Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autotrader på Linux, hur gör ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Autotrader på Linux, hur gör ni?

Tänkte prova om ngn av er på forumet har lite info om hur man kan lyckas få igång Autotrader på en burk med linux. Tex genom PlayonLinux(bygger på wine) eller wine direkt.

Frågade Rickard om han visste men han visste inte specifikt mer än att det fungerade på Mac genom ngn typ av emulator. Är det någon som kör det på Linux å isåfall hur och med vilka inställningar?

Jag kör med en Windows VM i Virtualbox på min Laptop. Har inte testat med Wine.

Comment

Jag tror att Wine kan vara lite på egen risk. Jag skulle själv inte köra det, utan hade istället för en en ren Windows via typ Virtualbox eller KVM-QEMU eller liknande. Kör själv Win10 i Virtualbox på min Ubuntu-server och Parallells Desktop på mina Mac's. Fungerar hur bra som helst :-)

Comment

Ah det är klart, en vm med windows på. Tänkte spara mig licenskostnaden nämligen därav försöket med wine å dylikt.

Parallells Desktop, bygger inte den på just wine fast moddad såklart?

Comment

Ingen aning faktiskt vad Parallells har för grundplattform, den fungerar kanon på Mac iaf.

Du kan köra Win10 olicensierat, finns en del begränsningar då men du kan fortfarande köra OSet. Jag har Pro-licens till mina Win10 men det är visserligen via jobbet, så jag förstår om man inte vill pröjsa licensen, för det är ingen rolig kostnad. Till Linux skulle jag rekommendera Virtualbox om man inte vill köpa typ VMWare eller annat. KVM kan kanske vara lite för komplicerat för att bara köra en virtuell Win.

Så du kan faktiskt dra upp en Win10 kostnadsfritt, Virtualbox och Win10 utan licens. Finns ISOs på Win10 (pro iaf) att dra ned från Microsoft. Annars går det ju alltid att kolla i elektronikhäcken från någon IT-avd som kastat en och annan laptop, där lappen med typ en Win7-licensnyckeln står hehe. Det är helt lagligt enligt Microsoft att flytta licensen hur mycket du vill, kravet är bara att du får endast köra licensen på 1st dator samtidigt, ja givetvis om man inte kör VLSC, då är det andra regler.

Comment

tack för svaret!
            Ger mig bra guidning på lösning för mig!
            jag råkar drifta ett vmware kluster så skall prova lite

Comment

Gött då är du med på banan :-) Kör Hyper-V datacentre själv i Windows Server 2012 R2. Hemma kör jag Ubuntu Server med några VMs.

Comment

Working...
              X