Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Telia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Telia

Telia verkar har bytt symbol och det finnas två symboler på Large Cap. TLSN och TELIA. Båda samlar in data, men skiljer sig.

Den nya ticker är TELIA och vi har flyttat över all historik till det IDt på servern så att man kan tanka ner. TLSN kan man radera.

Comment

Efter att ha raderat TLSN och bytt till TELIA dyker den efter ett tag upp igen på Large Cap och i simuleringar.

Comment

Hm, det låter som att den skapas igen vid den automatiska list-skanningen var tredje dag. Men jag provade nu på en installation att söka hela LargeCap och då kommer bara den nya TELIA med. Är den raderad via ENTER > Radera?

Comment

Raderad med enter för några dagar sedan. Vet ej när den kom tillbaka?

Edit: Får hålla koll på att den inte dyker upp igen.
          Last edited by Henric; 2016-08-25, 17:26.

Comment

Du kan också rensa i ini-filen AutostockTraderT.ini, där ligger ticksize-tabell och NN-identifier etc.

Comment

Samma sak hände med Oriflame för en tid sedan. Finns det möjlighet att ladda över data på samma sätt som Telia?

Comment

Ok, det kan vara gamla matchningar som ligger i XLID-tabellen, vi håller på att prova kommandon för att redigera dessa via centralkonfiggen. Men det går fint att styra över all historik för Oriflame på Kundservice.

Comment

Är historiken för Oriflame flyttad till nya symbolen? Jag fick in líte data för 2010 och sedan börjar resten i juni 2015.

Comment

Nix, inte ännu, vi försöker hitta ett sätt att byta namn på ID ute hos användarna transparent. Vilket ID har du på aktien om du klickar ENTER?

Comment

Id = ORIF

Edit: Det blir inga problem för mig då jag kör varje år för sig. Däremot bra om den finns med historiskt. Vad händer då en symbol försvinner, uppköpt, avlistad, etc?
                      Last edited by Henric; 2016-08-31, 12:19.

Comment

Ok, det är också gammalt men fungerar tack vare en korsreferens i XLID.dbf, så vi ska försöka byta namn till bara ORI som den heter nu.

Symbolbyten hanteras inte aktivt nu, dvs om ett ID byter till ett annat ID men ligger kvar på samma lista läggs den upp automatiskt, men historiken läggs inte över per automatik.

Comment

Det jag syftar på aktier som avnoteras eller byter lista. Detta för att undvika survival bias. Om man kör Large cap ska tex Fingerprint inte finnas med innan den flyttas upp. Det kan bli svårt utan att själv styra. Däremot bör aktier som avnoteras av någon anledning finnas kvar. Går det att lägga upp en egen lista och om en aktie avnoteras finns all historik kvar, dvs att den inte per automatik raderas.

Comment

Det är så det fungerar nu, FING dyker upp i LargeCap när den hamnar där. Det görs en generell listsökning var tredje dag för Large/Mid/Small-listorna, och aktier som byter lista hamnar automatiskt i rätt lista inom tre dagar. Om en aktie avnoteras ligger all historik kvar.

Comment

Working...
                            X