Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simulering på amerikanska aktier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Simulering på amerikanska aktier

Jag har börjat att simulera en strategi på alla aktier i S&P 100. Det blir nog ett monster arbete innan alla aktier med och allt fungerar.

Simuleringar som tidigare fungerat får med jämna mellanrum felmeddelanden. Det verkar som att det blir session time-out då man simulerar amerikanska aktier.

Ingående aktier i S&P 100 är inte uppdaterade. En del aktier togs bort för länge sen. Ska börslistorna för de amerikanska indexen uppdateras automatiskt?

Fel i kursdata:
    CISCO 2013-11-01
    DOW(aktien) 2013-11-01
    Kraftiga kursskillnader detta datum.
    Det kan finnas flera detta datum? Bara det att dessa har påverkat hittills simulering.

Edit: Fick en förlust på 98% i NOV för samma datum ovan. Jag kan lägga in en spärr för handel under den dagen. Det vore ändå bra om det fixades då andra kan få problem.
    Last edited by Henric; 2016-02-20, 11:21.

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
    Jag har börjat att simulera en strategi på alla aktier i S&P 100. Det blir nog ett monster arbete innan alla aktier med och allt fungerar.

Simuleringar som tidigare fungerat får med jämna mellanrum felmeddelanden. Det verkar som att det blir session time-out då man simulerar amerikanska aktier.

Ingående aktier i S&P 100 är inte uppdaterade. En del aktier togs bort för länge sen. Ska börslistorna för de amerikanska indexen uppdateras automatiskt?

Fel i kursdata:
    CISCO 2013-11-01
    DOW(aktien) 2013-11-01
    Kraftiga kursskillnader detta datum.
    Det kan finnas flera detta datum? Bara det att dessa har påverkat hittills simulering.

Edit: Fick en förlust på 98% i NOV för samma datum ovan. Jag kan lägga in en spärr för handel under den dagen. Det vore ändå bra om det fixades då andra kan få problem.
    Varför kommer det felmeddelanden för amerikanska aktier enligt ovan. Det kanske är oundviklig, men omständligt. Det är svårt att avgöra om det saknas data för någon aktie eller om det är system time out och omstart som krävs.

Hur inkluderar man aktuella aktier på Nasdaq och S&P 100 på bästa sätt. Det finns listor för dessa, samt Aktier USA, Nytillkomna aktier USA, etc. Är dessa dynamiska eller behövs en central uppdatering från AS.

Comment

Om du gör en listsökning på SP100 eller Nasdaq100 så uppdateras de listorna. Alla andra hamnar i Nytillkomna aktier USA, grupp 63.

PS. ska kolla vad som händer 1:a nov 2013.

Comment

Tex finns DELL kvar efter uppdatering? Den är väl avnoterad. Åtminstone borttagen från 100-listan? För S&P behöver man väl söka på alla börser?

Jag får delvis upplagd för vissa aktier. Plats 0 och namn Non valid info. Är det för att aktierna måste initieras när USA börserna är öppna.

Hur ofta kommer ni att uppdatera listorna för nerladdning?

Edit: Dell finns inte med för nedladdning, utan ligger kvar i listan Nasdaq 100.
        Edit: Får strul på kursen i Apple 2013-10-31. Hänger nog i hop med dagen efter enligt inlägget ovan.
        Edit: Felmeddelande i simulatorn som kräver omstart av AT uppstår då amerikanska aktier analyseras. Under stockholmsbörsens öppettider kommer inga felmeddelanden.
        Edit: NASDAQ 100 är väldigt gammal. Det ser ut som att varannan aktie får bytas. Jag lägger upp nya instrument i egna listor för aktier i indexen. Då nya instrument förmodligen saknar data för nerladdning blir det svårt att göra bra simuleringar. Jag får ha en simuleringslista och en körlista. Ett alternativ är att samla in alla nytillkomna aktier i USA och sedan uppdatera listorna. Hur många aktier är lämpligt för filstorlek och prestanda?
        Last edited by Henric; 2016-02-25, 12:02.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          Tex finns DELL kvar efter uppdatering? Den är väl avnoterad. Åtminstone borttagen från 100-listan? För S&P behöver man väl söka på alla börser?

Jag får delvis upplagd för vissa aktier. Plats 0 och namn Non valid info. Är det för att aktierna måste initieras när USA börserna är öppna.

Hur ofta kommer ni att uppdatera listorna för nerladdning?

Edit: Dell finns inte med för nedladdning, utan ligger kvar i listan Nasdaq 100.
          Edit: Får strul på kursen i Apple 2013-10-31. Hänger nog i hop med dagen efter enligt inlägget ovan.
          Edit: Felmeddelande i simulatorn som kräver omstart av AT uppstår då amerikanska aktier analyseras. Under stockholmsbörsens öppettider kommer inga felmeddelanden.
          Edit: NASDAQ 100 är väldigt gammal. Det ser ut som att varannan aktie får bytas. Jag lägger upp nya instrument i egna listor för aktier i indexen. Då nya instrument förmodligen saknar data för nerladdning blir det svårt att göra bra simuleringar. Jag får ha en simuleringslista och en körlista. Ett alternativ är att samla in alla nytillkomna aktier i USA och sedan uppdatera listorna. Hur många aktier är lämpligt för filstorlek och prestanda?
          En fråga till när jag ändå håller på. Finns det data att ladda ner för alla aktier i Nytillkomna USA? Tänker på situationer framåt då jag själv inte samlar in.

Comment

Njae, vi har data för Sp100 och Nasdaq100 samt ett gäng ETFer.

Comment

Har du någon ide om hur många aktier man kan samla in utan att det påverkar prestanda och att datafilen inte blir för stor. Givetvis beror det på dator och hårddisk. Mer en uppskattning.

Comment

USA är mer resurskrävande med uppåt 40-50 tick per sek per instrument. kundservice samlar in 2800 instrument utan problem, men då är inga script anslutna. Kör man tyngre script kanske man bara kan köra 200 instrument. Man får kolla prestandamätaren i Windows helt enkelt.

Comment

Modellen jag ska köra på amerikanska aktier är inte beroende av sekunddata. Jag håller på att förenkla så långt det är möjligt. Kör jag både USA och Sverige så blir förenklingar bättre sammantaget, medan det är lättare att skruva en marknad med fler villkor. Scripten är nog ganska enkla, men använder några hhv, etc.

Det går väl fortfarande att ställa hur ofta scripten ska köras?
                  Insamlingarna sker väl oberoende av hur ofta scripten körs och det kanske inte hjälper om det blir stopp i rören?
                  Går det även att ställa frekvensen för insamlingar?

Comment

Working...
                  X