Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad index-termin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skillnad index-termin

I onsdags då jag började att handla OMXS308D terminen så hade den redan tagit hänsyn till estimerade utdelningar. Idag dök OMXS30 ca 10 punkter (antagligen pga utdelningar) medan terminen rörde sig mycket lite från gårdagens close.

Vi har ju tidigare fastställt att minisarna i princip handlas exklusive utdelning så i dem skall det väl inte heller vara några hack.

Nu till min undran. De flesta strategier analyserar ju index, så i fallet med idag skulle ju strategin kunnat trigga på indexet medan underliggande inte rörde sig alls. Det är väl sådana smällar man får ta antar jag...

Själv analyserar jag ju terminen samt handlar terminen så jag berörs inte alls av denna problematik.

mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2018-03-16, 10:08.

Du ska ha en eloge för att simulera på terminen med terminsbyten. Det är det mest korrekta sättet. Jag gjorde så tidigare och det är mycket jobb. Det blir fel mentalt att analysera index exklusive utdelningar och handla terminen eller minifuture. Samtidigt borde det vara rätt eftersom att både analysen och handel sker exklusive utdelningar. Det blir inget systematiskt fel. Det fungerar att analysera terminen i ganska kortsiktig handel. Det finns dock några problem. Historiken innan bytet kan vara spretig och att det inte går att använda tex längre medelvärden. I och för sig kan man ta in index som extraobjekt, men kan ändå bli fel vid utdelningar. Fler åsikter och kommentarer.

Edit: Helt rätt Bertil. Jag menar själva analysen och om det blir en signal på en utdelningsrörelse. Visst enskilda dagar kan bli fel. Om index inklusive utdelningar en dag är oförändrad medan den gapar ner 1% exklusive utdelningar blir det en +/- diff mellan analysen och live beroende på position från gårdagen. Själva rörelsen intradag påverkar väl inget. Det borde jämna ut i sig så länge man inte cf och bara blankar. De flesta strategier har en long bias att det faktiskt är en nackdel i analysen. Inte perfekt. Man skulle kunna ha en offset på kursen i utdelningstider.
    Last edited by Henric; 2018-03-16, 11:00.

Comment

Working...
    X