Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Script skrivs över.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Script skrivs över.

Har ett jobbigt problem som jag än så länge ägnat fem timmar åt.

Har flera ordermodeller och helt plötsligt så beter det sig lite konstigt. När jag sparar ett sl-script i en ordermodell så skriver den över sista delen av ett sl-script i en annan ordermodell och ersätter sig själv med den koden som den skrev över. Helskumt och svårt att beskriva men felet har uppstått ett antal gånger och jag har provat att enbart ha ett fönster öppet i taget, startat om program och dator men felet kvarstå. Beter sig skitskumt, man tror nästan att det spökar när det händer gång på gång på exakt samma sätt med exakt samma kod.

Misstänker att det uppstått efter en kopiering av ordermodell och/eller script. Har sett över alla namn, skapat ett nytt projekt i analysbänken men problemet kvarstår. Finns det någon lösning på detta?

/Erik

Huh? Låter som korrupt databas. Jag skulle spara scripten i textformat, ladda ner nya Scrip.dbf och dbt dsmt Ordr.dbf och dbt. Därefter skapa scripten på nytt.

Comment

Jag har varit med om något liknande men bara för ett enskilt sl) script.
      Om man har ett sl) script som det är något knas med och kopierar nya script från detta så kan knaset gå i arv. Då får man radera det sl) scriptet.

Skriver du direkt i sl) scriptet eller redigerar du i t.ex Word? För det senare fallet kan du få med osynliga radbrytningstecken mm. Använd ett så enkelt redigeringsprogram som möjligt t.ex Notepad.

Med vänlig hälsning
      Bertil

Comment

Jo, visst låter det som korrupt databas. Är lite ovan vid just det sättet att spara scripten på - man är ju annars van vid att varje "script" borde varit en egen fil som finns fysiskt på hårddisken. På så vis hade det känts intuitivare att säkerhetskopiera och det hade också varit enklare som Bertil säger att använda t.ex. textedit för att utveckla. Gjorde faktiskt det ett tag och sedan kopierade in, men som du brukar säga Bertil - Man gör små ändringar, testar, ändrar, testar osv. Då blir det jobbigt att klippa och klistra hela tiden.

Hur laddar jag ner nya scrip.dbf och dbt samt ordr.dbf och dbt?? Blir ju en jäkla massa script att spara undan - sl) va) xk) m.m. Har ju även skapat en hel del som jag inte använder nu men som ligger där för exempelkodens skull. Men men det är väl bara att göra..

/Erik

Comment

www.autostock.se/download/?FILE_ID=ORDR.DBF

www.autostock.se/download/?FILE_ID=ORDR.DBT

www.autostock.se/download/?FILE_ID=SCRIP.DBF

www.autostock.se/download/?FILE_ID=SCRIP.DBT

När de är lagda i c:/programdata/autotraderbas måste alla filer som slutar på .CGP och .NTX raderas. Starta om programmet så indexeras allt om igen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            www.autostock.se/download/?FILE_ID=ORDR.DBF

www.autostock.se/download/?FILE_ID=ORDR.DBT

www.autostock.se/download/?FILE_ID=SCRIP.DBF

www.autostock.se/download/?FILE_ID=SCRIP.DBT

När de är lagda i c:/programdata/autotraderbas måste alla filer som slutar på .CGP och .NTX raderas. Starta om programmet så indexeras allt om igen.

Jag har upptäckt att problem kan uppstå då antalsscript ändras direkt i simulatorn. Ändringarna kan skriva över script som är anslutna till diagram. Det har hänt mig flera gånger. Det har dock aldrig skett med signalscripten. Numera gör jag aldrig ändringar av antalscript i simulatorn. Verkar inte vara en tillfällighet, men vet ej.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
              Jag har upptäckt att problem kan uppstå då antalsscript ändras direkt i simulatorn. Ändringarna kan skriva över script som är anslutna till diagram. Det har hänt mig flera gånger. Det har dock aldrig skett med signalscripten. Numera gör jag aldrig ändringar av antalscript i simulatorn. Verkar inte vara en tillfällighet, men vet ej.
              Jag kör enbart ordermodeller men visst, ibland trycker jag "Redigera modell" i simulatorn för att komma åt sl eller va-script som ska ändras. Men du menar nog om man ändrar något direkt under "script-fliken". Det har inte jag gjort. Däremot stämmer det att det ena scriptet som är inblandat är anslutet till ett diagram. - Undra om jag kan komma runt problemet genom att koppla från scriptet, skriva om bägge och spara. Det är när jag sedan trycker uppdatera förnyat från systemet som det spökar.

Detta felet vore ju intressant för framtida utveckling av programmet att bli av med.

/Erik

Comment

Om man byter antalsscript i en ordermodell så räcker det inte att trycka "Förnya och uppdatera från systemet" för att det skall bita. Man måste koppla bort ordermodellen från projektet, gå ur menyn (obs att någon ordermodell måste vara kopplad då man går ur). Sedan trycker man "Välj köpsida" (eller välj säljsida) och kopplar in ordermodellen igen.

Med vänlig hälsning
                Bertil

Edit1: Jag redigerar alltid mina script direkt från diagram. Ibland kan jag dock göra någon justering då jag arbetar med ordermodeller.
                Last edited by Bertil; 2015-07-21, 17:48.

Comment

Ursprungligen postat av e-Rik Visa inlägg
                  Jag kör enbart ordermodeller men visst, ibland trycker jag "Redigera modell" i simulatorn för att komma åt sl eller va-script som ska ändras. Men du menar nog om man ändrar något direkt under "script-fliken". Det har inte jag gjort. Däremot stämmer det att det ena scriptet som är inblandat är anslutet till ett diagram. - Undra om jag kan komma runt problemet genom att koppla från scriptet, skriva om bägge och spara. Det är när jag sedan trycker uppdatera förnyat från systemet som det spökar.

Detta felet vore ju intressant för framtida utveckling av programmet att bli av med.

/Erik
                  Jag redigerade script med ordermodeller i simulatorn. Om det blir något strul skulle jag rekommendera Rikards metod ovan. Är det något knas i databasen kanske script ligger med fel id eller något.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                    Om man byter antalsscript i en ordermodell så räcker det inte att trycka "Förnya och uppdatera från systemet" för att det skall bita. Man måste koppla bort ordermodellen från projektet, gå ur menyn (obs att någon ordermodell måste vara kopplad då man går ur). Sedan trycker man "Välj köpsida" (eller välj säljsida) och kopplar in ordermodellen igen.

Med vänlig hälsning
                    Bertil

Edit1: Jag redigerar alltid mina script direkt från diagram. Ibland kan jag dock göra någon justering då jag arbetar med ordermodeller.
                    Om detta är ett känt fel, borde det inte då gå att få till en fix för detta?? Men tack så mycket för tipset. Mycket av tiden det tar att utveckla ägnas ju åt att lösa saker "runt-omkring".
                    Jag har ett "full editor"-fönster öppet för alla de scripten jag jobbar med och trycker bara spara när jag gjort en ändring, sedan "förnya uppdaterat" innan jag gör ny simulering. /Erik

Comment

En fråga Erik. Har du haft ett script med ett visst namn och sedan raderat det för att återigen senare skapa ett script med samma namn? Har en känsla att detta kan ge problem. Ge alla nya script ett eget nytt namn och återanvänd aldrig gamla namn.

Med vänlig hälsning
                      Bertil

Comment

Hmm. Möjligt. Man gör så mycket på nätterna och labbar fram och tillbaks, inte omöjligt.
                        Nu har jag iallafall följt Rikards råd ovan samt uppgraderat programmet och alla ordermodeller. Så efter middagen blir det till att lägga in alla script och ordermodeller igen Ett par dagars utvecklingstid borta. Mitt mål är att ha något igång live när semestern är slut - har redan gått miste om för mycket pengar senaste året.

/Erik

Comment

Ursprungligen postat av e-Rik Visa inlägg
                          ... Mitt mål är att ha något igång live när semestern är slut - har redan gått miste om för mycket pengar senaste året.

/Erik
                          Man får räkna med att man kommer att gå med förlust den första tiden då man handlar med terminer. Jag har hållit på sedan 2011 och har ännu inte nått break even.

Med vänlig hälsning
                          Bertil

Comment

Här saknas tre stycken inlägg. Verkar som om moderator flyttat inläggen till en annan tråd. Vore bra om detta angivits i denna tråd.
                            Med vänlig hälsning
                            Bertil
                            Last edited by Bertil; 2015-07-22, 22:45.

Comment

De är flyttade till "Hur går era affärer-tråden" eftersom den här tråden handlar om script som skrivs över.

Comment

Working...
                              X