Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utdelande index Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Utdelande index Sverige

Hittar inget index som inkluderar utdelningar?

Edit: Fel i rubriken. Ska vara inkluderar utdelningar.
    Last edited by Henric; 2017-09-15, 15:29.

Omxspi ska inkludera utdelning.

Comment

OMXS30 terminen tar ju hänsyn till att de ingående aktierna kommer att sjunka med det utdelande beloppet under aktuell termins löptid.
      1) Du tar OMXS30 index och subtraherar terminen måndagen första veckan då den är future (föregående termin är inlöst).
      2) Sedan adderar du denna skillnad till OMXS30 indexet så får du index inklusive utdelningar.

mvh
      Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
        Omxspi ska inkludera utdelning.

Jag läste på nätet och Omxspi inkluderar inte utdelningar(inte officiella sidor). På Nasdaqomxnordic står det att index med PI är prisindex och GI inkluderar utdelningar.

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        OMXS30 terminen tar ju hänsyn till att de ingående aktierna kommer att sjunka med det utdelande beloppet under aktuell termins löptid.
        1) Du tar OMXS30 index och subtraherar terminen måndagen första veckan då den är future (föregående termin är inlöst).
        2) Sedan adderar du denna skillnad till OMXS30 indexet så får du index inklusive utdelningar.

mvh
        Bertil
        Jag ska ha ett index som inkluderar utdelningar som jämförelse i script. Det blir lite väl jobbigt att blanda in en massa terminer, även om det skulle fungerar som en bra uppskattning. Sedan om räntan är högre kommer terminen och index skilja mer oavsett utdelningar.

Comment

Det gick att fiska upp OMXSGI från feeden faktiskt, så vi har lagt ut en konfig nu som laddas efter nästa omstart av Autotrader. Nu ligger OMXSGI tillgängligt att lägga upp i listan Starta > Sök upp nya instrument > Alla index

Bocka för OMXSGI och lägg upp. Gå till Inställningar > Egna grupper med instrument och modifiera listan Index Sthlm och lägg till OMXSGI. Starta om programmet så ska feeden komma igång.

NasdaqOMX hade EOD-data från 2008 någonstans, så det går att importera enligt videoklippet: https://www.youtube.com/watch?v=1vrGYomL29A

Bifogat fil med EOD-data (fick rätta ett par nollvärden etc). OBS öppningskurser finns inte hos NasdaqOMX för index så man får välja kolumnordning:

Datum, High, Low, Close, Ignore, Ignore, Ignore

Attached Files

Comment

Snyggt.

Finns omxs30gi?

Comment

http://www.nasdaqomxnordic.com/index...t=SE0002402800

Comment

Jag menar om det finns någon datafeed.

Comment

Den fanns, konfiggen som ligger ute nu lägger in den. Behövs omstart, vänta 5 min, starta om igen. Därefter syns indexet bland möjliga att lägga upp.

Comment

Jag har gjort proceduren 2 gånger. Varken omxsgi eller omxs30gi kommer in?

Comment

Hm, kanske inte kör senaste programversionen? Det är kodat för att bara uppdateras i den.

Comment

Så klart. Omxgi kom in. omxs30gi kom inte in?

Comment

Det heter olika på NasdaqOMX och APIet men ska vara samma index såvitt jag kan se.

Comment

Jag tror omxsgi är ett brett index. Samma aktier som omxspi fast med utdelningar. Inte hela värden, men vore fint med omxs30 med utdelningar.

Comment

Hm, ska forska vidare, kan ju stämma såklart.

Comment

Working...
                              X