Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordertransaktions loggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ordertransaktions loggen

Hej

Ordertransaktions loggen är ju i textformat när man gör copy paste in i excell. Kan man ändra detta så man får datan i numerisk format istället från orderloggen eller hur gör man om det smidigt i excell?

Det ska väl finnas någon inställning i Excel för det, annars har jag för mig att Open Office formaterar automatiskt. Är tyvärr inte någon kund på Excel, men det finns ju flera här på forumet som är duktiga.

Comment

Det är lite lurigt. Allt kommer in som text. Det finns ett mellanrum som inte är inte är ett vanligt mellanrum(låter konstigt). Jag har färdiga rutiner som konverterar hela arbetsboken. Enklast är nog att gå till ett texttal med mellanrum. Kopiera endast mellanrummet. Gå till ersätt i menyn och klistra in i "Sök efter". Skriv inte något i "Ersätt med". Klicka på Ersätt alla.

Comment

Vilken formatinställning kör ni i Windows? Vi rekommenderar svensk format.

Comment

Siffrorna kommer alltså in, men är text. Utan lite data massage går inte att bygga rapporter eller göra beräkningar. Funkar fint för mig. Tror inte det har med formatinställningar, men man vet aldrig.

Comment

Jag testade att byta ut mellanrummet för tusental med blanktecken och då blev det numerisk värde. Lite omständigt men jag får väl försöka automatisera detta. Hade varit bättre att få rätt format från AT.

Tack för hjälpen

Comment

Jag tror resultatfilen skapas med HTML och teckenkoderna spökar.

Det är nog teckenkod 160 som spökar. Om man byter till "" eller teckenkod 32 fungerar det. Lägger man till +0 omvandlas cellen till nummer, men beräkningar ska ändå fungerar efter bytet.

=BYT.UT(D2;TECKENKOD(160);TECKENKOD(32))+0

Comment

Hej

Tack det funkar.

Och om man har engelska excelvarianten blir kommandot

=SUBSTITUTE(E5;CHAR(160);CHAR(32))+0

Comment

Working...
                X