Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krasch analyzern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Krasch analyzern

Är det som så att analyzern kraschar i det fall jag kör ett projekt för ett flertal aktier, och där någon av dem inte fanns vid starttidpunkten för simuleringen? Om jag tex lägger in Volvo b som funnits sedan forntiden, så fungerar det. Lägger jag sedan till Unibet (sedan 2004), då kraschar det med ett mystiskt felmeddelande som antyder något om filbegränsning eller dylikt (stämmer inte).

Min erfarenhet för de tre vanligaste orsakerna till felmeddelande är:
    1. Det saknas data för minst ett instrument under vald analysperiod (räcker om det finns lite data).
    2. Omstart av AT måste göras vid nytt datum.
    3. Analys av amerikanska aktier utanför Stockholmbörsens öppettider.

Dessutom kan simulatorn stanna med felmeddelande inne i simulatorn. Det kan bero på att filen har blivit för stor eller något fel i projektets script, ordermodeller, etc.

Comment

Prio ?

Rikard, det känns som ett prioriterat problem att redan ut. Händer ofta, varje gång tycks lösningen för mig vara att plocka bort aktien ifråga och lägga in nästa i listan/large cap, då kör den igen. Varje gång samma felaktiga felmeddelande (Att det saknas uttrymme på disk). Prio ett torde vara att ge ett informativt felmeddelande i detta fall.

Comment

Håller man sig till ett fåtal aktier går det att köra hela perioden. Då är det enkelt att kolla vilka som saknar kursdata under körperioden. Om man kör hela listor blir filen oftast för stor för windows och man får då dela upp körningen. Man får testa varje aktie för varje körperiod, vilket tar mycket lång tid. Simulerar man amerikanska aktier kan man även få meddelandet pga time out, vilket kräver omstart av AT. Då blir det ännu bökigare. Blir körningen för tung brukar det bli ett meddelande inne i simulatorn.

Jag förslår att simuleringen hoppar över instrument som saknar data. Helst ett meddelande som talar om vilka.

Comment

Felen uppstår även om man har 2 aktier. Så inget att göra med antal eller utrymme. Men NAT skriver exakt samma felmeddelande ovsett om det är tex fel på kursdata. Och det är riktigt störande när man inte vet vilken aktie och då får plocka bort successivt.

Comment

Precis. Det är det jag skriver. Beror felet på utrymme kommer ett meddelande inne i simulatorn (kan kanske finnas ytterligare situationer med utrymme, men de har jag inte upptäckt). Det är förvirrande då meddelandet oftast uppstår i de tre situationerna som jag beskrev ovan.

Comment

Working...
            X