Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felprissatt BNP minifuture?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Felprissatt BNP minifuture?

Hej, jag har en fråga runt BNP Paribas minifutures. Min NAT-strategi köpte MINISHRT OMX BNP165 onsdagen den 15/3 kl 17.21 enligt detta: Köp MINISHRT OMX BNP165 för kurs 203,35 @ OMXS30-index 1403,80. Se signal nedan.

17:21 ORDER "sl) Legato OMX index Shrt OMXS30" kurs 1403.80$17:21 ORDER "sl) Legato OMX minishrt köp MINISHRT OMX BNP165(35)" kurs 200.90$

Idag i skrivande stund så står OMXS30 står i ca 1375 och kursen på minifuturen är 216,30. Index har alltså fallit med ca 28 punkter, men kursen på minifuturen har bara gått upp med ca 13 kronor (203,35 -> 216,30). Vad kan denna stora diskrepans bero på? Jag trodde att minifuturen rörde sig med ca 1:1 mot index? Vad är det jag missar?
    Last edited by Christer; 2016-03-21, 10:09.

I meddelandefönstret vid Order så står inte kursen du handlade för utan senast betalt kursen vilket för minifutures kan vara kursen flera dagar tillbaka.
    mvh
    Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      I meddelandefönstret vid Order så står inte kursen du handlade för utan senast betalt kursen vilket för minifutures kan vara kursen flera dagar tillbaka.
      mvh
      Bertil
      Jag vet. Det är inte det som är frågan. Frågan avser min transaktion gentemot nuvarande B/S-kurs.

Comment

Minifutern har terminen som underliggande och inte index. Det skiljer en del nu i utdelningstider. Sedan om prissätttningen är rätt lämnar jag obesvarat.

Comment

Ca 15 punkter har bara försvunnit på mindre än en vecka (15/3 -> 21/3)! Kan det förklaras av utdelningar? Borde i så fall inte utdelningarna påverka Short-futuren i motsatt riktning, dvs. att utdelningarna ökar avkastningen på en Short-position?

Comment

Hur många punkter har OMXS30 terminen rört sig mellan ditt köp och sälj?
            Last edited by Wheelie; 2016-03-21, 13:19.

Comment

Det är utdelningarna som prisats in i terminen. Det skiljer just nu ca 25 punkter mellan termin och index, och i takt med att utdelningarna passeras kommer termin/index närma sig. Eftersom minis är terminsbaserade blir kursrörelserna ganska olika index så här års.

Comment

Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                Hur många punkter har OMXS30 terminen rört sig mellan ditt köp och sälj?
                29 punkter ned i terminen och 13 kr upp i Minifuturen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Det är utdelningarna som prisats in i terminen. Det skiljer just nu ca 25 punkter mellan termin och index, och i takt med att utdelningarna passeras kommer termin/index närma sig. Eftersom minis är terminsbaserade blir kursrörelserna ganska olika index så här års.
                  Aha, det kan ju förklara saken! Men att skillnaden mellan index och terminen skulle ha ökat med 15 punkter på 3 börsdagar!?

Allt annat lika så är det alltså bra att ligga kort i termin/minifuture (om nu terminen rör sig mot index, dvs. faller i och med att ex-dividend date passeras)? Är det så man ska tolka det hela?

Comment

Det har skett ett terminsbyte med olika skillnader mot index.

Ligger du kort i c-terminen och rullar till d-terminen så köper du tillbaka c-terminen och säljer d-terminen. Resultatet direkt efter bytet blir skillnaden mellan blankningspris och coverpris i c-terminen. Detta är inte för att förklara värdeutveckling på din mini.

Comment

Från en analyssida som skrev om detta idag:

"I veckan erhöll emellertid aktieägarna i Handelsbanken och Nordea sina aktieutdelningar. I och med att det i OMXS30-beräkningen inte tas hänsyn till förfallna utdelningar så drog dessa bankers utdelningar ned indexet med ca 14 indexpunkter eller ca 1,0 procent.
                      Under resten av året kommer OMXS30 gå ner med ca 42,6 punkter på grund av utdelningar. Nästa vecka är det utdelningen i SEB som påverkar med ca 4,6 indexpunkter eller 0,3 procent. I april försvinner ca 27,7 indexpunkter eller ca 2,0 procent. I maj ca 10,0 indexpunkter eller 0,7 procent. Och juni är det bara Nokia som påverkar med blygsamma 0,07 indexpunkter."

Det finns alltså inga gratisluncher på att shorta minifutures eller terminen på att indexet går ner pga utdelningar

Mikael
                      Last edited by mikola; 2016-03-21, 21:01.

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
                        Det finns alltså inga gratisluncher på att shorta minifutures eller terminen på att indexet går ner pga utdelningar
                        Mikael
                        Ok, tack! Så vad du menar är att nedgångar i index beroende på utdelningar inte påverkar indexterminerna och därmed inte heller Minifutures?

Och närmare bestämt, nedgången om 14 punkter häromdagen i OMXS30-indexet pga utdelningar i Handelsbanken och Nordea, påverkar inte terminen och därmed inte heller min Minifuture?
                        Last edited by Christer; 2016-03-21, 22:43.

Comment

Hittade denna utmärkta webbsida som illustrerar utdelningarnas påverkan på OMXS30-indexet. Mycket riktigt så drog utdelningarna i SHB och Nordea ned index med 13,97 punkter.

http://www.ig.com/content/dam/macont...gar-140316.PNG

Comment

Working...
                          X