Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strategy Link + ETP Link med olika instrument

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Strategy Link + ETP Link med olika instrument

Lite frågor angående flera modeller samtidigt.

1. Om jag kör Strategy Link för att väga samman positioner och ETP Link för att köpa minifuttar/trurbos; funkar det att samtidigt använda ETP Links funktionalitet att ha flera instrument incheckade och låta ETP Link välja de närmast önskat pris?

2. Ponera att man checkar in tillräckligt många instrument och sätter ett lämpligt önskat pris. Ger detta ett bra skydd mot att bli knockad givet att det sker tillräckligt mycket handel (i.e. att mina strategier köper och säljer tillräckligt frekvent), i.e. kommer en ETP Link byta till nya futtar/turbos vid varje trade som ligger längre från sin finansieringsnivå/knock-nivå?

3. Kan användandet av Strategy Link för att väga samman flera positioner till en nettoposition ge några negativa konsekvenser? i.e. finns det något läge där man av någon anledning vill flera "delpositioner"?

4. Vad är pros/cons med minifuttar vs unlimited turbos för handel i t.ex. Alpha Shark eller Raptor?

5. Om man kör Strategy Link + ETP Link med endast en aktiv strategi; är det samma sak som att göra bara den Strategin + ETP Link?

6. Hur stort är varje 'grid' i de olika strategierna (främst i Alpha Shark och Raptor)? Utgår det från testkontots depåvärde och hur räknas det fram?

7. Vad är pros/cons med olika stor hävstång på minifuttarna/turbosen? När man installerar Alpha Shark rekommenderas hävstång ~7. Men vad får det för effekt om jag kör hävstång 3 eller 14 eller 28 eller 50? Det uppenbara är ju att risken att bli knockad är högre med högre hävstång. Sen är det väl lite högre ränta ju högre hävstång du har... men det borde väl rimligen kompenseras av högre vinst (givet att strategin handlar med vinst)?

Många frågor men jag vill gärna veta exakt hur modellerna funkar och samverkar innan jag släpper dem helt lösa

Bra frågor!

1. Strategy Link har stöd för Autoselect, dvs automatiskt byte mellan incheckade minis. Vi rekommenderar dock PC Link istället för Strategy Link nu när PC Link är gratis. (PC Link är inte begränsat till någon specifik tillgång utan kan hantera allt)

2. Om man checkat in tillräckligt stort prisområde, dvs tillräckligt glest mellan minis minskar risken att någon knockas medan man har position öppen. Det är inte ett så stort problem att bli knockad som många tror, det enda som händer är att man inte kan handla just den minin igen. Men då väljer ju ETP Link närmaste kandidat (sker ju innan om man inte handlar väldigt nära knockgränsen). Eftersom vi kör replikeringsmetoden blir det ingen större förlust vid knock eftersom priset på minin redna var lågt vid köp sannolikt.

3. Egentligen inga nackdelar. Det enda som kan hända är väl att nettopositionen skulle kunna ändras så lite att ordern hamnar under 1000 kr och det blir courtage.

4. Minis och turbos fungerar väldigt likt, största skillnaden är att stoploss och finansieringsnivå är densamma för turbos, vilket gör att de kan handlas ända ner till 1 kr. Upplever också att spreaden kanske är bättre på turbos.

5. Japp

6. Raptor delar upp summan på testkontot i 10 delar. Så om du har tex 100 000 kr blir varje grid 10 000 kr i OMXS30, ungefär 10 000 kr/ 1600 = 6 andelar = 6 minifutures. För att hamna över 1000 kr behövar man då handla minis som kostar åtminstone 170 kr, helst över 200 för att ha lite marginal. Alpha kör 3 grids, så testkontot delas upp i tredjedelar (gäller båda index).

7. Resultatet i kronor kommer bli ungefär detsamma oavsett minins hävstång eftersom vi replikerar antalet. En mini som kostar 10 kr rör sig 1 kr för varje kr underliggande rör sig, och det gör även en mini som kostar 20 kr. Men för att få plats på skarpa kontot behöver man ha en viss hävstång. För Alphas del, om vi utgår från testkonto på tex 100 000 kr så handlas varje index för 100 k max (gånger ev hävstång i scriptet). I vårt eget redovisningsexempel används tex 2 i häv i scriptet, vilket gör att Alpha handlar för dubbla testkontot i varje index. Det blir 200 k, och totalt 400 k i marknaden. För att kunna handla det på ett skarpt konto på 100 k behövs alltså minst 4 i häv hos minisarna. Vi rekommenderar att man alltid har minst 1/3 "ledigt" på skarpa kontot och då ökar vi häv till runt 7 på minis. Ska du dessutom köra Raptor behövs ju lite till kanske. Annars är det generellt så att låg hävstång hos Long-minis ger mindre räntekostnad, och hög häv hos Short-minis ger lägsta räntekostnad. Vi hade en speciallektion om det i NAS med Alexander från Nordnet: https://www.youtube.com/watch?v=29B8Ra5UdJQ

Comment

Fantastiskt bra, nu börjar jag få ordning på det (tror jag ) .

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      1. Strategy Link har stöd för Autoselect, dvs automatiskt byte mellan incheckade minis. Vi rekommenderar dock PC Link istället för Strategy Link nu när PC Link är gratis. (PC Link är inte begränsat till någon specifik tillgång utan kan hantera allt)
      Är PC link alltid att föredra före Stategy Link, i.e. kan PC allt som SL kan (t.ex. autoselect) eller finns det tillfällen där SL är att föredra?
      Last edited by Boman; 2019-10-03, 14:52.

Comment

Nu har jag gjort ett försök att sätta upp Alpha Shark + Raptor + PC Link genom att göra följande:

Skarpt Konto
        * Redigerat PC Link modellen att använda konto 2 (Alpha Shark testkonto) och 4 (Raptor test konto)
        * På Long DAX minifutten: Satt 'ETP Link ID' till 11 samt anslutit 'ETP Link Minilong Köp/Sälj'
        * På Shrt DAX minifutten: Satt 'ETP Link ID' till 11 samt anslutit 'ETP Link Minishrt Köp/Sälj'
        * På Long OMX minifutten: Satt 'ETP Link ID' till 10 samt anslutit 'ETP Link Minilong Köp/Sälj'
        * På Shrt OMX minifutten: Satt 'ETP Link ID' till 10 samt anslutit 'ETP Link Minishrt Köp/Sälj'
        (PC Link ordermodellen är inte ansluten till något)

Testonto 2 (Alpha Shark)
        * På DAX indexet har jag anslutit 'Alpha Shark DAX Cover/Long/Sell/Shrt', 'PC Link' och 'ETP Link Minilong Köp/Sälj' + 'ETP Link Minishrt köp/sälj' (sammanlagt 9 ordermodeller)
        * På OMX indexet har jag anslutit 'Alpha Shark OMX Cover/Long/Sell/Shrt', 'PC Link' och 'ETP Link Minilong Köp/Sälj' + 'ETP Link Minishrt köp/sälj' (sammanlagt 9 ordermodeller)
        * På DAX har jag angett 'PC Link ID' 11 samt 'ETP Link ID 11'
        * På OMX har jag angett 'PC Link ID' 10 samt 'ETP Link ID 10'

Testonto 4 (Raptor)
        * På OMX indexet har jag anslutit 'Raptor Market Cover/Long/Sell/Shrt', 'PC Link' och 'ETP Link Minilong Köp/Sälj' + 'ETP Link Minishrt köp/sälj' (sammanlagt 9 ordermodeller)
        * På OMX har jag angett 'PC Link ID' 10 samt 'ETP Link ID 10'

Verkar ovanstående korrekt eller har jag trallat bort mig på vägen?

Comment

Hej!

Du är på rätt spår men har fått lite för mycket anslutet:

På testkontona ska inga ETP Link Minilong/shrt-modeller vara anslutna, dessa är endast på skarpa kontot.

Comment

Tack, fixar detta direkt! Kan det vara därför jag fick en massa köp/säl orders som blockades av Spread Alert vid börsens öppning?

Comment

En till fråga om Raptor - finns det någon grafisk representation av hur den handlar på samma sätt som det gör för Alpha Sharks analysområde med de olika banden?

Comment

Ursprungligen postat av Boman Visa inlägg
                Tack, fixar detta direkt! Kan det vara därför jag fick en massa köp/säl orders som blockades av Spread Alert vid börsens öppning?
                Stämmer fint, den försökte troligen handla något som saknade spread, tex index.

Ursprungligen postat av Boman Visa inlägg
                En till fråga om Raptor - finns det någon grafisk representation av hur den handlar på samma sätt som det gör för Alpha Sharks analysområde med de olika banden?
                Njae, inte direkt. Gridsen beräknas dynamiskt, man kanske kan rita ut nästa nivå med Draw inifrån Raptor-scripten, men inget jag har provat. Det är ganska många andra villkor också, så jag tror det blir rätt förvirrande.

Comment

Working...
                X