Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Företagsägare kapitalförsäkring bokföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Företagsägare kapitalförsäkring bokföring?

Tja,
    Någon som har kapitalförsäkring via företag, jag har en men funderar på hur man ska bokföra det, tex om jag sätter in 100k ska man bokföra försäkringens värde 100k och sedan varje månad bokaföra värdet eller bokför man när man plockar ut pengar eller i slutet på året?
    //Marcus

Så slipper jag förklara :-) http://www.bokforingstips.se/artikel...sakringar.aspx
    Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
    Alf Johansson, alias
    Börsapan

Comment

Ok, tack.
      Som jag förstår det så bokförs varädet på försäkringen när pengarna sätts in och har man inte tagit ut något så behöver man inte bokföra det heller om det inte minsktat i värde för då behöver man bokföra det eller tagit ut medel från försäkringen.
      Dok så ska man skriva en not i årsredovisningen om kapitalförsäkringen tex ingående värde samt att den stigit med xx% enligt god redovisningsprincip.

Xdaytrader: har vi tolkat det på samma sätt?

Nu ska jag bara komma på hur jag med ETP-Link kunna handla från 2 konton handla tex Raptor.
      Funderar oxå på att skaffa ISK på Nordnet för kidzen o köra lite robotar

//M.
      Happy trading

Comment

Ursprungligen postat av trexen Visa inlägg
        Ok, tack.
        Som jag förstår det så bokförs varädet på försäkringen när pengarna sätts in och har man inte tagit ut något så behöver man inte bokföra det heller om det inte minsktat i värde för då behöver man bokföra det eller tagit ut medel från försäkringen.
        Dok så ska man skriva en not i årsredovisningen om kapitalförsäkringen tex ingående värde samt att den stigit med xx% enligt god redovisningsprincip.

Nu ska jag bara komma på hur jag med ETP-Link kunna handla från 2 konton handla tex Raptor.

//M.
        Happy trading
        Jag kör 1st ISK till mig själv, 1st KF för barnen, 1st KF för min guddotter, 2st Företags-KF och 1st KF med fullmakt för min syster. Raptor är påkopplad på min ISK, syrrans KF, och båda Företagsägda KF:arna. Fungerar finfint - ett fiktivt konto för varje skarp konto, skulle kunna ha samma men har valt att separera dom pga olika exponering. Har valt en nummerserie samt dokumenterat ETP-link-IDt för varje konto i en excelfil. En liten rek bara, kör KF till barnen. Jag har gjort så att jag har skrivit mina två barn som förmånstagare, 50% vardera. Skatten dras kvartalsvis direkt från depån, riktigt smidigt.

Comment

Ursprungligen postat av trexen Visa inlägg
          Ok, tack.

//M.
          Happy trading
          Yes det stämmer i princip. Det finns dock en del att tänka på, är det en finansiell anläggningstillgång eller kortfristig placering, är bolaget ett K1, K2 eller K3 bolag, du bör ha en separat reskontra för försäkringen mm. Kolla med någon bokföringskunnig som kan reglerna kring KF i AB då det kan finnas individuella skillnader. Generellt sett så är det bara lönsamt om du har övervinster i bolaget som du vill investera, annars är en privat KF att föredra. Till pension i bolaget är den bra.

Lycka till och happy trading själv
          Alf Johansson, alias
          Börsapan

Comment

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
            Jag kör 1st ISK till mig själv, 1st KF för barnen, 1st KF för min guddotter, 2st Företags-KF och 1st KF med fullmakt för min syster. Raptor är påkopplad på min ISK, syrrans KF, och båda Företagsägda KF:arna. Fungerar finfint - ett fiktivt konto för varje skarp konto, skulle kunna ha samma men har valt att separera dom pga olika exponering. Har valt en nummerserie samt dokumenterat ETP-link-IDt för varje konto i en excelfil. En liten rek bara, kör KF till barnen. Jag har gjort så att jag har skrivit mina två barn som förmånstagare, 50% vardera. Skatten dras kvartalsvis direkt från depån, riktigt smidigt.
            Som Walle säger, en egen ISK med barnen som förmånstagare är en bra lösning, i alla fall med dagens gåvo/arvsskatt. Skriver du innehavet på barnen är det deras pengar trots att du är förmyndare.
            Alf Johansson, alias
            Börsapan

Comment

Working...
            X