället och styr handeln till ETN:en.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                              Nja, avslutskurser använder du aldrig när hu ska handla. Köp och säljkurser är det du använder vid handel oavsett papper (Volvo t.ex).

Avslutskurser kan däremot vara bra när du gör analysen, men som sagts högre upp i tråden gör analysen på underliggande papper i stället och styr handeln till ETN:en.

Japp, det verkar vara vägen framåt. Analys på underliggande och handel på
                              köp/sälj på ETN. Tack alla för hjälpen ännu en gång.
                              Handelsstrategi

Comment

Working...
                              X