Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursdata :

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem kursdata :

    Jag noterade idag att realtidskurser strömmade in för Betsson, när jag tittar på dagsstaplar i diagrammet så syns de, men ingenting syn när jag sedan växlar till indradagsdata i grafen. Detsamma gäller för bald b och bill.
    Hur kommer detta sig?
    Jag har provat att ladda ned nya kurser för allt idag, startat om och komprimerat, men inget hjälpte.

  • #2
    Komprimera databasen, låter som trasigt segment.

    Comment


    • #3
      re

      Har provat, men felet kvarstår. Vad göra?

      Comment


      • #4
        Provat att ladda kurser efter det också?

        Comment


        • #5
          re

          Hjälper inte heller, ser inga intradagsdata för dessa. Dessutom ser jag att den kurs som redovisas på dagsbasis för Bill är helt vansinnigt fel, trots att jag laddade om den med.

          Comment


          • #6
            Var den listan förbockad när du komprimerade?

            Comment


            • #7
              re

              Ja, alla på largecap förbockade.

              Comment


              • #8
                Vilken programversion kör du?

                Vi fick ju uppdatera vid årsskiftet efter att antal kataloger på servern blev fler än vad gamla programversionen klarade av.

                Comment


                • #9
                  Kapar tråden lite men sammanhanget känns relevant.

                  Jag kan givetvis bara tala för mig själv, men jag gillar att använda AutoTrader och vill gärna fortsätta göra det och jag skulle tro att det gäller många här på forumet också. Jag har varit användare av AT ett tag nu och korrupta kursdatabaser är tyvärr lika mycket vardag som att skriva ett nytt script. Då går även att snabbt dra en slutsats genom att titta igenom trådarna på forumet att många har samma problem. Nu har AT lite tur att det inte finns några direkta alternativ att byta till men det är ju inte av den anledning man vill att användarna ska stanna kvar vid programmet. Skulle gärna vilja ha ett lite mer komplett uttalande hur ni ser på saken. Anser ni att det fungerar bra som det är idag och det egentligen handlar om användarfel (vi kanske bara är för dumma jag vet inte ) Alternativt är det något ni jobbar aktivt på att förbättra? man skulle gärna vilja hör det isf så kan man lättare acceptera problemen det ett tag till.

                  Comment


                  • #10
                    Jag kör version : 2.9.0.19 Sedan står det dll version 10.9.0.19.

                    Comment


                    • #11
                      Det finns inte bara negativa erfarenheter. Jag har kört många år utan några problem med databasen. Förutom en gång för några år sedan då jag själv skapade ett. En Nu samlar jag in 500 instrument. Över 200 från USA med mycket information. Jag vet att t.e.x. en full hårddisk kan få databasen att krascha. En del verkar få problem oftare än andra.

                      Comment


                      • #12
                        Jag skulle påstå att det fungerar bra med tanke på hur många som kör nu. Precis som Henric säger så verkar korrupt databas bara drabba några få användare, och det vi sett är att det kan hända i samband med många omstarter till följd av kommunikationsutrustning. Det känns också logiskt om man har många nätstörningar att man även kan få in skräp i databaserna. Jag har tex aldrig sett en korrupt databas på en vps, och det beror inte på att vpsen är speciellt kraftfull, tvärtom är de klent dimensionerade för att hålla kostnaden låg. Men nätförbindelsen är mycket stabil, och då undviks många databasproblem, det är inte hastigheten som är viktig, utan bitfelshalten. Det vi däremot kan göra och har plan på är ett underhållsjobb som kör igenom databasen med jämna mellanrum, ungefär som diskdefragmenteringen i Windows. Det skulle hjälpa till att rensa ut ev fel som blivit. Plus lite annat, tex städa loggar osv så att de inte växer okontrollerat med tiden.

                        Comment


                        • #13
                          Ja, eller så har vissa bättre koll på sin data än andra.... Jag tradar bra många aktier, och har för vana att ibland scanna igenom data manuellt, då jag inte litar på NAT.

                          Och för övrigt, vad är lösningen här och nu? Visst, man kan skylla på att "vissa har problem oftar" och annat skitprat. Men, löser det problemet här och nu?!

                          Comment


                          • #14
                            Det vi måste kolla är hur mycket uppkopplingsproblem som loggas. Du får gärna rensa Deblog och köra någon dag och maila filen så kollar jag.

                            Comment


                            • #15
                              re

                              De flesta dagar problemfritt vad det beträffar. Ibland några återstarts (max 3 på en dag kanske, och då korta uppehåll säg max 30sek). Ibland har jag NAT avstängt vissa tradingdagar, men det ska ju knappast resultera i pajad mjukvara ifall jag sedan fyller på data på kvällen.

                              Comment

                              Working...
                              X