Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simuleringstid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Simuleringstid?

Jag gör ofta stora portföljkörningar (kanske 30 aktier, >10 år...) med aktier, och oftast har man olika varianter av ider man vill studera noggrant, man vill testa robustheten etc. Så det blir många körningar, och MÅNGA timmar...
    Jag skulle verkligen önska att själva simuleringstiderna/effektiviteten bättrades!
    Är det något som kanske ligger på todo?

Kan jag bättra min dator för att åtgärda på ett meningsfullt vis? Jag kör med: 4GB ram, 64 bitars, 1.4 HGHz, Win 8.1

Det är redan väldigt hårt effektiviserat, det tar helt enkelt lång tid att gå igenom alla dataserierna och exekvera script tex varje minut (om animeringen är påslagen). Det man kan göra är att skriva scripten så effektivt som möjigt, dvs använda så mycket minnesreferenser som möjligt. En annan sak, om man tex använder ett uttryck som "mov(c,200,s)" flera gånger i scriptet så blir det snabbare om man definierar en variabel och använder denna istället:

ma200=mov(c,200,s)

Undvik långa dataserier, tex HHV och LLV som gör att många perioder måste köras igenom varje gång scriptet exekveras.

Datorn ser väl ok ut, men man kunde kanske önska både snabbare processor och ett par GB mer minne. i5 och i7 verkar vara riktigt snabba.

Comment

Working...
    X