Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BAYN och BAYN

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Då jag lägger in tyska Bayn så ligger den kvar korrekt ända till
    08:57 Standard börslistor ombyggda - ladda om arbetsyta för att slå igenom

Då hamnar svenska Bayn i min egenbyggda börslista och jag får vara snabb att radera den och lägga in tyska Bayn.

Kan inte någon vara vänlig att öppna listan Xetra-DAX och kolla om inte Bayn ligger där. Om kursen är runt 3 så är det svenska Bayn, är kursen runt 60 så är det tyska Bayn.

mvh
    Bertil

Comment

Om du kör DLL-version 12.0.0.02 ska det gå att radera båda aktierna och starta om programmet, alla kopplingar och ticksize-data tas bort. När man lägger upp aktierna på nytt borde det bli rätt, och de borde få olika ID dessutom.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
        Om du kör DLL-version 12.0.0.02 ska det gå att radera båda aktierna och starta om programmet, alla kopplingar och ticksize-data tas bort. När man lägger upp aktierna på nytt borde det bli rätt, och de borde få olika ID dessutom.
        Det är ju detta som jag måste göra varje gång Standard börslistor byggs om !
        Då ombyggnaden av börslistor lagt in svenska Bayn så tar jag bort den och väljer in Tyska Bayn på plats 4+ESH då kommer även Bayn på plats 11+ESHM (svenska?) in automatiskt. Detta gör dock ingenting utan jag väljer in tyska Bayn (den svenska syns inte i listan) och allt är frid och fröjd tills nästa gång den automatiska ombyggnaden av börslistorna sker.
        Kan inte någon vara snäll att titta i Xetra-DAX listan och se om Bayn ligger där och i så fall vilken Bayn det är? Snälla, tack tack.

mvh
        Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
          Det är ju detta som jag måste göra varje gång Standard börslistor byggs om !
          Då ombyggnaden av börslistor lagt in svenska Bayn så tar jag bort den och väljer in Tyska Bayn på plats 4+ESH då kommer även Bayn på plats 11+ESHM (svenska?) in automatiskt. Detta gör dock ingenting utan jag väljer in tyska Bayn (den svenska syns inte i listan) och allt är frid och fröjd tills nästa gång den automatiska ombyggnaden av börslistorna sker.
          Kan inte någon vara snäll att titta i Xetra-DAX listan och se om Bayn ligger där och i så fall vilken Bayn det är? Snälla, tack tack.

mvh
          Bertil
          Snälla, snälla! Kan inte någon förbarma sig och titta efter i listan Xetra-DAX för att kolla om svenska Bayn ligger där av misstag.
          Tyska Bayn utgör över 8% av DAX och är en av de viktigaste aktierna där. Problemet uppkommer alltså varje gång Standard börslistor byggs om och det är inget som jag kan påverka utan jag får bara städa upp någon minut efter varje gång det sker.

mvh
          Bertil

Comment

Gör så här:

Gå till inställningar > Grunduppgifter för alla instrument
            Leta upp de båda BAYN-aktierna och kolla vilken grupp de får, samt vilket ID de har.

Jag gissar att det blir olika men att något kolliderar i XLID-tabellen. Brukar gå att fixa genom att klicka ENTER och radera BÅDA aktierna, starta om och lägga upp på nytt.

PS: Här får tyska BAYN(4) grupp 65 och svenska grupp 35 så helt korrekt.
            Last edited by Rikard Autostock; 2019-03-28, 09:34.

Comment

Hmm. Då jag raderar Bayn och väljer Bayn 4+ESH (tyska Bayn) så får jag på köpet Bayn 11+ESHN (svenska Bayn) men i listan av instrument att välja in till egen grupp har jag bara med tyska Bayn. Rikard, du kan väl kolla att bara välja EN Bayn och sedan göra om sökningen och se om inte du också får den andra Bayn på köpet.
              Allt är frid och fröjd tills den automatiska ombyggnaden av listor sker (varannan dag?). Då ersätts tyska Bayn med svenska Bayn. Då måste jag göra om proceduren enligt ovan.
              Snälla, snälla. Kolla i listan Xetra-DAX och se vad som ligger där. För mig låg svenska Bayn där som enda aktie som default. Det sker ju något knas då ombyggnaden av standardlistor sker. Det är alltså vid ombyggnaden av standardlistor som svenska Bayn gör override på tyska Bayn.
              Som sagt enda standardlistan där Bayn ligger är väl Xetra-DAX. Om Rikard tar bort Bayn ur den listan tror jag att ombyggnaden av standardlistor kommer att gå igenom utan att problemförväxlingen sker.

mvh
              Bertil
              Attached Files
              Last edited by Bertil; 2019-03-28, 10:23.

Comment

Jag har tyska BAYN i min Xetra-lista och svenska BAYN i First North övriga, och jag kör ju automatisk ombyggnad var 3:e dag. Jag gissar att något antingen är knas i ini-filen under [RunListCheck] eller att du har någon gammal korsreferens kvar i XLID.dbf

Vilken DLL-version kör du?

Med de senare ska alla kopplingar tas bort om man raderar aktie och startar om programmet. Raderar man båda aktierna och startar om borde det absolut läggas upp rätt igen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Jag har tyska BAYN i min Xetra-lista och svenska BAYN i First North övriga, och jag kör ju automatisk ombyggnad var 3:e dag. Jag gissar att något antingen är knas i ini-filen under [RunListCheck] eller att du har någon gammal korsreferens kvar i XLID.dbf

Vilken DLL-version kör du?

Med de senare ska alla kopplingar tas bort om man raderar aktie och startar om programmet. Raderar man båda aktierna och startar om borde det absolut läggas upp rätt igen.
                  Kör DLL 12.0.0.2 Denna version är lite bättre, tidigare kunde jag inte ens radera Bayn helt då den alltid var "delvis upplagd".
                  Jag har tagit bort svenska Bayn, så den är inte ens med i listan First North övriga. Allt kommer att vara frid och fröjd i 3 dagar ända tills nästa gång det sker en automatisk ombyggnad av standardlistorna. Då kommer svenska Bayn att ersätta tyska Bayn.

[RunListCheck]
                  List0=16105110
                  ;List0=8
                  ;List1=9
                  ;List2=10
                  List3=16105060
                  List4=16105058
                  LastDate=20190328
                  List1=16105111
                  List2=16105112
                  DayCheckInterval=3
                  Options=0x10000110
                  List6=16204461
                  List7=16204462
                  List8=16105116
                  List9=16105117
                  List10=16105118
                  List11=16105104
                  List12=16105105
                  List13=16105106
                  List14=16105066
                  List5=16204460
                  List15=16105098
                  List16=16105135
                  ;List6=35
                  ;List7=44
                  ------------------
                  Kan jag ersätta
                  DayCheckInterval=3
                  med
                  DayCheckInterval=30

så får jag problemet bara en gång i månaden, eller blir det annat knas då?

undrar
                  Bertil

Edit: Jag handlar ju inte aktier med NAT på First North övriga, och har gjort en egen DAX lista så jag använder inte Xetra-DAX standardlista. Kan man se vilka nummer dessa har ovan, och kan man i så fall kommentera bort dem?
                  Last edited by Bertil; 2019-03-28, 12:18.

Comment

Kommentera bort List3 som är First North så körs inte den i automatiska listuppdateringen.

Comment

Working...
                    X