Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bull Dax X3 C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bull Dax X3 C

Hej!
    Jag använder instrumentet BULL DAX X3 C från Commerzbank för att hålla koll på DAX indexet. Mina script har ju inte gått särskilt bra på senaste tiden och jag upptäckte precis att senaste avslutsvärdet på detta instrument var från 1014-09-19 kl 09. Jag tittar på köpkursen i diagram och köpkursen slutar visst vid samma datum. Instrumentet finns med på Commerzbanks hemsida med ISIN DE000CZ32TH6.
    http://www8.warrants.commerzbank.com...=228&c=1067424
    Har Nordnet tappat bort detta instrument? Eller är det överföringen till NAT som inte fungerar?
    mvh
    Bertil

Det är nog OK ändå. DAX verkar ha stängt idag.
    Det sker väldigt sällan avslut i instrumentet så då blir diagrammen konstiga.
    mvh
    Bertil

Comment

Nu till det verkligt konstiga. DAX har alltså stängt idag och inga köp eller säljkurser finns registrerade hos Commerzbank eller Nordnet.
      Inte heller finns någon säljkurs i NATS tabell.
      Men om man kör analyzern (och troligen också live) så får man ju gårdagens sista köpkurs som minutupplöst b alltså cmpref(b,0,a) de tidigare minutkurserna för gårdagen hänger med och gör att mina script som tittar på DAX kan trigga...
      Min AMA DAX1 ordermodell tittar alltså både på utvecklingen av DAX och OMXS30. Men på grund av ovanstående så var det ju utvecklingen för DAX i går eftermiddag som överenstämde med utvecklingen av OMXS30 idag som tillät triggning.

Vilken spärr i scripten skall man lägga in för att undvika detta? Jag tar ju in datat via cmpref.
      mvh
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2014-10-03, 15:41.

Comment

Det går ju alltid att jämföra de senaste perioderna och se om kursen ändrat sig, eller om den är samma varje period. I så fall = bortse från datat eller titta på annat instrument osv.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Det går ju alltid att jämföra de senaste perioderna och se om kursen ändrat sig, eller om den är samma varje period. I så fall = bortse från datat eller titta på annat instrument osv.

Nej, nej! Jag får ju en korrekt dataserie fast den är ifrån igår! Tyska börsen och svenska har ju samma öppettider och går i synk.
          Senaste säljkurs är ju från igår 17.30, näst senaste säljkurs från 17.29 osv..
          Min ordermodell jämför ju även med OMXS30 terminen och den är ju från idag. Det blir alltså ett varierande tidsglapp mellan instrumenten.
          Om jag jämför cmpref(b,0,a) med cmpref(b,1,a) så blir det ju enligt tiderna ovan eftersom tyska börsen är stängd idag och inte levererar någon data.
          mvh
          Bertil

Edit: för att komma runt det hela måste jag lägga in cmpref(b,0,a) i en global variabel och nästa gång scriptet exekveras kontrollera att cmpref(b,0,a) inte är samma som i den globala variabeln. Så kan jag göra!

Edit2: Nu har jag lagt in testet enligt ovan. Funkar bra!
          Last edited by Bertil; 2014-10-03, 19:26.

Comment

Working...
          X