Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytta data emellan drift- och utvecklingsmiljön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flytta data emellan drift- och utvecklingsmiljön

Hej,

Har ett problem avseende att all data inte går att hämta hem i efterskott via "underhåll kursdatabaser".

Eftersom min utvecklingsmiljö inte alltid är igång, så lagras data i driftmiljön (för vissa certifikat mm) som jag skulle vilja ha tillgång till i min utvecklingsmiljö. Finns det något sätt att flytta antingen:

1. all data ifrån driftmiljön via att typ kopiera ett/flera bibliotek
    2. enbart specifik data från vissa certifikat

Skulle önska att 2:an gick eftersom jag i min utvecklingsmiljö har mycket längre historik sparat än i driftmiljön och det borde bli väldigt mkt större fil/filer att skicka emellan om all data ska med

Hälsar Susanne

Hej Susanne!
    Se följande länk för att plocka ut instrumentdata från den kompletta data basen. http://www.autostock.se/vbulletin/sh...9&postcount=10

Gör så här:

1. Byt namn på Data-katalogen, tex till Datatemp
    2. Gå in på Starta > Underhåll kursdatabaser
    3. Kryssa för enbart ( OMXS306B ) ditt instrument
    4. Kryssa för Hämta data från annan källa och skriv in sökvägen:

c:/programdata/autotraderbas/datatemp\

5. Verktställ hämtningen
    6. Nu har en ny Data-katalog skapats
    . (Zippa ihop den och maila till oss så lägger vi upp den.)
    7. Radera den nya Data-katalogen och byt tillbaka namnet på den gamla till "Data".
    8. Starta om NAT - allt rullar på som vanligt igen.

Ovanstående är alltså hur man tar ut data. Efter punkt 6 måste du överföra datat till din utvecklingsmiljö. Lägg den i en mapp som heter något unikt. Starta Autotrader, gå till Underhåll databaser och hämta instrumentdatat från din nya mapp. Har själv bara utfört moment 1-8 men min text ovan borde stämma.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Edit: Själv gör jag på ett annat sätt, se filosofitråden, http://www.autostock.se/vbulletin/sh...&postcount=216 , så att båda mina datorer har exakt samma förutsättningar, men det betyder ju att man raderar allt på extradatorn (i ditt fall utvecklingsdatorn).
    En annan variant är att kopiera över hela datakatalogen från den skarpa datorn till utvecklingsdatorn, men då tror jag att det är säkrast att båda NAT installationerna har samma versionsnummer.
    Last edited by Bertil; 2016-01-31, 12:41.

Comment

Det är inte helt enkelt att exportera data enligt 2, men att flytta hela Data-katalogen är hyggligt smidigt ändå, tex via Dropbox eller Onedrive eller liknande tjänster.

På driftdatorn, leta upp katalogen:

c:/programdata/autotraderbas/data

(den är dold så man får skriva in sökvägen i Utforskaren)

Zippa allt innehåll i /Data så att en ny zip-fil bildas. Denna kan du flytta till Onedrive och därmed få fram i utvecklingsdatorn.

När du har den på utvecklingsdatorn är det bara att ersätta den befintliga Data-katalogen med den kopierade. Vips så har allt intradaydata flyttats. Om du även behöver dagsdata finns en till fil att flytta:

HIST.dbf

Om du flyttar även denna måste alla filer som slutar på .CGP och .NTX raderas innan du startar AutoTrader på utvecklingsdatorn, detta för att databaserna ska indexeras om.

PS: Jösses, här var Bertil snabbare än blixten! Haha

Comment

Tackar för snabba svar - båda två!! :-)

Ska testa

Hälsar Susanne

Comment

Working...
        X