Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hastighet ny db ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hastighet ny db ?

    Jag försökte nyss ladda ned en helt ny db från grunden. När jag kör aktivitetshanteraren i windows så ser jag att hastigheten på wifi segar sig fram under nedladdningen, ca 100 kbit/s, oavsett tid på dygnet eller vilken dag.
    Om jag istället kör bredbandskollen, så ser jag att min trådlösa överföring/fiber uppnår toppresultat (jmf med det jag betalar för). Hur kommer detta sig?!

  • #2
    Det är inte bara nedladdningen som görs, det mesta jobbet ligger i skapandet av databasstrukturen, så nedladdningen sker i det tempo som databasen skapas. Det blir alltså beroende på datorns egen hastighet snarare än bredbandsanslutningen.

    Comment


    • #3
      OK, misstänkte det. Men, vilken kapacitet krävs på datorn skulle du säga? Om vi ponerar att ett flertal listor skall kunna laddas ned (sedan 2000-01-01) på rimlig tid med win8.x?

      I övrigt, fungerar det ifall jag avbryter en laddning mitt i? Och sedan fortsätter en annan dag? Dvs om jag inte väljer alternativet att inte ersätta men kör samma tidslängd (känner nat av och hoppar över tidslängen som ev överlappar)?

      Comment


      • #4
        Det tar lång tid att bygga databaser, men en bra processor underlättar. i7 eller i5 funkar bra, och gott om minne, minst 4 GB. Också bra om datorns disk är defragmenterad, SSHD-diskar är flera gånger snabbare än allt annat och fungerar perfekt live. En viktig aspekt också när man laddar data är att brandvägg och virusprogram inte försöker realtidsskanna allt data som kommer in, det tar evigheter.

        Vi rekommenderar numera Win 10 (eftersom problemet med zoomning via mushjulet nu är löst) med endast Defender som skydd. Det fungerar perfekt till skillnad från tredjeparts-antivirus som alltid strular och gör datorn långsammare.

        Det går fint att avbryta laddningen mitt i, det instrument som laddas görs klart och därefter stoppas laddningen. När man fortsätter senare känner AT av vilka dagar och instrument som redan har data och hoppar över dessa. Man kan se på progress-indikatorn att den går snabbt fram till den punkt där man slutade sist.

        Comment


        • #5
          Om ni vill ha lite speed kan ni ju alltid testa https://www.softperfect.com/products/ramdisk/
          Se till att ha en stabil server och en stor UPS =)
          //M

          Comment


          • #6
            Nja, det är inte disken som är långsam utan processhastigheten när man skapar ny databas. Vinsten ligger i att den kan hantera stora mängder data snabbt när den väl är skapad. Dvs, flera tick per sekund per instrument - kanske 2000 instrument som en del samlar in. KS-servern tar in 2800 instrument i realtid. Inte många databaser som klarar det ens idag, vilket är lite ironiskt eftersom vi byggt vår differentialdatabas själva.

            Comment


            • #7
              Jag testa lite med min i7 3.8GHz 24GB RAM, SSD och tog 500 dagar data o ca 400 instrument, CPU ligger på 8-12% och nätverk vid nerladdning maxa på runt 10Mbit/s

              Skulle kunna testa i Labbet på jobbet med 4CPU o 20core i varje + hypertreading men tror inte det blir någon skillnad, den tar lite tid på sig.

              Några planer på en 64bit version, jag beta testar gärna =P

              //M

              Comment


              • #8
                Planer på 64 bit absolut, så fort vi hinner. Det skulle lösa problemet med 4 GB begränsning i Analyzer också. Klockhastigheten har större betydelse nu än antal kärnor eftersom den tråden bara belastar 1 kärna. Vi undersöker att utöka med fler trådar så att "hela" processorn kan utnyttjas effektivare.

                Comment


                • #9
                  64 bit mer än välkommet. Vad gäller databasen går det väl enkelt att lösa med en regelbunden backup. Det löser problem med hastigheten förutom den allra första gången.

                  Comment


                  • #10
                    Noe nytt om 64 bit?
                    Jeg har tidligere benyttet Amibroker 64 bit og den kjør mycket bra på optimering, even tick.
                    Kult om det kom på NAT snart

                    Comment


                    • #11
                      Vi arbetar på det men har ingen exakt tidsplan, det är omfattande och svårt att tidsuppskatta.

                      Comment

                      Working...
                      X