Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalkyler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kalkyler

Har tiitat på kalkylforskaren och alla script där är väl fasta? sparade en och öppnade med notepad++ gär det att sätta dit en egen variant av kalkyl?
    om tex öppnar +2 % 25 % volym ändrar i den och sparar under ett annat namn skulle det fungera. Är ute efter en kalkyl som som hittar aktierna vilka faller ca 5 % i öppningen, det kanske finns redan något liknande i kalkylforskaren.

Nja, inget är fast utan allt går att ändra, radera eller skapa nytt. Bäst att göra en ny kalkyl så ändras inte den när du uppdaterar standardkalkyler via Hjälp.

Öppna Kalkylforskaren och klicka på Visa redigering. Där kan du skapa en ny kalkyl med valfria kolumner osv.

Är det öppning 5% under gårdagens stängning du vill leta efter, eller bara att Close just nu står minst 5% lägre?
    Den senare behöver du knappt Kalkylforskaren för, det är bara att öppna börslista och sortera på procentuella diff-kolumnen så listas alla kandidaterna.

Gap-öppning 5% nedåt är enkelt att leta efter annars i en kalkyl:

lt(o,mult(aref(c,1),0.95))

Raden returnerar 1 om sant, annars noll.

Comment

Ok

Det jag tänkte på var 5 % under gårdagens stängning
      Du kanske kan knacka in en sådan som ny ide ?
      så att man kan scrolla fram aktierna snabbt efter callen
      skulle kunna funka i bottenfiske taktik.

Comment

Det är enkelt, bara att ändra O till C så testar man om senast betalt "just nu" är minst 5% under gårdagens stängning:

lt(C,mult(aref(C,1),0.95))

Comment

enkelt?

hur skulle man kunna använda denna formel för att kunna scrolla fram resultaten , samma som i kalkyforskaren, ?

Comment

Om man använder villkor måste man köra det i Kalkylforskaren, men jag tänker mig att man kanske bara nöjer sig med att öppna en vanlig börslista via Starta > Listfönster > LargeCap Sthlm och klickar på tex Procent-kolumnen så får man det hela sorterat bäst/sämst.

Kopplar man därefter ett (eller flera i olika upplösn) associerat diagram till listan är det enkelt att dubbelklicka på den aktie man vill studera närmar grafiskt.

PS. Svaret från Kalkylforskaren är också en börslista som man kan associera diagram till.

Comment

Viper i kalkylforskaren

Hej!

Jag undrar ifall det går att använda TradeNex Viper-strategin i kalkylforskaren, så att det går att det går att se tidigare under dagen vilka aktier som ligger i köp respektive säljläge.

Idag kommer inte signalerna förrän 17.20, vilket gör att jag har kort tid på mig att välja ifall jag ska följa signalen eller inte, eftersom jag till att börja med endast kopplat strategin till ett testkonto, för att kunna kontrollera vilka transaktioner som ska göras.

Mvh

Comment

Hej!

Det går inte att använda den direkt i Kalkylforskaren, samma tidsvillkor finns ju kvar. Men det skulle kanske gå att göra en variant av den som fungerar där. Vi kollar.

Comment

Ok.....synd, men det vore om det går att göra i framtiden.
                  Double7 går ju t.ex. att köra i kalkylforskaren och få fram vilka som ligger i säljläge, trots att säljsignalerna kommer vid 17.22 i den automatiska handeln.

Comment

Jo men Double 7 är helt öppen kod, vilket ju Viper inte är.

Comment

gör så

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      Hej!

Det går inte att använda den direkt i Kalkylforskaren, samma tidsvillkor finns ju kvar. Men det skulle kanske gå att göra en variant av den som fungerar där. Vi kollar.

så får du en kund som köper direkt
                      det behöver inte vara öppen kod
                      bara en signalgivare räcker

Comment

Koden blir krypterad av naturliga skäl, men nästa problem är att det bara blir den första köpsignalen som kan genereras i Kalkylforskaren, de efterföljande är beroende av att "rätt" köpkod har skrivits ned i transaktionslistan, dvs att Viper köpt positionen själv. Först då kan den känna igen sitt eget innehav och bygga på positionen. Men det är kanske viktigast att den första larmar så att du överhuvudtaget kommer in i aktien?

Liknande problem med säljsignalen som visserligen går att generera, men som i vissa lägen är beroende av att veta om det är vinst eller ej. Kalkylen kan iofs ta hänsyn till det så länge du valt rätt Nordnet-konto i verktygsfältet innan du kör kalkylen.

Vi gör ett försök.

Comment

Nu ligger kalkylen på plats i Hjälp > Uppdatera standardkalkyler. Bocka för TradeNex Viper och stäng dialogen. Klart att köra (för de som har Viper-licens).

Endast första köpsignalen visas, och endast om man INTE har något innehav redan i aktuella aktien på det konto som kalkylen körs på. Samma med säljsignalen, som kräver att innehav finns för att visas.

Comment

tjohoo.....tack för det

Som du skrev så är det framför allt den första köpsignalen som är intressant, eftersom jag tycker det känns tryggare att som en säkerhetsåtgärd hinna kolla efter fundamental info/nyheter som kan påverka innan jag tar position i en ny aktie.
                            Säljsignalen är vidare bara intressant om det finns något att sälja.

Ska bli spännande att prova

Vet du förresten hur mycket intraday-data Viper behöver för att fungera bra??

Comment

Viper behöver någon månads intradaydata bara.

Comment

Working...
                              X