Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjarfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite nybörjarfrågor

Hejsan,

Jag kör lite simuleringar med Legato. Det funkar, men...

1. Jag är lite nyfiken på att simulera med MiniFutures, Såg bl.a på BNP:s hemsida att de hade MiniFutures som inte finns uppdaterade i mitt system. Jag har försökt att uppdatera systemet enligt de instruktioner på forumet, men det funkar inte. Hur skall jag göra för att även inkludera dessa?

2. Jag simulerar med ett konto om SEK 100.000 och vill att systemet skall köpa för hela beloppet. Istället så köps bara 1 instrument. Vilka inställningar behövs konfigureras för att systemet skall räkna ut antalet utifrån totalbeloppet?

3. Hur skall jag konfigurera för återinvestering?

Slutligen, är det ingen som är intresserad av att investera i guld? Finns det någon väl beprövad handelsstrategi för commodities eller är det något som man själv kan klura ut?

MVH

Håkan

Hej!

1. Det finns tusentals minifutures, vi har tyvärr inte möjlighet att samla kursdata på alla. De man lägger upp själv kan man inte tanka historik på, däremot samlas realtidsdata "live" när programmet är igång. Det behövs lite meck också för att simulera Legato med minifutures.

2. Man kan byta antalscript så att antal räknas ut som kontosaldo dividerat med senast betalt, så får man ett antal indexandelar vid varje ny affär som beror på kontots storlek. Därmed är återinvesteringen löst, och man kan i stort sett simulera det hela motsvarande en minifuture med hävstång 1.

3. Skapa ett antalscript som ser ut enligt följande:

va) Kassa dividerat med senast betalt

blankad=lt(portfolio(v),0)
    if(blankad,abs(portfolio(v)),int(div(cash(),c)))

Det här testar om man ligger blankad, och stänger då i så fall först positionen. Vid nästa signal (5 sek senare om man kör animering) tas ny position för hela kassan. Det fungerar både för köp och blankning. Redigera ordermodellen via Analysbänken, byt ut antal 1 i fältet mot det nya scriptet. Det gäller både Long och Shrt-modellen. Kolla så att antalscript va) Allt innehav av aktuell aktie används i modellerna Index Exit och Index Exit Shrt.

Comment

Hejsan Rickard,
      Försökte att konfigurera skriptet enligt ditt tips.
      Gick väl inte så värst bra.
      Försöker att återskapa som det var tidigare, dvs med 1 instrument, men det funkar inte heller...

Fasiken också.
      Några tips hur jag skall återställa ordermodellerna som dom var från början?

MVH

Håkan

Comment

Working...
      X