Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total krasch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Total krasch

Jag tror att problemet började igår kväll när jag satt och simulerade lite. Gjorde en simulering som gav ett ganska stort resultat vilket fick AT att krascha. Iom att simuleringsresultat låg uppe på den aktuella arbetsytan kraschade programmet igen såfort det startades upp på nytt. Efter lite pillande med data filerna kom jag fram till att ersätta innehållet i startupwsp.xml med en tom arbetsyta verkade fungera och jag kunde starta upp programmet. Gjorde en ny simulering med samma projekt i ett lite kortare intervall och sen kunde jag växla över till min riktiga arbetsyta igen och jag trodde problemet var löst. (möjligt att det också var det och det inte är alls relaterat till resterande)

Iaf när jag idag skulle jobba vidare började jag med att återställa lite filer i min "Workspaces" folder som jag flyttat rundor när jag labbade med gårdagens problem. När jag sen därefter växlade över till en av dessa arbetsytor fick programmet spel igen. Tänkte att jag återställer väl allt igen men så enkelt var det inte. En massa fel börjar nu dyka upp, programmet kraschar med lite olika felmeddelanden bland annat:

Error #: -920
    Error #: 90904
    Out of memory
    expr4parse

Codebase error
    u4freeDefault

I deblog syns felet:
    2016-05-12 21:52:42.593 Dll - Exception code=c0000005 Address=04b12349 Flags=00000000
    2016-05-12 21:52:42.593 otNew3 - exception - dbf=5b8eaac OMX Stock Err=183

Jag började testa att antal saker, men kan inte riktigt dra någon slutsats, det som funkar och inte funkar matchar inte riktigt...

- Lägger jag in min senaste backup på hela "ProgramData" mappen verkar felen försvinna, det går även bra att köra med den aktuella intraday(data) mappen.

- Radera AutostockTrader.ini så en ny default skapas verkar lösa problemet.

- Plocka endast AutostockTrader.ini från min backup hjälper inte. Här ser jag en märklig grej, med tanke på de två första punkterna hade jag väntar med att detta skulle räcka. (jag tar även arbetsytorna från backup för säkerhetskull)

En av skillnaderna mellan aktuell AutostockTrader.ini och den från min senaste backup är
    Aktuell -> Backup
    OMX Stock 13004668_1=-10,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 -> OMX Stock 13004668_1=0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0
    OMX Stock 13004668_3=0,0,5,0,0,0 -> OMX Stock 13004668_3=0,0,0,0,0,0

Tänkte först det kunde höra ihop med det som visas i Deblog, men som sagt att bara ändra detta löser inte problemet. Vad betyder dessa rader?

Blev en lite rörig fråga, med problemet i sig är lite rörigt just nu så svårt att undvika. Min lösning för stunden är att köra min backup med aktuell kursdata vilket är helt ok då den var ganska aktuell, men vill gärna gräva lite djupare i problemet med risken att det händer igen och försöka förstå vad som orsakar det.

Ajdå, kan det vara att diskutrymmet börjar ta slut? Jag skulle snarare gissa att det hjälper att radera projektfilerna i c:/programdata/autotraderbas/analyzer

ifall något gick snett med simuleringen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Ajdå, kan det vara att diskutrymmet börjar ta slut?
      God marginal på diskutrymmet, så tyvärr inte det.

Hände mig nyss en liknande sak. Växlade över till ett fiktivt konto som idag varit lite väl aktivt ~17000 avslut tror jag det låg på, tog några sekunder sen blev det krasch igen när avsluts listan skulle populeras. Datorn har normalt sätt inga problem med stora datamängder, öppna en stor textfil går smidigt osv. men såfort jag i AutoTrader får en större lista verkar det ledda till krasch. Kan inte direkt minnas jag haft detta problem tidigare, denna mängden avslut kanske inte är så vanligt iofs men gigantiska simuleringar med avseende på alldeles för många affärer råkar man ju göra då och då. Efter en sån här krasch går det inte att starta programmet längre utan blir diverse fel direkt vid uppstart.

Finns det något sätt att manuellt tömma dagens avslut genom att modifiera någon fil?

Comment

Ajdå, man kan ju prova att döpa om TRANS.dbf och MESS.dbf, samt radera alla filer som slutar på .CGP och .NTX. Starta igen och se om det öppnar som vanligt.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
          Ajdå, man kan ju prova att döpa om TRANS.dbf och MESS.dbf, samt radera alla filer som slutar på .CGP och .NTX. Starta igen och se om det öppnar som vanligt.
          Japp det hjälpte, tack. (var tvungen att även radera MESS.dbt om jag tog bort MESS.dbf filen)

Sen är frågan hur mycket jag förlorar på att radera transf filen, antar att aktiva stoplosser och liknande kommer bli påverkade. Kanske kan testa att växla tillbaka till gamla filen när klockan går över tolv och listan rensas automatiskt (eller kanske dröjer till börsöppning blev lite osäker nu).

I övrigt har du nån teori om det är programmet i sig som har lite tungt att presentera längre listor, eller det är mitt system som orsakar problem? Tänker egentligen är ju 17k rader ingenting i jämförelse med att rita upp 4000 dagar i 30min upplösning vilket går ganska rappt.

Comment

Ok, då är vi på rätt spår. Du kan ju prova att lägga tillbaka TRANS.dbf och radera indexeringsfilerna igen. Startar det då är alla stoppar intakta, men precis som du säger så finns inga transaktioner att utgå ifrån om man byter TRANS. Innehaven hittas på nytt, men scripten vet inte när de köptes. Svårt att säga vilket som fått det att krascha, jag tror inte heller att 17000 transar får det att välta, även om det är rejält mycket. 4000 dagar är en annan femma, det är designat för att klara stora mängder data, transaktionslistan är väl kanske inte tänkt att bli så lång. Kan vara något med minne som fylls. Finns det något loggat i applogg.txt?

Comment

Blev krasch igen när jag gick tillbaka till gamla TRANS.dbf. Just denna kraschen skriver inget i AppLogg.txt men där är lite från tidigare ikväll som kanske är relaterat till detta.

Kod:
              2016-05-19T21:05:05 An unhandled exception(3) occurred. The error is: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
              StackTrace:   vid ATApp.AktivaOrder.cbSetOrdersRows(String strText)

2016-05-19T21:11:32 An unhandled exception(3) occurred. The error is: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
              StackTrace:   vid System.Windows.Forms.Internal.IntUnsafeNativeMethods.DrawTextExW(HandleRef hDC, String lpszString, Int32 nCount, RECT& lpRect, Int32 nFormat, DRAWTEXTPARAMS lpDTParams)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.IntUnsafeNativeMethods.DrawTextEx(HandleRef hDC, String text, RECT& lpRect, Int32 nFormat, DRAWTEXTPARAMS lpDTParams)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.WindowsGraphics.DrawText(String text, WindowsFont font, Rectangle bounds, Color foreColor, Color backColor, IntTextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.WindowsGraphics.DrawText(String text, WindowsFont font, Rectangle bounds, Color color, IntTextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.TextRenderer.DrawText(IDeviceContext dc, String text, Font font, Rectangle bounds, Color foreColor, TextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewTextBoxCell.PaintPrivate(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, Object formattedValue, String errorText, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts, Boolean computeContentBounds, Boolean computeErrorIconBounds, Boolean paint)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewTextBoxCell.Paint(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, Object value, Object formattedValue, String errorText, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewCell.PaintWork(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewRow.PaintCells(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle rowBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates rowState, Boolean isFirstDisplayedRow, Boolean isLastVisibleRow, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewRow.Paint(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle rowBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates rowState, Boolean isFirstDisplayedRow, Boolean isLastVisibleRow)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.PaintRows(Graphics g, Rectangle boundingRect, Rectangle clipRect, Boolean singleHorizontalBorderAdded)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.PaintGrid(Graphics g, Rectangle gridBounds, Rectangle clipRect, Boolean singleVerticalBorderAdded, Boolean singleHorizontalBorderAdded)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.OnPaint(PaintEventArgs e)
                 vid System.Windows.Forms.Control.PaintWithErrorHandling(PaintEventArgs e, Int16 layer)
                 vid System.Windows.Forms.Control.WmPaint(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
                 vid Ӡ.೜.௜(Message& ௗ)
                 vid Ӡ.ᅲ.ซ(Message& ௗ)
                 vid Ӡ.ᅲ.WndProc(Message& m)
                 vid Ӡ.೜.OnMessage(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

2016-05-19T21:11:35 An unhandled exception(3) occurred. The error is: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
              StackTrace:   vid System.Windows.Forms.Internal.IntUnsafeNativeMethods.DrawTextExW(HandleRef hDC, String lpszString, Int32 nCount, RECT& lpRect, Int32 nFormat, DRAWTEXTPARAMS lpDTParams)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.IntUnsafeNativeMethods.DrawTextEx(HandleRef hDC, String text, RECT& lpRect, Int32 nFormat, DRAWTEXTPARAMS lpDTParams)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.WindowsGraphics.DrawText(String text, WindowsFont font, Rectangle bounds, Color foreColor, Color backColor, IntTextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.Internal.WindowsGraphics.DrawText(String text, WindowsFont font, Rectangle bounds, Color color, IntTextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.TextRenderer.DrawText(IDeviceContext dc, String text, Font font, Rectangle bounds, Color foreColor, TextFormatFlags flags)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewTextBoxCell.PaintPrivate(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, Object formattedValue, String errorText, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts, Boolean computeContentBounds, Boolean computeErrorIconBounds, Boolean paint)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewTextBoxCell.Paint(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, Object value, Object formattedValue, String errorText, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewCell.PaintWork(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle cellBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates cellState, DataGridViewCellStyle cellStyle, DataGridViewAdvancedBorderStyle advancedBorderStyle, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewRow.PaintCells(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle rowBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates rowState, Boolean isFirstDisplayedRow, Boolean isLastVisibleRow, DataGridViewPaintParts paintParts)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridViewRow.Paint(Graphics graphics, Rectangle clipBounds, Rectangle rowBounds, Int32 rowIndex, DataGridViewElementStates rowState, Boolean isFirstDisplayedRow, Boolean isLastVisibleRow)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.PaintRows(Graphics g, Rectangle boundingRect, Rectangle clipRect, Boolean singleHorizontalBorderAdded)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.PaintGrid(Graphics g, Rectangle gridBounds, Rectangle clipRect, Boolean singleVerticalBorderAdded, Boolean singleHorizontalBorderAdded)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.OnPaint(PaintEventArgs e)
                 vid System.Windows.Forms.Control.PaintWithErrorHandling(PaintEventArgs e, Int16 layer)
                 vid System.Windows.Forms.Control.WmPaint(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.DataGridView.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
                 vid Ӡ.೜.௜(Message& ௗ)
                 vid Ӡ.ᅲ.ซ(Message& ௗ)
                 vid Ӡ.ᅲ.WndProc(Message& m)
                 vid System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

2016-05-19T21:11:40 An unhandled exception(3) occurred. The error is: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
              StackTrace:   vid ସ.ԃ.DrawTextW(IntPtr hDC, String lpString, Int32 nCount, প& lpRect, UInt32 uFormat)
                 vid ӕ.౤.ಠ(String ಔ, న ௪, ஞ ಕ, ଒ ಡ, UInt32 ಖ)
                 vid ੿.ᐓ.ಠ(౤ ௩, ይ ඐ, న ௪, ஞ ಕ, String ಔ, UInt32 ಖ, Boolean ᐕ, ଒ ಡ)
                 vid Ӡ.ᆍ.ሱ(౤ ௩, String ಔ, న ௪, ஞ ಕ, UInt32 ಖ, ଒ ଐ, ႊ ൈ)
                 vid Ӡ.ႆ.ด(౤ ௩, న ௪, న ௫)
                 vid Ӡ.ႆ.ซ(Message& ௗ)
                 vid Ӡ.ႆ.WndProc(Message& m)

Comment

Working...
              X