Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FELpå data

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• FELpå data

Igår em pajade min dataleverans, för tex omxs30. När jag sedan på kvällen laddade ned ny data och ersatte den gamla så fanns det fortfarande fläckvis med data för eftermiddagen. Dvs Nordnet hade problem med leverans av data? I fönstret hos NAT står heller inga felmeddelanden idag (omstart el dylikt).
    Idag upphörde min datalev till NAT kl ca 1023 för både aktier och index. Vad pågår?

Det är inget fel på datafeeden. Jag har även laddat ner med ersätt.
    Det verkar som något lokalt problem med databasen. Konstigt att uppdateringen slutade för alla aktier. Du kan prova att komprimera och ersätta de två senaste dagarna. Annars ser det ut som ett problem för Dr. Nilsson.

1. Kopiera datakatalogen som backup
    2. Kör komprimering och ladda eventuellt ner ny data. Annars fortsätt.
    3. Stäng ner AT och radera datakatalogen
    4. Ladda ner data för de två senaste dagarna.
    5. Importera resten av data från backupen, utan att ersätta
    Last edited by Henric; 2014-12-17, 18:39.

Comment

Vi har inga andra rapporter om problem, det lutar åt ett lokalt problem. Kolla gärna Deblog om något loggats där igår och idag.

Precis som Henric skriver så kan det vara värt att köra komprimeringen så att databasen defragmenteras. Om du fått något skräp via uppkopplingen där kan det ställa till problem. Hittade du någonsin vad som orsakade problemet hos internetleverantören tidigare?

Comment

re

Detta känns snurrigt. Jag kopplade över till mobiltelefonens nätverk,komprimerade databasen, och laddade ned data på nytt. Luckorna från igår kvarstod, men dagens data gick att ladda ned (men ser vissa små/korta luckor). Nu ser jag att fönstret i NAT uppdaterats: nu står det "10:36 kursdatafeed stannat - försöker omstart"
        "18:51 marknad öppen kurser startas upp"
        "19:02 marknad öppen kurser startas upp"'
        "19:02 lock accounts failed possible loss of data..."

I deblog ser jag tex följande står:
        2014-12-17 10:14:23.136 Public feed possible connection problem - restarting connection!
        2014-12-17 10:18:07.974 Public feed possible connection problem - restarting connection!
        2014-12-17 10:21:07.994 Public feed possible connection problem - restarting connection!
        2014-12-17 10:37:47.029 Watchdog - Eventhandler shutting down - waiting max 30000 ms for thread to close
        2014-12-17 10:37:47.029 Watchdog - Eventhandler - prolonging wait- kod 1

Comment

Ser ut som uppkopplingsproblem, programmet har försökt göra recovery.

När du laddade kursdata för igår, hade du Ersätt befintlig ikryssad?

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Ser ut som uppkopplingsproblem, programmet har försökt göra recovery.

När du laddade kursdata för igår, hade du Ersätt befintlig ikryssad?
            ja, ersätt var ikryssat.

Comment

Jag har provat att tanka ner data på en annan maskin och det fungerar utan problem, jag skulle starta om prova igen.

Comment

re

Jag fick aldrig till den dagen data. Men, under dagen hade jag inga som helst problem med driften, tack och lov. Ja, jag tror min internetleverantör fortfarande spökar vissa dagar. Men, kan det vara som så att NATs databas på något vis blir korrupt om internettrafiken upphör stötvis, upprepade gånger? För internet fungerade i förrgår, men NAT tog inte kurserna. Verkligen skumt. Jag fick trada "i kalsongerna", nej men via webb browsern...

Comment

Om internetanslutningen är "skräpig" finns risken att det hamnar saker i databaserna som ställer till det. Det finns ett omfattande recovery-system inbyggt i programmet som försöker återupprätta driften i olika steg osv, men det är omöjligt att ta hantera precis alla tänkbara och otänkbara störningar helt perfekt. Jag skulle allvarligt överväga VPS-lösningen som nu blivit något billigare dessutom. Flera kunder har hört av sig på sistone och upplyst om att en VPS nu är billigare än att öka datamängden i deras befintliga internetabonnemang.

Comment

re

Hur blir det isåfall med säkerheten? Jag vill att det jag har, det jag testar och bygger enbart skall vara åtkomligt av mig själv.
                    Man kan då kopiera in allt man har till er vps, dvs man slipper skriva nya script eller ansluta ordermodeller igen etc.? Eller?

Comment

Ingen annan kommer åt din vps, det hade aldrig varit tillåtet som banksäkerhetsklassad lösnibg i så fall. Du kan byta lösenord så ofta du vill på vpsen också.
                      Man får avgöra vilket som är lättast, att bygga upp ordermodeller osv på nytt eller zippa ihop hamla databaserna och maila till sig själv på vpsen.

Comment

Working...
                      X