Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Analys på alla aktier i NAT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Analys på alla aktier i NAT

    Jeg ønsker å teste en modell på alle large-mid-small OMX aktier.
    Jag vet inte om det fins data for alle aktiene i min tidsperiod.
    Vil analysbänken krasja om det inte fins data, og hur kan man identifisere de aktier osm inte har data, og dermed inte haka av dessa?

  • #2
    Allt beror på vilken tidsperiod du vill ha i körningen. Det kommer förmodligen inte att fungerar att köra alla aktier. Det blir för mycket data och analysbänken kommer inte att komma i gång eller avsluta körningen efter ett tag. Då för man köra kortare perioder eller minska antalet aktier.

    Om det saknas data för ett instrument under körperiodern kommer ett meddelande upp och körningen kommer inte påbörjas. Det behöver inte finnas data för hela körperioden.

    Jag vet inget bra sätt att identifiera de aktier som saknar data. Antingen visuellt i diagram eller "try and error". Efterlyser en funktion som antingen visar vissa aktier som saknar data eller att körningen påbörjas ändå med ett meddelande av vilka aktier som saknar data.

    LargeCap har data lång tid tillbaka. Jag vet inte när mid- och smallCap började samlas in.

    Mitt råd är att du måste vara beredd att lägga ner MYCKET tid om du ska köra omfattande körningar på många aktier. Ska aktier som finnas med idag inkluderas även om de inte var med på en lista tidigare och tvärtom. Splittar, intradag-spikar, utdelningar mm. Skarvningar när man delar upp körningar på fler perioder, etc.....

    Vi väntar på nya simulatorn som ska få större kapacitet. Kanske är värt att vänta????

    Comment


    • #3
      Ett sätt att testa om man har EOD-data är i Kalkylforskaren:

      Lägg en kolumn för 1 år:

      not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),255))


      Lägg till kolumn nr 2 för att testa tex 3 år:

      not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),770))



      Kolumn för 5 år:

      not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),1300))


      Kolumn för 10 år:

      not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),2600))


      och för 15 år:

      not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),3800))


      Svaret markeras med 1 om data finns, annars noll.

      Comment


      • #4
        Om man vill analysera EOD kan många fler aktier tas med. Behöver dock inte fungera intradag även om signalscripten är i dagsupplösning. Med de senaste prisscripten fick jag konstiga signaler då EOD pris användes när aktier saknade data intradag.

        Om en aktie saknar data x-antal perioder bakåt trunkeras medelvärden, etc. Tex när en aktier är nyintroducerad. Det löste jag på liknande sätt fast några dagar emellan. Tex om ma50 används får inte c vara lika med aref(c,53) och aref(c,50).

        Edit: Det är ju ett utmärkt sätt att grovsortera och minska detektivarbetet.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
          Ett sätt att testa om man har EOD-data är i Kalkylforskaren:

          Lägg en kolumn för 1 år:

          not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),255))


          Lägg till kolumn nr 2 för att testa tex 3 år:

          not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),770))



          Kolumn för 5 år:

          not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),1300))


          Kolumn för 10 år:

          not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),2600))


          och för 15 år:

          not(hhv(eqv(d,aref(d,1)),3800))


          Svaret markeras med 1 om data finns, annars noll.

          Snygt. Skal testa

          Comment


          • #6
            Hur lagar man en ny kalkyl? Finns det en instruksjon? Sparar man koden i skript?

            Comment


            • #7
              Lite dåligt med instruktioner där faktiskt. Men det är i princip bara att klicka på Ny, sätta ett namn och lägga till kolumner. Ett script per kolumn. Spara kalkylen och välj vilka listor den ska köras på i fliken Urval.

              Comment


              • #8
                Men hur legger man til kolumner og hvor skriver man skripten?

                Comment


                • #9
                  Rikard, kan du legge inn denne kalkylen som en update?
                  Sikkert flere som ønsker dette.

                  Comment

                  Working...
                  X