Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ej kontakt med VPSen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej Rickard,
    skrämde liv i den här tråden för mina frågor kring VPSen.

Hur går det till när jag avslutar Fusion på min "vanliga" AT för att börja med Fusion på VPS? Gör man det när börsen är stängd förmodar jag...

Behöver jag underhålla kursdatabaser på VPS?

Behöver jag göra något med min dator eller, förmodar jag, löper VPS på av sig självt? Tänker på när jag är på semester t.ex. och inte kommer åt datorn på ett tag.

Fler frågor kommer...

Comment

vanligast är nog att stänga när du inte har några positioner i din befintliga setup.

på VPSen behöver du göra samma som du gjort med din befintliga, VPS=Virtual private server alltså en server som ligger på ett vmware cluster (vanligast) eller Microsoft Hyper-V cluster med delat snabbt storage, där du har din server tilldelat ram och disk space och så ansluter du vanligtvis med RDP eller TeamViewer.

Så VPSen har förmodligen UPS mm så att även att strömen går så håller batterierna uppe grejerna så du kan lugnt åka på semester och det tuffar på av sig självt.

Rikard kan säkert fylla i lite info =)
      //M

Comment

Bra info från trexen!

Normalt är en VPS mycket driftsäker om man använder den som det är tänkt, dvs inte fyller disken med för mycket data eller kör tokmånga script och ordermodeller samtidigt. GleSYS har en hypermodern serverhall i Falkenberg där vi hostar våra VPSer, med redundans för linor in och ut samt diesel/batteribackup ifall strömmen går. Systemet testkörs regelbundet för att vara säkra på att det fungerar.

Ändå skulle jag själv hålla lite koll på VPSen även under semestern, det räcker med att logga in någon gång varannan dag i princip och titta till så att inte Windows har fått spader, eller Autotrader hängt sig eller liknande.

Några användare har lagt ett litet script som larmar varje morgon när kurser kommer in på tex OMXS30, så vet man att man ska få ett email kl 09:00 om allt fungerar.

PS: lite mer om datacentret i Falkenberg: https://glesys.se/datacenter/falkenberg

Comment

Working...
        X