Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autotrader har helt plötsligt slutat koppla upp sig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Autotrader har helt plötsligt slutat koppla upp sig

    Helt plötsligt har Autotrader tappat all kontakt med omvärlden. Åtminstone uppfattar jag det så. Jag kan alldeles utmärkt surfa på webben och mitt Hitta Kursvinnare tuffar och går som tåget. I AT uppdateras inga kurser, det går inte att underhålla Kursdatabasen (jag markerar 164 aktier, klickar på "Verkställ..." och direkt dyker ett meddelande om att 0 aktier har behandlats och när jag provar med att uppdatera standardmodellerna får jag ett fel med Kod: -1. Inloggningen går utmärkt med trots att jag loggar in med min Nordnet-inloggning så ser jag inga konton i konto-popupen. Finns inga konstiga meddelande i vare sig Meddelanden eller Larm utan det bara står "Marknad öppen - kurser startas upp"

    Jag har provat att köra som vanligt och som admin, uppdaterat programmet, startat om datorn mm mm men utan resultat.

    Vad tusan kan ha hänt?
    Last edited by Evangelist; 2016-02-05, 18:54.

  • #2
    Nyinstallation och nu startar inte programmet alls

    Efter en total av- och nyinstallation så startar inte programmet alls. Får bara ett felmeddelande "An error occurred when trying to show the application. The error is: {0}."

    Comment


    • #3
      Avsluta processer fixade uppstartsproblemet

      Hittade ett annat inlägg som handlade om samma felmeddelande och att det handlade om att avsluta några AT-processer. Fixade det. Nu startar programmet men accepterar inte min Nordnet-inloggning. Är 100% säker på att den är OK eftersom jag testat med både min egen och min frus inloggningar och får samma resultat - "Fel login - 2 försök återstår"
      Last edited by Evangelist; 2016-02-05, 19:43.

      Comment


      • #4
        Om man har fått för många processer igång brukar det enklaste vara att köra programuppdatering via länken:

        www.autostock.se/download/?FILE_ID=update.exe

        Den stänger alla processer som är igång och laddar ner senaste filerna. Om man redan har senaste version blir effekten att den bara stänger processerna. Därefter kan man starta programmet normalt igen.

        Alternativt, starta om Windows så slocknar alla överflödiga processer.


        Det andra problemet, om inloggningen inte fungerar efter nyinstallation, så gissar jag att virusprogram eller brandvägg blockerar de nya programfilerna. Enklast testar man det genom att pausa virusprogrammet tillfälligt. AutoTrader behöver oftast läggas till som tillåtet objekt i virusprogrammet. Det är olika hur det ser ut, men i de flesta virusprogram kan man också lägga till hela kataloger som undantas från realtidsscan osv, det är viktigt eftersom realtidsscan tar väldigt mycket resurser från datorn när det gäller realtidsdata från börsen.

        Kataloger att undantas:

        c:/program files(x86)/autotraderbas

        c:/programdata/autotraderbas


        Den sista är ofta dold, så man får först göra den synlig:

        Öppna Utforskaren, skriv sökvägen c:/programdata direkt i adressfältet så att underkatalogerna syns. Högerklicka och välj Egenskaper, kryssa ur "Dold".

        Nu kan du lägga till båda katalogerna som tillåtna i virusprogrammet.


        Om man uppdaterat till Windows 10 behövs egentligen inget virusprogram från tredje part. Windows Defender gör jobbet galant, och verkar inte bromsa datorn på samma sätt som många andra virusprogram, som faktiskt gör Windows segt som sirap.

        Ett annat bra tips som vi provat under lång tid på flera datorer är AVG PC TuneUp, kostar visserligen runt 300 kr per år, men är värt varenda krona. Den håller ordning på Windows, städar bakgrundprocesser, register osv. Man kan också ställa Windows i olika "modes", bla Turbo som stänger ned allt (kamerastöd, stöd för virtualisering, div rutiner för scanners och annat som man kanske inte använder på just den datorn) utom det nödvändigaste. Windows blir garanterat mycket snabbare. Kan varmt rekommenderas.

        Comment


        • #5
          lånar denna tråden istället för att skapa en egen ny,


          beställde och installerade basprodukten i fredags,
          men har hittils aldrig kunna starta/logga in på nordnet från applikationen.

          (funkar bra från mobilappen/webben, så inget fel på konto/lösenord)


          har förvalt mitt isk konto.

          Finns det några andra särskilda andra inställningar/avtal som måste slås på på nordnet kontot/depån?



          win10 maskin,

          har ssl 3.0 och tls 1.0 ikryssat på internet explorer. prövat att ha de andra tls versionerna både ikryssade och urkryssade.

          har prövat det mesta, fippla med undantag i brandvägg och virusprogram samt
          har prövat att stänga av brandväggen helt, stängt av virusprogram helt.



          Behöver routern några särskilda inställningar, t.ex. port forwarding av någon range till maskinen ifråga?

          Comment


          • #6
            Skicka ett mail till oss så initierar vi om licensen.

            Comment


            • #7
              Vi hittade den ändå, och har initierat om. Prova igen om du kommer in nu.

              Comment


              • #8
                Samma resultat, "Fel login, 2 försök återstår"

                Comment


                • #9
                  Märkligt, licensen är helt ok på servern. Går datorklockan rätt?

                  Vilket virusprogram kör du?

                  Comment


                  • #10
                    Ladda ner http://www.timesynctool.com/ gratis o funkar bra.
                    Använd:

                    Borås:
                    ntp1.sptime.se 193.11.166.2 2001:6b0:42:1::123
                    ntp2.sptime.se 193.11.166.18 2001:6b0:42:2::123

                    SP location in Stockholm:
                    ntp3.sptime.se 193.11.166.36 2001:6b0:42:3::123
                    ntp4.sptime.se 193.11.166.52 2001:6b0:42:4::123

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      Märkligt, licensen är helt ok på servern. Går datorklockan rätt?

                      Vilket virusprogram kör du?
                      klockan/datum rätt, och är via vanlig win10 funktionalitet inställd på att ställa sig automatiskt, tidszon sthlm, osv

                      hade förut norton som kom med datorn vilket jag har avinstallerat helt, kör bara windows defender. lagt in undantag för de två mapparna, samt stängt av "realtidsskydd" när jag testat.

                      i brandväggen valde jag något i stil med tillåt app och pekade ut exen,
                      men stängt av brandväggen helt de senaste gångerna jag testat.

                      Comment


                      • #12
                        Ok, bra att Norton är bortplockat - gissar att Windows blev dubbelt så snabbt?

                        Defender funkar fint, så jag gissar att det är något annat i så fall. Funkar samma inloggningsuppgifter på Nordnets webb?

                        I så fall skulle jag installera om programmet. Något kanske blev blockerat av Norton tidigare.

                        Comment


                        • #13
                          norton är som ett envist spamware som vägrar ge sig efter prenumerationen man fick med datorn gått ut också

                          uninstaller exen som uninstall länken hänvisar till existerade inte.
                          prövade att installera över den gamla installationen, mata in kundnummer osv men slutade med samma resultat vid nordnet inloggningen

                          bootade om dumburken också. hjälpte inte.

                          samma inloggning fungerar fortf via både webläsare och mobilappen.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Joa Visa inlägg
                            ...
                            har förvalt mitt isk konto...
                            Ursäkta jag lägger mig i, men vad menar du med ovanstående? Då man loggar in med NAT så aktiveras ju alla Nordnetkonton man har så man skall ju logga in med sitt ursprungliga login som man har till Nordnet.

                            Med vänlig hälsning
                            Bertil

                            Comment


                            • #15
                              all hjälp mottages tacksamt, så lägg dig gärna i

                              det stod i instruktionerna jag fick att man måste ha ett konto förvalt.
                              om den avsåg bankkonto och inte nordnetkonto så har jag det med.
                              (ett förvalt bankkonto för mitt förvalda nordnetkonto i depån)

                              Allra ursprungliga login försvann nog för år sedan, man väljer ju eget inloggningsnamn och lösenord för depån som sedan används vid inloggning på nordnet webben. Det är detta egenvalda användarnamn och lösenord jag försöker använda.

                              Comment

                              Working...
                              X