Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnet markets mini future

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nordnet markets mini future

Hej, handlade idag T SHRT OMX NORDNET 165 för 7649,28 kr , 249 andelar. fick en rörelse på 0,10 procent. men den gav endast 187 kr i vinst. Hävstången ligger på 50 procent.
    När jag låg back 0,04 procent var förlusten på över 400 kr.
    Vad beror det på? verkar värdelöst att handla med nordnet markets.
    Last edited by larry; 2019-07-22, 12:24.

Vilket pris gick index resp minifuture in och ur på? Var det på skarpt konto? Jag tänker mest på att om du kört på testkonto bokförs priserna på den nivå som prisscripten skickar i ordern, och om du har slippage påslaget där blir det mycket sämre än på ett skarpt konto.

Comment

Skarpt konto. in 30,72 ut 31,47.
      index, in 1603, ut 1601. 2 punkter vinst.
      Kanske blir svårt att handla så snabbt i mini futures

Comment

Det tror jag också, man hinner nog inte in och ut så snabbt så att man får exakt resultat, tänker också på att priset för index avrundas till heltal i "bokföringen". Det är också mycket svårare att få en strategi med så små vinster lönsam över tid, men det går kanske. Hänger nog mycket på vilken typ av edge det är.

Comment

Inte så lutstigt då du måste tjäna 25 öre innan du når break even. Eller som det ser ut just nu så behöver turbon gå upp 0.83% innan du gör en vinst.

Comment

Avrundning av priset till heltal för index kan bli ett problem för snabba affärer. Borde kunna skilja upp till 1 punkt. Lösning har efterfrågats tidigare. Är det intra kan man i stället använda terminen för analys eller logga priserna för att kolla utfallet.

Edit: Vanlig slipp/spread i simulering är 0,3 punkter * 2.
            Last edited by Henric; 2019-07-22, 13:16.

Comment

Ett sätt är att logga index close med retval i någon av cellerna i Loggade lokala ordertransar så får man en mer exakt jämförelse.

Comment

Ursprungligen postat av Micke008 Visa inlägg
                Inte så lutstigt då du måste tjäna 25 öre innan du når break even. Eller som det ser ut just nu så behöver turbon gå upp 0.83% innan du gör en vinst.
                Det gäller ju även terminen som oftast har spread 0.25 kr, men här måste man också betala courtage vilket man slipper med minis.

Comment

Så gör jag även för tex stoppar. Korrigerat för slippen i prisscriptet.

Edit: För terminen blir spread/courtage one-way minst 0,25 (0,25/2+0,125).
                  Last edited by Henric; 2019-07-22, 13:23.

Comment

Enligt Nordnet har T SHRT OMX NORDNET 165 en spread på 0.88%
                    Du tappar alltså 0.44 % per avslut.
                    köpkursen är just nu 27.22 och säljkursen 27.72
                    Detta instrument har en indikativ hävstång på 56.74 gånger underliggande.
                    Ungefär lika med 1600/27

mvh
                    Bertil
                    Last edited by Bertil; 2019-07-22, 14:02.

Comment

Så här räknar jag, rätta mig om jag har fel.
                      Larry skriver: index, in 1603, ut 1601. 2 punkter vinst.

Detta motsvarar 0.125% vinst. Vi multiplicerar detta med hävstången 56 gånger så får vi vinsten 7.375%. Vi drar av 0.88% för spreaden och multiplicerar med underliggande 1600. Då blir vinsten 104 kronor.

mvh
                      Bertil

Edit: Om vi jämför med att handla terminen så är spreaden 0.25 kr både på köp och sälj, så där försvinner 0.50 kr. Courtaget 0.125+0.125 kr tillkommer. 2 punkters vinst på terminen (mot closekurs) motsvarar 200 kr , från detta skall spread 50 kr och courtage 25 kr dras av, alltså 75 kr. Min vinst blir då 125 kr och säkerhetskravet som jag måste ha är över 13000 på kontot. I Larrys fall gjorde han en vinst på 187 kr med endast 7649 kr i investerat kapital. En kanonaffär om du frågar mig.
                      Last edited by Bertil; 2019-07-22, 14:48.

Comment

2 punkter på index är 2 punkter hos minifuturen också, minus spread tex 0,5. 1 minifuture motsvarar en indexandel, så om OMXS30 kostar 1600 och köper 1 andel har man en marknadsposition motsvarande 1600 kr. Det kan man replikera genom att köpa 1 minifuture. Hävstången spelar ingen roll, det är ändå 1600 kr i marknaden. Det enda hävstången betyder är egentligen hur mycket man lånat av emittenten, samt vad räntekostnaden blir om man håller positionen en längre tid.

Comment

Verkar som spreaden för OMX-produkterna har sänkts sen sist jag kollade, nu är den oftast 0,25 punkter precis som terminen. Min gissning är att det är möjligt delvis för att de använder OMXS30-index som underliggande.
                          Attached Files

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                            2 punkter på index är 2 punkter hos minifuturen också, minus spread tex 0,5. 1 minifuture motsvarar en indexandel, så om OMXS30 kostar 1600 och köper 1 andel har man en marknadsposition motsvarande 1600 kr. Det kan man replikera genom att köpa 1 minifuture. Hävstången spelar ingen roll, det är ändå 1600 kr i marknaden. Det enda hävstången betyder är egentligen hur mycket man lånat av emittenten, samt vad räntekostnaden blir om man håller positionen en längre tid.
                            Hävstången har ju betydelse för hur mycket kapital man måste investera för samma exponering. Om hävstången är hälften i detta fallet 23 gånger heter instrumentet T SHRT OMX NORDNET 162 med köpkurs på 67.17 och säljkurs på 67.42. Spreaden är då bara 0.37%, men jag måste handla för 67.42*249 andelar som Larry önskade dvs, 16787 kronor för samma resultat.
                            mvh
                            Bertil

Comment

Njae, resultatet i kronor beror inte på hävstången när man kör replikeringsmetoden. Stiger index 1 punkt stiger minifuturen också 1 punkt. Har man lika många av båda blir det samma resultat oavsett om instrumentet kostar 10 kr eller 1000 kr.

Last edited by Rikard Autostock; 2019-07-22, 15:50.

Comment

Working...
                              X