Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel i D7 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fel i D7 ?

Hej, Jag tittade nyss i D7, där följande står:

{läs av kontovärde och testa om det finns pengar}
    depåvärde=sub(add(cash(a),cash(t)),cash(u))
    belåning=sub(depåvärde,cash(a))
    insatsproc=div(abs(getgvar(837)),100)
    insatsbelopp=mult(depåvärde,insatsproc)
    pengarfinns=lt(add(reserv,insatsbelopp),belåning)

Sista raden kommer väl alltid returnera 0, dvs ingen handel sker i det fall man använder belåning av kontot (så att cash(a)>depåvärde)? För cash(a) representerar väl summan av alla positioner på kontot, som blir större än depåsaldot vid belåning.

Jag tror du blandar ihop begreppen lite.
    depåvärdet (enligt definitionen ovan) är alltid större än eller lika med cash(a)

Comment

Jag körde ovan i kalkylforskaren (eftersom dokumentationen är obegriplig för cash kommandot), i en riktig depå, där det alltid råder belåning, det returnerar:
      cash(a) = 1,286,361 (=mtm av alla pos)
      cash(t) = 296,302 (= tillgängligt enl nnet)
      cash(u) = 806,925 (=belåningsv hos nnet)
      Detta ger enl ovan kod:
      depåvärde = (1,286,361+296,302)-806,925=775,738
      belåning = 775,738 - 1,286,361 = -510,623
      pengarfinns = lt((60,000+60,000),-510,623) = 0

Ovan svar stämmer med Nordnets webbs uppgifter, så visst har jag rätt?

Comment

Vad har du ställt in för värde för insatsprocent och reservationsbelopp?

Comment

re

Ja, det spelar väl ingen roll vilken insatsprocent och reserv jag tar, om det nu är så att saldot som i detta fall är negativt (-510')? I detta fall satte jag så att det blev 60,000 (reserv,insatsbelopp) bara som exempel. Ovan kod tycks dock enbart fungera i det fall man inte nyttjar någon belåning.

Comment

Om det ska fungera för en verklig depå som har befintlig belåning, så får man istället skriva i stil med:

{ Reservera trading power som inte handlas för - ange belopp i kronor }
            reserv=getgvar(838)
            depåvärde=sub(add(cash(a),cash(t)),cash(u))
            tillg=cash(t)
            insatsproc=div(abs(getgvar(837)),100)
            insatsbelopp=mult(depåvärde,insatsproc)
            pengarfinns=lt(add(reserv,insatsbelopp),tillg)

Comment

Det är ju tänkt att reservationsbeloppet används för att bestämma max belåning, då som negativt värde. Dvs, vill man bara begränsa summan som strategin handlar för använder man ett positivt värde, vill man använda belåning kan man styra hur mycket genom att ange ett negativt värde.

Comment

Ah, ja då fungerar det också kanske. Jag utgick ifrån en reserv på kontot som jag inte vill ska nyttjas under några omständigheter...

Comment

Working...
                X