Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BAYN och BAYN

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• BAYN och BAYN

Obs detta handlar INTE om
    BAYN =BollingerbandAllYouNeed
    utan om Bayn Europe AB som handlas på First North med förkortningen BAYN
    Samt Bayer AG som handlas på Xetra också med förkortningen BAYN.

NAT blandar ihop dessa båda aktier!!
    Om ni tittar i instrumentgruppen DAX-Xetra så brukar BAYN ligga där ensam och det är inte Bayer som det borde vara utan Bayn Europe AB.
    Jag har försökt att få bort denna och istället lägga till Bayer AG, men efter någon omstart av NAT så har Bayn Europe AB gjort override på Bayer AG. Detta är mycket irriterande! Önskar att detta löses!
    Tack,tack
    mvh
    Bertil

Hm, prova att radera båda via Inställningar > Grunduppgifter för alla instrument. Starta om och lägg upp på nytt.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Hm, prova att radera båda via Inställningar > Grunduppgifter för alla instrument. Starta om och lägg upp på nytt.
      Lätt för dig att säga. Då jag öppnar Grunduppgifter för alla instrument (ca 4500 st) så går NAT ner sig och startar om...

mvh
      Bertil

Comment

Huh? Då har du fått nåt junk i databasen. Gissar Paper.dbf. Kanske blir nödvändigt att byta den.

Comment

Gjorde en kopia på Paper.dbf och tog bort en tomrad, men då försvann nästan alla instrument i tabellerna.
          Jag får nog nöja mig med NAT som det är just nu för mig.

mvh
          Bertil

Comment

Tyska BAYN är ju viktat 8.95 % i DAX indexet och det hade varit bra om det fungerade.
            Jag kan ju ha med BAYN i en egen lista och sedan högerklicka för att få upp data för detta instrument. Där kan jag ändra till Xetrabörsen och att valutan är EUR, kan även ändra till grupp 65. Antar att recno är raden i paper tabellen den har jag inte ändrat.

Är det någon av er som har realtid på tyska aktier som får kurserna att fungera för BAYN? Kursen är just nu runt €95.

undrar
            Bertil
            Last edited by Bertil; 2018-07-03, 10:36.

Comment

Det ska i princip räcka att radera båda instrumenten, starta om och lägga upp igen. Men med tanke på problemen ovan kanske det inte fungerar i så fall. Prova att radera via ENTER så att du får upp Basuppgifter.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                Det ska i princip räcka att radera båda instrumenten, starta om och lägga upp igen. Men med tanke på problemen ovan kanske det inte fungerar i så fall. Prova att radera via ENTER så att du får upp Basuppgifter.

Jo jag har testat att radera via enter. Då jag sedan tittar i "lägg till nya instrument" så är båda två BAYN redan upplagda som delvis. Om jag då lägger till Bayn från Xetra så läggs båda BAYN upp. Då jag tittar i tabellen för att lägga upp egna grupper med instrument så står det att BAYN är en nytillkommen tysk aktie. Men då jag sedan högerklickar på BAYN i gruppen så är det en Stockholmsaktie. Jag ändrar där till Xetra och EUR mm enligt ovan, men det kommer ingen kursuppdatering.
                I Paper.dbf ligger de båda BAYN:a sist i tabellen. Skall ändra ikväll så att recno pekar på den andra BAYN i Paper.dbf tabellen. Detta få jag greja med i min reservmaskin.
                mvh
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2018-07-03, 10:49.

Comment

Ok, då kan det ligga en korsreferens i XLID.dbf som måste bort. Jag ska undersöka.

Comment

Något nytt?
                    undrar
                    Bertil

Comment

Sökte genom XLID men hittade inget konstigt, så jag provade att först lägga upp BAYN på tyska marknaden, dvs välj Tyskland och sök på BAYN. Lägg upp den som heter BAYN(4) och starta om programmet. Därefter efter lade jag upp den svenska som heter bara BAYN och startade om. Nu får den svenska kurser men jag har inte Xetra påslaget så ser inte om den tyska fungerar, men det ser korrekt upplagt ut med unika Rec Nr etc.

Comment

Skulle någon av er som INTE har kurser för tyska aktier titta i gruppen Xetra-DAX om det finns några anslutna aktier. För mig låg där svenska BAYN med som default. Hur är det för er?
                        mvh
                        Bertil

Comment

Tidigare kunde jag inte helt radera Bayn utan de var delvis upplagda. Nya DLL-versionen 12.0.0.2 gör att jag kan radera helt och lägga upp på nytt.
                          Idag har det funkat med tyska Bayn vilken jag vill hålla koll på.
                          Hoppas att problemet i denna tråd är löst nu.

mvh
                          Bertil

Comment

Man skall inte ropa hej förrän man sitter på bäckenet eller vad det nu heter.
                            Idag vid uppstart kopplades den tyska BAYN bort och den felaktiga svenska BAYN tillbaka grrr. Systemet gör en sammanblandning då det fått för sig att den svenska BAYN handlas i EUR.

mvh
                            Bertil
                            Attached Files

Comment

Nu har jag lagt in tyska BAYN igen (får se om det ligger kvar imorgon).

Då jag gör ett diagram på BAYN så ser man att svenska BAYN och tyska BAYN ligger i samma dataserie. Vilket som läggs in beror på vilken som för tillfället ligger vald. (jag väljer alltså in tyska BAYN men vid dagens uppstart skrivs det över med svenska BAYN.

mvh
                              Bertil
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X