Jag har några olika etf/etn (på annat än aktier) som handlas i USA som jag vill ha in i NAT, t.ex. DB Agriculture Long ETN DB Agriculture Long ETN. Denna kan tex handlas på Nordnet. Men, jag finner inget när jag söker i NAT. Gör jag fel, eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ETF / ETN i USA ?
Collapse
X
-
re
Tack för svar. Men, det lustiga är att denna sökning fungerande nu på morgonen, men igår kväll runt 23 tiden så svarade NAT med "inget hittas".
Detta har hänt mig förr med, det verkar nästan som att NAT krånglar med uppsättning av nya instrument vissa tider på dygnet...?!
Comment
-
Historik?
Ok, jag lade upp DBA etfn, såg att den tydligen lade sig i listgrupp 63. Det verkar se ok ut. Men, det kommer ingen historik alls, och felmeddelanden heller, när jag väljer att ladda ned data för enbart denna? Hur kan det komma sig?
Comment
-
Nordnet förser bara kurser. Historiken sparas hos Autostock och instrumentet är formodligen inte upplagd. Det finns ju en stor mängd intressanta etf på den amerikanska marknaden. För de som inte är upplagda går det att skapa egen historik, men tar lite tid.
Autostock kan även lägga upp instrument i fall de efterfrågas.
Comment
-
Ang historik ?
Rickard, skulle ni möjligen kunna lägga upp några års historik på följande amerikanska etfer, tack? DBA, DBC, EMB, TLT, GLD, VNQ, UUP.
Jag planerar att utöka min långsiktigt trendföljande handel med annat än aktier, det finns bevisligen bra diversifieringsvinster att göra med detta.
Comment
-
Vi har ingen historik för alla tänkbara ETFer, det är tyvärr inte tekniskt möjligt att lägga upp 10 000-tals instrument som ska ha realtidsdata. Lite kuriosa: I dagsläget samlar Kundservice in data för ca 2600 instrument inkl Stockholmsbörsen. Vi har precis gjort uppdateringar för att klara av hanteringen av högfrekvensdata från USA där det sedan en tid kommer uppåt 50 TPS (Tick per second) på vissa instrument. Många av de vanligaste USA-aktierna ligger på runt 15 TPS och vi samlar in ca 350 USA-instrument just nu, så enkel matematik ger ca 15 ggr 350 = 5250 tick i sekunden som ska hanteras. Inte helt enkelt faktiskt, men vi har löst det med filtrering av datat som sparas ned så att första tick per sekund alltid sparas, och ev nya tick som påverkar dagens High och Low, men alla andra tick samma sekund ignoreras. Vi kan ändå inte simulera snabbare än per 1 sek, så det är meningslöst data. På så vis klarar AutoTrader den enorma datamängden. I det sammanhanget är det kanske enklare att förstå varför vi begränsat antal instrument också, men det hindrar inte att vi lägger upp fler ETFer som efterfrågas precis som Henric skriver.
Comment
-
Ok, nu har jag min lista med 10 etfer, som var ok att lägga upp i lista 63 enligt NAT. Jag har lagt till listan som att kurser ska samlas in, men dessa uppdateras inte alls. Har det med mina depåinställningar att göra hos Nordnet, eller? Isåfall, vad ska kryssas i för att dessa ska få realtidsdata?
Comment
-
Det låter som att USA-feeden inte är beställd hos Nordnet. Logga in på ditt konto där och gå till Depå > Mina avtal och abonnemang. En bit ner kan man aktivera Realtidskurser aktier utan orderdjup under Kurser Nordamerika. Har för mig att kostnaden är 35 kr/mån, men kolla för säkerhets skulle med Nordnet om du är osäker.
När det är aktiverat och klart behöver du starta om AT så att ny inloggning/subscribe görs.
Om du har USA-instrument som inte uppdateras kan det vara Identifier som behöver ändras, de byttes för någon månad sedan. Man söker helt enkelt upp instrumenten igen och lägger upp på nytt, med "Lämna upplagda orörda" urkryssat.
Comment
Comment