Hej på er,
Jag har testat att köra separata script för att kolla hur det
fungerar som ett alternativ till ordermodeller.
Jag testar med ett testkonto som är skapat via Analysbänken.
Alltså inget livekonto.
Det händer en del underligheter när jag testar dock.
Det script jag testat med är ett ganska enkelt initial stop-loss
script som ser ut så här:
sl) Init stop separate script
{ Script activation instructions }
{ 1. Open a chart for the instrument. }
{ 2. Click the S key on the keyboard to open the script dialogue window. }
{ 3. Click the button Visa redigering. }
{ 4. Make sure the tab Egenskaper script is selected. }
{ 5. Select a free slot to place the script in by selecting a number under the list Plats. }
{ 6. Select the sl)-script to use in the drop-down list Script-databas. }
{ 7. Tick the boxes Script anslutet and Larmbevakat. }
{ 8. Untick the boxes Dagskurser, Intraday, Visa graf som flagga and Animera dagskurser. }
{ 9. Click the button OK. }
{ 10. Open the script dialogue window again by pressing the S key. }
{ 11. Double check that the script is ticked under Script som är anslutna till instrumentet (förbockade visas i diagram). }
{ 12. Triple check by selecting the instrument in the quote list, hitting Return on the keyboard and selecting the tab Bevakade script och ordermodeller. }
{ Make sure that the script is listed under the section Bevakade script. }
{ 13. Done. }
init=scrpar(24)
{Check that the initStop price is below the current buy price, above zero, and that the current buy price has crossed the initStop price.}
initStop=and(and(lt(b,init),gt(init,0)),cross(b,init))
and(initStop,1)
1. Om man klickar ur Intraday och sedan klickar OK, för att sedan åter öppna dialogfönstret för script så är mitt anslutna script urbockat.
Bockar jag i det igen så bockas automatiskt också Intraday i.
Går det alltså inte att ansluta ett sl)-script till ett instrument om både Dagskurser och Intraday är urbockade ?
2. Vid testningen har jag använt scrpar(24) och fyllt i ett värde som om kursen går under ska trigga scriptet.
Vid observation att kursen verkligen korsat under initiala stoppvärdet så sker dock ingenting. Inget larm via sms och inget larm i Larm/Meddelande rutan
trots att Larmbevakat är ibockat och sms är aktiverat till smartphone.
Scriptet ovan är enhets -och funktionstestat i Kalkylforskaren och bör alltså fungera korrekt. Ser ni något jag kan ha missat här ?
3. Då Larmbevakat inte verkar trigga scriptet så testade jag med att istället bocka i Lokalt bara istället för Larmbevakat. Detta gör dock
ingen skillnad. Inget händer. Tittar jag under Bevakade script på tabben Bevakade script och ordermodeller så är nu scriptet inte listat längre.
Hur kan man testa lokala larm om inte scriptet man vill testa blir bevakat ?
4. Instruktionerna för aktivering av separata script som finns i kommentarerna har jag kommit fram till genom att läsa användarhandledningen samt
egen trial and error. Då det ändå inte händer något alls när scriptet ska triggas så undrar jag om jag har missat något här ?
/Robban
Jag har testat att köra separata script för att kolla hur det
fungerar som ett alternativ till ordermodeller.
Jag testar med ett testkonto som är skapat via Analysbänken.
Alltså inget livekonto.
Det händer en del underligheter när jag testar dock.
Det script jag testat med är ett ganska enkelt initial stop-loss
script som ser ut så här:
sl) Init stop separate script
{ Script activation instructions }
{ 1. Open a chart for the instrument. }
{ 2. Click the S key on the keyboard to open the script dialogue window. }
{ 3. Click the button Visa redigering. }
{ 4. Make sure the tab Egenskaper script is selected. }
{ 5. Select a free slot to place the script in by selecting a number under the list Plats. }
{ 6. Select the sl)-script to use in the drop-down list Script-databas. }
{ 7. Tick the boxes Script anslutet and Larmbevakat. }
{ 8. Untick the boxes Dagskurser, Intraday, Visa graf som flagga and Animera dagskurser. }
{ 9. Click the button OK. }
{ 10. Open the script dialogue window again by pressing the S key. }
{ 11. Double check that the script is ticked under Script som är anslutna till instrumentet (förbockade visas i diagram). }
{ 12. Triple check by selecting the instrument in the quote list, hitting Return on the keyboard and selecting the tab Bevakade script och ordermodeller. }
{ Make sure that the script is listed under the section Bevakade script. }
{ 13. Done. }
init=scrpar(24)
{Check that the initStop price is below the current buy price, above zero, and that the current buy price has crossed the initStop price.}
initStop=and(and(lt(b,init),gt(init,0)),cross(b,init))
and(initStop,1)
1. Om man klickar ur Intraday och sedan klickar OK, för att sedan åter öppna dialogfönstret för script så är mitt anslutna script urbockat.
Bockar jag i det igen så bockas automatiskt också Intraday i.
Går det alltså inte att ansluta ett sl)-script till ett instrument om både Dagskurser och Intraday är urbockade ?
2. Vid testningen har jag använt scrpar(24) och fyllt i ett värde som om kursen går under ska trigga scriptet.
Vid observation att kursen verkligen korsat under initiala stoppvärdet så sker dock ingenting. Inget larm via sms och inget larm i Larm/Meddelande rutan
trots att Larmbevakat är ibockat och sms är aktiverat till smartphone.
Scriptet ovan är enhets -och funktionstestat i Kalkylforskaren och bör alltså fungera korrekt. Ser ni något jag kan ha missat här ?
3. Då Larmbevakat inte verkar trigga scriptet så testade jag med att istället bocka i Lokalt bara istället för Larmbevakat. Detta gör dock
ingen skillnad. Inget händer. Tittar jag under Bevakade script på tabben Bevakade script och ordermodeller så är nu scriptet inte listat längre.
Hur kan man testa lokala larm om inte scriptet man vill testa blir bevakat ?
4. Instruktionerna för aktivering av separata script som finns i kommentarerna har jag kommit fram till genom att läsa användarhandledningen samt
egen trial and error. Då det ändå inte händer något alls när scriptet ska triggas så undrar jag om jag har missat något här ?
/Robban
Comment